KTM 640 LC4 SMC konvertering!

milorad

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
skurup
Hoj
2000 KTM 640 lc4
Tjenare. Jag har en ktm 640 adventure 2000 som ägaren innan har "byggt" om till 660, dvs tank kåpor och div andra smådelare från 660. Han har kört enduro med hojjen. Jag vill inte köra enduro utan tugga lite asfalt med en kompis.

Till mina frågor nu:

#1 Den står på 18/21 bak 140/80 och fram 90/90, finns det asfaltdäck i domhär dimensioner?

#2 Vad behöver jag tänka på vid SMC konvertering?

#3 Jag behöver konkreta förslag på hur jag snabbast kan komma igång och tugga asfalt.


MVH: Mille
 

milorad

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
skurup
Hoj
2000 KTM 640 lc4
Tack för svaret. Fjädringen kan jag justera till hårdare.

Ang däcken: Vad tycker ni jag ska ha för bredd på däcken fram och bak? Rättare sagt jag vill ha så breda som möjligt på fälgarna. Hur brett kan jag ha det?

MVH: Mille
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Köp 17" fälgar istället. Däckbredderna är samma som du har nu om du inte byter fälgar tippar jag på. Kan säkert gå upp en dimension både bak o fram på dina fälgar.

Om jag försått det hela så är motardfjädring mycket hårdare än vad som sitter på enduron, så det bästa är såklart o byta dämpare. Fjädring är såklart anpassad efter användnignsområde, bara ställa på hårdaste är sällan bäst.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Enklast å snabbast är bara byta däck..

SMC konvertera blir en hel del delar... Hela gaffeln me bromsok å pump 320mm bromsskiva samt 17" hjul.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Enklast å snabbast är bara byta däck..

SMC konvertera blir en hel del delar... Hela gaffeln me bromsok å pump 320mm bromsskiva samt 17" hjul.

Tänkte inte på det, såklart behöver du biffigare bromsar fram :) Eller ja, Enduro bromsarna funkar väl men man vill nog ha lite biffigare :) Min Husa 450 hade Behringer ok fram på motardsulorna...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tänkte inte på det, såklart behöver du biffigare bromsar fram :) Eller ja, Enduro bromsarna funkar väl men man vill nog ha lite biffigare :) Min Husa 450 hade Behringer ok fram på motardsulorna...

Till vardags körning behövs inte kraftigare bromsok... Innan SMC modellerna så hade ju typ 640 supermoto 320 skiva me samma två kolvs ok som på enduro även Adventure modellerna, bara annan ok hållare... Även vissa hade ju 300mm framskiva... Annat me tävlingskörning, då har man nytta av större å kraftigare ok...
 

milorad

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
skurup
Hoj
2000 KTM 640 lc4
Ja för att inte notan ska springa iväg så tänkte jag bara byta däck. Men dom dimensionerna verkar vara svårt att hitta eftersom jag inte har hittat ett enda däck, verkar som om profilen inte stämmer bra överens med bredden. :huvet:huvet

Byta Gaffel bromsar och fälgar osv blir samma kostnad som att köpa en färdig begagnad SMC ju.

Då byter jag bara däck och kör och njuter av sommaren sålänge och så får jag se vad framtiden har att erbjuda. Jag kanske köper en färdig SMC.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top