KTM 690 Enduro + Motard-funderingar.

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
IMG_0278.JPG

SMC-spacer på bromssidan + 2mm custom-distans
Enduro-spacer på andra sidan + 2mm custom-distans.

Med enbart SMC-distansen tog ekrarna i pyttelite. En enduro-distans är 4mm kortare, så vi slängde dit två egen-gjorda distanser på 2mm styck och flyttade på så vis hjulet 2mm från oket.
 

Snowman89

Guest
View attachment 421799

SMC-spacer på bromssidan + 2mm custom-distans
Enduro-spacer på andra sidan + 2mm custom-distans.

Med enbart SMC-distansen tog ekrarna i pyttelite. En enduro-distans är 4mm kortare, så vi slängde dit två egen-gjorda distanser på 2mm styck och flyttade på så vis hjulet 2mm från oket.

Så faktumet är att det är mer jobb att endurokonvertera en SMC än motardkonvertera en Enduro.
Dessutom har man ökad risk att förstöra skivan med en endurokonverterad SMC då skivan är ännu större än den redan stora 300mm skivan som sitter på Enduron..

Så vill man slippa tillverka egna distanser (Om man som mig bor i lägenhet och inte har tillgång till några direkta verktyg eller maskiner...) så är en 690 enduro lättare att konvertera till motard än tvärtom..
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Mer jobb, ptja. Kanske tar nån timma mer första gången för att såga ut och borra två distanser.

Hittar man en grym och billigare/bättre SMC så tycker jag man inte ska backa pga det inte går att konvertera.

Vet inte vad du ska köra för brötenduro om du är rädd om skivan :)

SMC gör sig bättre på asfalt än en enduro med 17". Läst många som haft styrvobbel m.m med enduron.

Grusmässigt gör dom sig lika bra. Drog ner mina fjädringsinställningar till comfort fram och standard bak. Funkar skitbra på grus och traktorstigar i mellanhögt tempo.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
- "Minst lika enkelt"

Det var kanske fel ordval men jag förstår vad du menar TimmyJ!
Efter någon gång så sitter väl den melodin också.

Är det någon större skillnad mellan utväxlingen på smc - enduro ?
Sen hur dumt det än må låta men kan man montera exc intrumentering på en 690 med varvräknaren ?

Edit: Men är verkligen vobbel vanligt på enduron men någorlunda ställd fjädring ?
Jag ser ju att hjulen sitter annorlunda på enduron mot smc, liksom framför änden på gaffelbenet, kan det påverka alls ?
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Mer jobb, ptja. Kanske tar nån timma mer första gången för att såga ut och borra två distanser.

Hittar man en grym och billigare/bättre SMC så tycker jag man inte ska backa pga det inte går att konvertera.

Vet inte vad du ska köra för brötenduro om du är rädd om skivan :)

SMC gör sig bättre på asfalt än en enduro med 17". Läst många som haft styrvobbel m.m med enduron.

Grusmässigt gör dom sig lika bra. Drog ner mina fjädringsinställningar till comfort fram och standard bak. Funkar skitbra på grus och traktorstigar i mellanhögt tempo.

Nu snackar du skit iaf ,polaren körde smc pga att han fick bättre pris på en sån men inte fan går den stabilare med samma inställningar ,med 17" blir det lite oroligare men inget som stör värst mycket .
Satt Scott styrdämpare på den av samma anledning som jag hade det ,att rejäla styrslag dyker upp då och då vid aktiv körning på 690n oavsett enduro/smc .
Sen går det att ställa in en enduro så att det funkar bra med 17" med åt samma håll som det går att släppa på smc:ns fjädring för grus
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Nu snackar du skit iaf ,polaren körde smc pga att han fick bättre pris på en sån men inte fan går den stabilare med samma inställningar ,med 17" blir det lite oroligare men inget som stör värst mycket .
Satt Scott styrdämpare på den av samma anledning som jag hade det ,att rejäla styrslag dyker upp då och då vid aktiv körning på 690n oavsett enduro/smc .
Sen går det att ställa in en enduro så att det funkar bra med 17" med åt samma håll som det går att släppa på smc:ns fjädring för grus

Jag tror mer det handlar om att folk som kör SMC posöråker, medans de som köper Enduron faktiskt pressar hojen lite mer och använder den :hihi
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu snackar du skit iaf ,polaren körde smc pga att han fick bättre pris på en sån men inte fan går den stabilare med samma inställningar ,med 17" blir det lite oroligare men inget som stör värst mycket .
Satt Scott styrdämpare på den av samma anledning som jag hade det ,att rejäla styrslag dyker upp då och då vid aktiv körning på 690n oavsett enduro/smc .
Sen går det att ställa in en enduro så att det funkar bra med 17" med åt samma håll som det går att släppa på smc:ns fjädring för grus

Om ni kollar upp art nr på styrkronorna så ser ni att det skiljer i offset mellan enduron och motarden. Det kan bidra till att hojen blir instabil när man går från grusdäcken till motard.
Sen kan det vara så att förare av olika vikt upplever det olika mycket på grund av hur hojen sjunker ihop när man sitter på den.

Så jo, enduro till motard kan bli instabilt.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Där ser man Ricken!

Var och kollade på en enduro med motardhjul nu i veckan men han hade aldrig upplevt att hojen va instabil eller betedde sig skumt ens på motorvägen.

Jag själv har börjat bli lite sugen på en ny XR igen istället, kan inte sätta fingret på det men det är något speciellt med den röda grisen som ktm:en inte riktigt erbjuder.
Jag saknar väl mindre effekt och kick :va
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Xren säljer man inte :) det Du saknar jämfört med 690:n är sjätte växeln och elstart men får en mer lättskruvad och stryktåligare hoj
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
På stig led/skog är korta svaret ja ,nackdelarna jämfört med 690:n där är just att hondan saknar elstart om man sätter sig i nåt surhål ,saknar fläkt om man bökar för mycket haft funderingar på fläkt från en exc nångång men inte blivit av än .
Kör ofta i terräng liknande profilbilden dvs skoterleder o liknande med surhålspassager och bök så en exc hade säkert passat bättre många gånger men vad gör man inte :)
Fjädringen funkar bättre där för mig än 690:ns men många håller säkert inte med där .
På grus går 690:n som en dröm, om det inte blir för löst underlag där är den bättre än xren eller lika bra , undantag är sand/lössnö eller spårigt i hög fart samt om man ska vända då svängradien är som en finlandsfärja :)högfartsvobbel är anledningen till att många kör styrdämpare men då är farten långt över lagligt
Har inte kört hondan som motard då jag inte fått tag i fälgar när jag letat men över 2000 mil på dåligt underlag har den gått i min ägo .
tror trots allt att som motard är 690 bättre då det finns en 6:a och ryckutjämnare som spar på slitage i drivlinan samt att fjädringen är hårdare satt från början
om man tänkt köra 50/50 grus asfalt hade jag nog valt 690:n om jag bara skulle haft en hoj i garaget men för skog /stig är hondan tåligare .
Alla har olika åsikter så valet är svårt om man velar men provkör en 690 som både som motard och enduro om du kommer ihåg hur xren var
 
Last edited:

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Stort tack för ditt svar Sundström!

Det blev faktiskt en XR igen med motardkit och lite annat roligt på, känns super!
Har ägt en SMC-r -13 innan så lite att jämföra med hade jag, har dock inte kört någon av dom i offroad-utförande men kommer nog sko om ganska snart :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top