Tankar om Suzuki GSX-S1000 ? (och några konkurrenter)

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är ute efter en nakenhoj och har provkört några nu.
Suzuki GSX S1000 , Honda CB1000R, Kawasaki Z1000, Suzuki GSR750.

Vill gärna provköra Ducati 821 Monster också men inte haft chansen ännu. 1200 verkar vara för stor och klumpig. Sen har jag hört att försäkring är högre och driftsäkerhet lite sämre än japanska hojar.

Det jag är ute efter är en smidigt, komfortabel och lättkörd nakenhoj och av de som tilltalat mig bäst är Suzukin. Den kändes dessutom modernare med traction control,växelväljare visare och lite LED ljus. Kanske inte så konstigt med tanke på att den började säljas i år. Dessutom lät det mest och bäst också.
Försäkring var acceptabel också, 5500kr för en helförsäkring.

Nu ska jag inte byta hoj förrän nästa säsong så det kanske dyker upp nått intressant under året men som sagt, Suzukin är favoriten.
Någon annan som testat den?

Svart/röd har jag endast sett på bild men ser bäst ut tycker jag.
suzukigsxs1000.jpg
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Är det 1000cc fighter så är det nog illa att inte testa 1290 Superduke, Tuono och BMW S1000R utöver GSXS1000 och Monster 1200 (som nog inte alls är klumpig). Det är ju dom hojarna som fightas i klassen.

Vilket underbart I-landsproblem du kommer att behöva tampas med ;).
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Efter kört en massa BMW bilar i en massa år ;) så har man klart tittat på BMW nya S1000R.
Men ett grundpris på 138.000 kr är den lite dyrare än de japanska sen vill man väl ha följande:

Köp till sportpaket (DTC, farthållare, quickshift och fler körlägen: 8770kr) och / eller dynamicpaket (Dynamic damping control, värmehandtag, motorspoiler, led-blinkers: 10105kr

Då är priset uppe i ca 157.000 kr. Känns inte motiverat längre med tanke på årstiderna i sverige. Och är hojarna som bilar så ligger försäkring också snäppet högre. Hojarna är precis som bilarna, dyrare än allt annat ;)

01.jpg




Har även kollat in Triumph Triple R som har fått många fina omdömen men jag har inte vant mig vid designen än.
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag köpte mig en s1000r med båda paketen som erbjöds iiår,helt klart den roligaste/bästa hoj jag ägt.:tummenupp


image.jpg
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Du verkar ha fastnat för en gsx s1000, så köp en sån och var nöjd :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Köp den hjärtat bankar för. Den enda av dom jag provat är cb1000r, och den gillade jag. Men en lätt beggad s1000r eller ännu hellre tuono hade jag gått på. Min nästa blir troligen en sådan ?
Sen är ju ljudet inget att hänga upp sig på när original avgassystem sitter där.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Beg Tuono eller nu Suzuki. Dock är Suzukin jävligt bred över tanken, vanesak.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Hittade ett test på nakenhojar. Suzukin får fina poäng trots allt. BMW verkar fin men blir mycket pengar för en hoj om man ska ha extra utrustningen enligt mig.









 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag måste säga att jag fattat tycke för den, även om jag varken sett eller kört den i verkliga livet. Lite lagom busig, lagom komfort, inga pretentioner om att vara värst men mycket sportigare än banditer och gsr.

Jag såg en bänkning från Tyskland som antyder att 145hk är väldigt modest angivet, 160-165hk är nog närmre sanningen för 145 var det den drog på bakhjulet... (en s1000rr drog ~180 i samma bänk). Om det nu stämmer att motorn är baserad på K5-K8 så är det ett snilledrag i mitt tycke, den motorn passar sig nog ytterst väl i streetfighters med ett för literklubbor rejält jädra mellanregister.

Testade en S1000R för ett par månader sen, men köpte en Tuono 1100. Båda dessa är förmodligen snabbare och sportigare, de är ju trots allt det "värsta" som finns på super-streetmarknaden just nu. Så här i efterhand så skulle jag nog kollat på GSX-S också, men de fanns ju inte ute i maj. Edit: Även S1000XR.

Tuonon är ju ballare överlag, men det hade varit najs med en lite mer "bruksig" hoj också... i-landsproblem. ;)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Körde en Tuono 1000 igår, fan vilken besvikelse (sorry Linus;)))mot förra gången! Dock med skjuts nu har han pillat med fjädringen och de kan ju förändra vilken gå bit som helst negativt min körstil. Det som GSX-S fått negativt är fjädring, men den är ju också mycket billigare än S1000R/Tuono, men det måste ju gå att köpa en beg gaffel från en gixxer. Jag tycker att den är riktigt cool. Men jag har bara åkt bakom en och suttit på den! Känns mycket mer komfort än en tuono/BMW!!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vill man ha en köttig nakenhoj utan att vilja ha det värsta värsta så är det nog en kanonhoj. De mest sålda hojarna är ju sällan dräparna så den kan nog säkert sälja bra.
Recensionerna jag har sett gnäller på för ryckig insprutning men det brukar ju en PC råda bot på.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Läst lite mer om suzukin nu. Den verkar ju onekligen ge otroligt mycket bang for bucks. Och som det nämndes, den ger ju hela 145 bakhjulshästar, vilket är där uppe bland de allra värsta. De flesta verkar kritisera en snatchig och lite känslolös gas, men det verkar vara allt. Blir säkert uppdaterat det med snart.
Måste säga att jag har blivit riktigt fäst vid denna själv. Ska nog fan prova en ?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Älskar du hojen kan du alltid fixa fjädringen om det är något som stör alternativt begränsar dig.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jaaapp, var nere i Köpenhamn och bara råkade snubbla förbi en suzukihandlare. Dom hade en gsx s1000 som dom mer än gärna lånade ut, så nog fan provade man. Vilken jävla hoj alltså ?
Komfortabel, otroligt lätthanterlig, snygg, lät helt fantastiskt med original avgassystem samt ett jävulskt drag. Herrejävlar vilket monster till motor. Vill ha faktorn är nu ännu högre..
Men, gasen var faktiskt lite jobbig. Hoppas dom fixar det snart. Lite irriterande när det inte reagerar exakt när man vill och "tvekar" innan kraften kommer.
Och tveklöst den röda hade jag gått på.
Denna placerar jag långt framför cb1000r jag också kört. MYCKET vassare motor
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaaapp, var nere i Köpenhamn och bara råkade snubbla förbi en suzukihandlare. Dom hade en gsx s1000 som dom mer än gärna lånade ut, så nog fan provade man. Vilken jävla hoj alltså ��
Komfortabel, otroligt lätthanterlig, snygg, lät helt fantastiskt med original avgassystem samt ett jävulskt drag. Herrejävlar vilket monster till motor. Vill ha faktorn är nu ännu högre..
Men, gasen var faktiskt lite jobbig. Hoppas dom fixar det snart. Lite irriterande när det inte reagerar exakt när man vill och "tvekar" innan kraften kommer.
Och tveklöst den röda hade jag gått på.
Denna placerar jag långt framför cb1000r jag också kört. MYCKET vassare motor

Med tanke på att det är en gixxermotor så borde det vara elektronik, och det är alltid något som går att åtgärda. :p Skulle inte bli alldeles hemskt förvånad om fördröjningen kommer sig av utsläppskravsanpassning.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Med tanke på att det är en gixxermotor så borde det vara elektronik, och det är alltid något som går att åtgärda. Skulle inte bli alldeles hemskt förvånad om fördröjningen kommer sig av utsläppskravsanpassning.
Japp, är alldeles säkert pågrund av nåt sånt trams
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Trevligt att det finns folk som tycker som jag :)
Jag längtar redan till nästa säsong när jag ska byta hoj. Som sagt GSX S1000 är favoriten just nu. Får se vad som händer om typ 8 månader ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top