Vars koppla in oljekylare på gsxr k8 750?

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
Hej.
Tänkte montera en oljekylare på en gsxr 750 k8 motor som sitter i en croissant. Vars kan man koppla in den?

Tacksam för svar.
 

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
Haha, blev lite fel men det blev halvrätt iallafall eftersom det är en fransk crosskart. :)
Jag har ju original oljekylare men det verkar inte räcka eftersom den går lite varm.
Kan man sätta dit nån racevattenpump eller nått? Har nog inte plats för en större vattenkylare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Raceåkare brukar bygga om till luftkyld oljekylare och kasta den vattenkylda.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Fråge jag hade ställt mig i ditt läge:
Kommer fartvinden åt kylet ordentligt?
Finns det inte möjlighet att koppla in en fläkt som kan dra luft genom kylet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur gör man det? Är det högre verkningsgrad med luft?

Problemet är väl snarare att vattenkylet inte är tillräckligt dimensionerat för att kyla oljan också. Så man hänger på en större kylare och en separat oljekylare för att kunna få ner tempen på oljan under vattentempen som ofta ligger norr om 100C.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2vxk8rp.jpg

Såhär ser det ut på en GSXR 1000 i raceutförande. Den nedre triangelformade är oljekylare. Hur det exakt kopplas in på din vet jag inte men troligen så finns där någon som tillverkar en adaptor som ersätter original värmeväxlare med två slangar man leder ut till en extern kylare.

EDIT: Dessa snubbar ser ut att ha en adaptor till din cykel
 
Last edited:

caseih

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Ort
ö-vik
Hoj
Ktm 525exc 06-
Ok.
Märkligt att karten aldrig gick varm med en 600cc motor men nu går den nästan varm efter 2-3 varv på mittsverige.
Ska kontakta amerikanerna och se vad dom har för oljekylare till en 750. Borde ju gå att få dit en större vattenkylare till motorn också. Nån som vet någon firma som bygger kylare på beställning?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok.
Märkligt att karten aldrig gick varm med en 600cc motor men nu går den nästan varm efter 2-3 varv på mittsverige.
Ska kontakta amerikanerna och se vad dom har för oljekylare till en 750. Borde ju gå att få dit en större vattenkylare till motorn också. Nån som vet någon firma som bygger kylare på beställning?

Det beror på budget. Går utmärkt att antingen beställa element från kina och svetsa gavlarna själv eller skicka en ritning och få kylare färdiga. Kostar småpengar jämfört med "fina" racekylarföretag i EU.

Kvaliteten är fullt tillräcklig framförallt om man är på experimentstadiet. ASI radiators på ebay har jag haft end el att göra med när jag har specialbyggt kylare till mina ökenracers.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top