Tips på 125 Street Bikes?

Ktm70

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2015
Ort
skövde
Hoj
2014 TM 125
Tjenare är ny här men jag ska köpa en 125 street bike. jag har funderat på ktm duke men vet ej eftersom att jag har hört att den är strypt till 100 km/h. Är det lätt att ta bort?

Jag behöver även tips på andra street bikes, berätta varför det är just den hojen man ska ha.:tungan
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det blir inte så mycket mer med 15 HK och ingen kåpa. Skall du ha mer då är det aprilla RS 125 tvåtakt som körs ostrypt som är alternativet. Det är förstås olagligt med A 1 körkort.

Det enda alternativet till KTM 125 Duke är Yamaha mt 125. Fördelen är att dom har ABS bromsar fr.o.m 2013.

Dom andra streethojarna är budget hojar T.ex YBR 125 eller CBF 125 eller CB 125 med en effekt på drygt 10 hk
 
Last edited:

Ktm70

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2015
Ort
skövde
Hoj
2014 TM 125
Det blir inte så mycket mer med 15 HK och ingen kåpa. Skall du ha mer då är det aprilla RS 125 tvåtakt som körs ostrypt som är alternativet. Det är förstås olagligt med A 1 körkort.

Det enda alternativet till KTM 125 Duke är Yamaha mt 125. Fördelen är att dom har ABS bromsar fr.o.m 2013.

Dom andra streethojarna är budget hojar T.ex YBR 125 eller CBF 125 eller CB 125 med en effekt på drygt 10 hk

Vet du något om big bore kit? har hört att det skall göra stor skillnad då det blir en 160cc motor men det lär väll vara olagligt på a1 kort det med?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Vet du något om big bore kit? har hört att det skall göra stor skillnad då det blir en 160cc motor men det lär väll vara olagligt på a1 kort det med?
Det blir olagligt, ja.
Och det kommer ändå gå sämre än en tvåtaktare och kosta betydligt mer.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Pratar vi olagliga A1 hojar.

Då är en ostrypt Aprilla RS 125 2 takt det bästa valet. Den ger mellan 25 - 30 HK beroende på förgasarstorlek m.m. Den motorn är byggd för den högre effekten original. Med en sådan MC kan du komma upp i farter runt 150 km/h. Den hojen har används mycket i junior roadracing eftersom både motor och chassie och bromsar är av högsta klass. Till 25 HK kommer du med små insatser.

Att försöka att trimma en insprutad 4 taktare är bara jobbigt och kostsamt.


Men om det gäller lagliga A1 hojar , då är det 4 takt typ Yamaha MT 125 eller KTM 125 Duke som gäller i strett segmentet.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vet du något om big bore kit? har hört att det skall göra stor skillnad då det blir en 160cc motor men det lär väll vara olagligt på a1 kort det med?

Om det skall köras olagligt så har vi KTM 200 Duke på 26 HK eller 390 Duke på 43 HK. KTM200 Duke är originalet , för den stora Asien marknaden. 125 Duke är en specialversion för Europa.

Särskilt 390 versionen går riktigt bra.
 
Last edited:

Ktm70

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2015
Ort
skövde
Hoj
2014 TM 125
Om det skall köras olagligt så har vi KTM 200 Duke på 26 HK eller 390 Duke på 43 HK. KTM200 Duke är originalet , för den stora Asien marknaden 125 Duke är en specialversion för Europa.

Särskilt 390 versionen går riktigt bra.

Ok men bortsett från landsvägare är då ktm duke bra val? Jag äger själv en tm 125 cross och vet att den är skit lätt att trimma och skruva i då är frågan om man kanske skulle satsa på en ktm exc125.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Ok men bortsett från landsvägare är då ktm duke bra val? Jag äger själv en tm 125 cross och vet att den är skit lätt att trimma och skruva i då är frågan om man kanske skulle satsa på en ktm exc125.
Exc125 går riktigt bra men kräver lite mer kärlek än typ en rs125.
Nu har du ju en cross redan så det är väl inga problem för dig.
 

Ktm70

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2015
Ort
skövde
Hoj
2014 TM 125
Exc125 går riktigt bra men kräver lite mer kärlek än typ en rs125.
Nu har du ju en cross redan så det är väl inga problem för dig.

Skruva i crossar kan jag det är inget problem. Men om man ska stunta och hålla på, är då duken eller excn bäst?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Skruva i crossar kan jag det är inget problem. Men om man ska stunta och hålla på, är då duken eller excn bäst?
Hade tagit en exc alla dagar i veckan, betydligt mycket mer pulver i dom, väger mindre också.
 

andreask99

Ny medlem
Gick med
12 May 2015
Ort
Piteå
Hoj
ingen
Om du ska köra på streethojj så tycker jag du ska satsa på yamaha mt125, har testat kört båda och tycker mt125 kändes större och bekvämare att sitta på. Lite bättre drag i den också
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top