Video Gode Gud; Jag har syndat, på svensk mark

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det behövs inte så mycket fart. På 1960-talet när man körde från Lund till Lomma passerade man en järnvägskorsning vid Lomma kyrka ca 100meter före en vänsterkurva på Prästbergavägen. Det räckte på den tiden med 100km/h över järnvägskorsningen för att flyga ca 10 meter innan landning, inbromsning och vänsterkurva. Kanske är järnvägskorsningen "utplanad" idag.

Ett annat ställe som kunde ge flygtur var på det som idag på hitta.se kallas Gamla Lundavägen från Veberöd över Blentarp mot Ystad. Jag upplevde det aldrig själv (körde aldrig så fort....) men en vän D. som lockats hänga med idolen Werner (en ca 40 årig tysk som körde en uppborrad BMW) beskrev skräcken när han efter en uppförsbacke befann sig i luften och såg en kurva alldeles för nära längre ner.
D landade på vägen, bromsade och klarade kurvan.

väljer ju bara de ställen där jag har bra sikt och kan göra det säkert, vill inte skita på mig riktigt än så håller mig till vägar jag känner till gott o väl ^^
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Du uppgraderade från en film på en mätare och en bromsvätskebehåller en film på en fot? :va
Och jag vetekatten om det där går att kalla för en wheelie. Testa att nysa när du kör omkring med 1'an i så ska du se att du får upp framhjulet mer än sådär :tungan
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Har en fråga till den där ute som kan/har åsikt. Min koppling (lameller…?) lirar på sista refrängen tror jag. de har blivit bättre sen ja kom till sverige då jag i Polen körde typ 100% stadstrafik, men om man skall börja lära sig o koppla upp, skall ja slänga på nya (har liggandes spriller nya) eller kan ja plåga den som är kvar lite utan att riskera o köra slut på dom direkt? (ja det är ju svårt för er o veta hur slitna dom är men i Polen på varma dagar med mycket traffik kunde jag känna hur den kunde "hacka" sig fram som en bil med bränd koppling gör. nu med många mil utan stadstrafik så är den bättre men den tar ganska långt ut och måste helt in innan de går o frikoppla så de inte smäller i växel lådan när man växlar.
Grattis till de första steget till ett liv med wheelies! :yoparty Snart är du nere i träsket där de enda du gör med hojen är att hålla ett hjul i luften på ett eller annat sätt :fyllisar

Kör på med lamellerna som sitter i och byt om du märker att kopplingen blir sämre, såå himla mycket sliter de faktiskt inte att koppla upp hojen på bakhjulet i tid och otid. Inte ens i början när du lär dig

Fram och bak… Då antar jag det inte var en cross bana. Utan hög fart över en liten kulle? ^^ Skulle tro jag behöver en sådär 250 innan jag närmar mig flygande på den kullen men de skall ja nog inte testa än…
Räcker att åka i runt 50 över ett farthinder och dutta med kopplingen för att hoppa på allmän väg :hihi
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Grattis till de första steget till ett liv med wheelies! :yoparty Snart är du nere i träsket där de enda du gör med hojen är att hålla ett hjul i luften på ett eller annat sätt :fyllisar

Kör på med lamellerna som sitter i och byt om du märker att kopplingen blir sämre, såå himla mycket sliter de faktiskt inte att koppla upp hojen på bakhjulet i tid och otid. Inte ens i början när du lär dig


Räcker att åka i runt 50 över ett farthinder och dutta med kopplingen för att hoppa på allmän väg :hihi

Tackar tackar. Tänkte åka en bandag(2dagars) på kinnakulle och efter det så tänker jag donera min koppling till denna ärofylda "teknik", har ju som sagt en liggandes hoppas bara jag inte drar det för långt så det bara blir lameller som skall bytas och inte det omkring (korg osv).

Har kommit upp en bra bit mer nu, testade samma ställe fast på 3an istället för 4an. även testat ett annat ställe ofrivilligt när ja skulle jaga ifatt en porche. släppte av vid 165-170 i "panik" och hade jag pangat på hade jag varit luftburen för 10 meter efteråt kommer gupp nr 2 som slutar i nerförsbacke och den erfarenheten är jag lite glad för att jag inte har givit mig in i än… men det kommer nog när mina bollar har växt till sig lite :hihi:rofl
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag vet en här på forumet som hade ganska brådis att lära sig att wheela

gjorde som du, testade i 3:an i ungefär samma hastighet... det slutade med kraschad hoj & besök på sjukan.

att lära sig att slanga, är inget man lär sig på en dag, skynda långsamt & låt det ta sin tid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tackar tackar. Tänkte åka en bandag(2dagars) på kinnakulle och efter det så tänker jag donera min koppling till denna ärofylda "teknik", har ju som sagt en liggandes hoppas bara jag inte drar det för långt så det bara blir lameller som skall bytas och inte det omkring (korg osv).

Har kommit upp en bra bit mer nu, testade samma ställe fast på 3an istället för 4an. även testat ett annat ställe ofrivilligt när ja skulle jaga ifatt en porche. släppte av vid 165-170 i "panik" och hade jag pangat på hade jag varit luftburen för 10 meter efteråt kommer gupp nr 2 som slutar i nerförsbacke och den erfarenheten är jag lite glad för att jag inte har givit mig in i än… men det kommer nog när mina bollar har växt till sig lite :hihi:rofl

Nu börjar det som wonderwizard säger vara dags att träna på bakhjulsåkat i lägre hastigheter. Som med allt annat ofog så innebär det en del fadäser att lära sig, och det är trevligare att råka ut för fadäser i 30 än i 170.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag vet en här på forumet som hade ganska brådis att lära sig att wheela

gjorde som du, testade i 3:an i ungefär samma hastighet... det slutade med kraschad hoj & besök på sjukan.

att lära sig att slanga, är inget man lär sig på en dag, skynda långsamt & låt det ta sin tid.

Åkej, ni har rätt, efter bandagarna så skall jag faktiskt träna i lägre och betydligt säkrare hastiheter med koppling istället. Inser själv att behöva komma upp i närmare 200 för att få bra med knuff för o lyfta inte är speciellt säkert, man hinner ju färdas ganska många meter innan man kan få ner farten eller rentav bromsar med hjälp av läderstället förhoppningsvis inte in i något stillastående eller mötande objekt :crash

Men det är väl okej om jag känner lite på det? :smasha och reser den i tid o o-tid mina små ynka centimetrar :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åkej, ni har rätt, efter bandagarna så skall jag faktiskt träna i lägre och betydligt säkrare hastiheter med koppling istället. Inser själv att behöva komma upp i närmare 200 för att få bra med knuff för o lyfta inte är speciellt säkert, man hinner ju färdas ganska många meter innan man kan få ner farten eller rentav bromsar med hjälp av läderstället förhoppningsvis inte in i något stillastående eller mötande objekt :crash

Men det är väl okej om jag känner lite på det? :smasha och reser den i tid o o-tid mina små ynka centimetrar :huvet

Okejigheten får du nog utröna själv. :D Men det är nog rätt många här på forumet som gjort det rätt mycket. :hihi :fakta
Undvik bara situationer som ger bruna ögonblick.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
bred väg, god sikt och rätt tillfälle bör väl minimera en del av det bruna ^^

Jo, ett av mina bruna ögonblick var rätt oväntat och inträffade på Nürburgring. HAde höjt hastigheten med sådär 15-20 km/h på just det stället, och det räckte för att hojdjävulen skulle bli luftburen precis när jag ville börja bromsa inför en kurva.
Så, tänk på att när hastigheten börjar bli jävligt hög så börjar konstiga saker hända som inte hände förra gången man körde där, men annars är det väl bara att njuta av att köra hoj. :tummenupp
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kör du helförsäkrat ? En gammal xr 600 kostar ungefär vad självrisken brukar ligga på för en modern sportis. O den vågar du dra upp i markant lägre hastigheter, högre o längre. Gör inte så ont o vurpa i 50 heller. Tekniken är dock samma.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Bikt:
Har svårt att låta bli att wheela ut ur korsningar och liknande, känslan är nästan oslagbar! Får säga till mig själv ibland; kör ansvarsfullt!!!! ...funkar i några sekunder, kanske nån minut... sen fack it! wheeeeeelee!! :D :yoparty

Recept:
Ettans vxl, upp med varven, sen ge gas är receptet som alltid funkar för mig. Kräver lite tillvänjande för att vara beredd på att framhjulet kommer sticka till väders och lite övning för att hitta balansläget sen även för att inte sätta ner för hårt efteråt. :tummenupp

Anekdot:
"Råkade" stöta på en Porsche GT-nånting-turbo häromdan på väg hemmåt... Han behövde inte hetsa mycket för att hornen skulle växa! Å sen det gick ju som det gick, petade ner till tvåan, sen gav jag järnet! Wheelien var perfekt! :kär Med hjälp av några små krön höll jag framhjulet ca10-15cm över marken tills rödmarkeringen närmade sig och det var dags för trean! Var Porschen blev av har jag ingen aning om, han försökte men försvann någonstans i backspegeln :rofl ganska go känsla!! :hihi
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Bikt:
Har svårt att låta bli att wheela ut ur korsningar och liknande, känslan är nästan oslagbar! Får säga till mig själv ibland; kör ansvarsfullt!!!! ...funkar i några sekunder, kanske nån minut... sen fack it! wheeeeeelee!! :D :yoparty

Recept:
Ettans vxl, upp med varven, sen ge gas är receptet som alltid funkar för mig. Kräver lite tillvänjande för att vara beredd på att framhjulet kommer sticka till väders och lite övning för att hitta balansläget sen även för att inte sätta ner för hårt efteråt. :tummenupp


Jag har samma sjukdom som dig, varje rondell, varje korsning, röd ljus osv...

Min högra hand rycker till av sig själv, har ingen kontroll på detta! Jag behöver inte ens vänta på att varvtalen byggs upp, så fort man är rak rycker det till i högra handleden. Framhjulet kommer upp...

Har fortfarande inte hittat någon medicin mot detta sjukdom...

Ska också tillägga att sjukdomen växer sig till vänstra handen också. Fingrarna rycker åt sig kopplingshandtaget snabbt som fan samtidigt som min högra hand får sig ett ryck.

En lösning jag har hittat är att köra i regn...men sen ser du en torr bit på asfalten och.......
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top