Transportera goldwing till verkstaden?

Snickers66

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
Goldwing 1500 se
Hej.

Har fått överta en goldwing 1500 se av svärfar med ynka 2500 mil på mätaren. Men problemet är att jag måste få in det till verkstaden då den nu inte startar. Hur är smidigast att göra då tror ni, bilkärra med winch eller hästtransport kanske? Hur hade ni gjort?

Mvh snickers66
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Goldwing och smidighet går väl som oftast inte hand i hand men är ni några stycken kan ni kanske baxa upp den på ett hästsläp. Däremot kanske det är ont om lastöglor i ett sånt släp, det hör ju inte till vanligheterna att man överfallssurrar en häst så nåt annat släp vore kanske bättre. Eller en hyrlastbil med bakgavellyft kanske? Fast då skulle jag nog vilja se en 4-6 bodybuilders som håller i skeppet när den hissas upp.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ring en båtbärgare, det är väl vad man gör med ett förlist skepp? :tuttar
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hittade en bild på webben från en snubbe i USA. Bensinpumpen på hans GW från -87 hade tydligen gett upp när han var ute och långtourade i Montana.

how-to-relocate-a-house.jpg

Han började fulmeka själv vid vägkanten... tydligen slutade det med att han av ekonomiska skäl flyttade en hel verkstad OCH ett helt åldersomshem fullt med pensionerade Goldwingmekaniker från Ohio till hojen... dom tillverkades ju där fram till 2010.

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag hade börjat felsöka på plats.
Friskt batteri
Bensin
Gnista
Blöta stift
hur långt har du kollat?

Har ingen aning men vad säger försäkringsbolaget? Garageförsäkring täcker väl inte bärgning till verkstad men om du har halvförsäkring?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den här tråden blev ungefär som jag väntade mig. Men en GL1500 skäms fan inte för sig som kafferäser. :hihi
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Hade problem med min efter att inte ha startat den efter två år. Hade underhållsladdat batteriet under tiden och mätt spänningen men ändock var hojen helt död. Trodde först att nån råtta hade bitit av nån kabel, sen trodde jag att datorminnet fått nån typ åldersrelaterad Alzheimer sjukdom pga rastlöshet/utråkande, monterade ner halva hojen och mätte med multimeter och hittade inga fel.

Det visade sig vara batteriet ändå, vid belastning sjönk spänningen ned till 5v, utan belastning var batteriet i toppskick!

Nu står hojen i garaget med två överblivna skruvar som jag inte vet var dom ska sitta ... :gnissla
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
"Om Goldwingen inte kan komma till verkstan, får verkstan komma till Goldwingen." Gammalt ordspråk om kapsejsade Goldwings.

Får du inte tag på någon verkstad som vill komma och titta på den, så bygg en garagebyggnad runt Goldwingen där den står. Fyll upp med lite olika verktyg, lämna dörren öppen och vänta. När en nyfiken, vilsen mekaniker sedan fått lukt på verkygen och smyger in i garaget så slår du igen dörren och släpper inte ut den innan Goldwingen är lagad. Tar det lång tid kan du mata mekanikern med en påse bullar.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Bilkärra.
Helst den typen som har en låg reling (5-8 cm) som kan användas för att fästa spännband i.
Säkra ordentligt - och undvik att fästa i "överbyggnaden".
Vanliga biltemaspännband är riktigt bra för att fixera hjul mm. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Faste-och-Lastspannare/Spannband-2000016503/

Spänn ordentligt, men inte för hårt!
Kör en kort bit, stanna och kolla att den fortfarande står stadigt.
Hellre många band med lite spänn än två som sitter löjligt hårt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En Scania R730 till att dra med och en 8-axlad trailer.

Varningsbilar x2 samt vägrtransportledare.

Kör lugnt! Max 10km/h och bromitt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nått sånt här borde väl funka..?

6EA8wXz.jpg
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det är väl bara att rulla upp den på en släpvagn och spänna fast den, svårare än så är det inte:D
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Kolla försäkringsvillkoren - kan finnas en bärgningsdel.

Alternativet är att hitta en person med så kallade svarta fingrar, en vän i nöden som kan hitta felet och sätta fart på den där den är.
 

Snickers66

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
Goldwing 1500 se
Gw har inte körts på 7-9år, funka kanon när den kördes in i garaget. Så det blir antagligen lite jobb med att få den att gå som innan skulle jag tro...

/snickers66
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top