Tips på Nybörjar-enduro-hoj.

Konrad_S

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Långträsk
Hoj
Ingen, hade en Triumph Daytona T595 -98
Dagens!
Jag är sugen på att börja motionsköra enduro, budget är "kring 20papp" alltså lite plus-minus.
Jag har kört sporthoj tidigare (Triumph Daytona t595)
Jag vill ha en LV-reggad, då jag har MC-kort, bor i norrbotten, med lämplig terräng till å från jobbet, alltså kunna små-pendla när andan faller på, å slippa dra på släp såfort jag vill ut å sprätta.
4-takt känns som ett krav.
Jag är 190cm lång å väger 105-110 beroende på dagsform....
Spontant känns det som att en snällare 450 kan va lämplig? (helt utan att ha nån egentlig aning...) Så därför vänder jag mig nu till proffsen :D

så kom med lämpliga förslag :)

//Konrad S.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Hej!
Med lämplig terräng antar jag att du inte har asfalt till jobbet(asfalt äter ju upp däcken)? Hur långt har du till jobbet?
Skall du ha en lite elakare enduro får du räkna med täta serviceintervaller och då är det kanske dumt att bränna timmar på pendling. Detta vet du säkert redan om:)

Själv kör jag en KTM 450EXC -07 för tillfället och är mycket nöjd. Körde en Honda XR650R innan men det var för mycket hoj när det blev knivig terräng. Sen att kompisen har en 450EXC fick mig att slå spiken i kistan och köpa en likadan.

Jag tycker 450 är en bra allround maskin, hade såklart varit lättare med säg en 250 i tight terräng men jag är nöjd med min.

En 250 är mycket lättare att hantera rent viktmässigt och effektmässigt(utgår från fyrtakt) medans den kanske känns lite tråkig när landskapet öppnar sig eller när man vill bränna grusvägar. Detta säger jag dock utan att ha kört en 250 men det är svaren som jag sett folk skriva när folk ber om tips inför köp.

Undrar du något mer specifikt om KTMs 450 så fråga på:)
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som vanligt så beror det på...

Motionsköra enduro, menar du åka igenväxt grusväg och leta kantareller?
Eller är det ner i surhål och svarva?

Stor, stor skillnad på val av hoj här.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Som SGM skriver, hade jag motionskört seriösare via en klubb hade jag nog inte valt en 450 utan en lättare hoj. Nu "motionskör" jag med kompisar lite varstans, då passar 450in mig perfekt.
 

Konrad_S

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Långträsk
Hoj
Ingen, hade en Triumph Daytona T595 -98
Hej!
Ska försöka svara på följdfrågorna: till jobbet har jag ca35km om jag kör skogsvägar och stigar, terrängen kring där jag bor är mycket tallhed med sand. Min tanke är främst att köra med polare.

//Konrad S.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top