Stulen Italjet Dragster 180 Sthlm/Gärdet

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Å en väns vägnar postar jag detta:

Tillgripen vid Rindögatan 52 i Stockholm
Regnr: SHE400

Såhär såg den ut vid stöldtillfället
11719978_10152831194935806_415532_n.jpg

11719973_10152831194955806_1491590131_n.jpg

Fordonet har varit ute på annons några dagar och stals i samband med provkörning. Min vän fick nycklarna ryckta ur handen och sen sprang de med scootern och lyckades få i nyckeln och starta den och dra iväg. Detta samtidigt som den andre skulle få någon slags id-kort, han fick en plånbok tillhörande någon finne i Vällingby. Kanske ett tecken på att den rullar i Västerort eller Norrort. Modellen är mycket ovanlig så ni kan ju hålla lite utkik.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
har de på något sätt lämnat ett mobilnummer?
Även om det är ett oregistrerat nummer kan polisen spåra, tex andra nummer eller SMS som kan koppla dem till innehavaren av det oregistrerade nummret.. De kan ha ringt kända personer som kan berätta vem som har nummret. Även e-postadresser går att spåra.
Personerna har visat upp sig, de går att känna igen. Ibland visar det sig att de är kända.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jo de lämnade ett 076-nummer, knappade in det i någon sökgrej där man kan se att det är ett Tele2 nummer. Polisen har ju givetvis fått det numret men det är väl inte så hög prio på ett sådant här ärende antar jag..
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Jo de lämnade ett 076-nummer, knappade in det i någon sökgrej där man kan se att det är ett Tele2 nummer. Polisen har ju givetvis fått det numret men det är väl inte så hög prio på ett sådant här ärende antar jag..

Man blev ju nyfiken på vad det är för sorts hoj, så jag kollade Wiki. Intressant "hoj" verkligen, framgaffellös och med en fackverksram i rör. Lätt att känna igen den

https://en.wikipedia.org/wiki/Italjet_Dragster

Hoppas den kan komma åter till rättmätig ägare...
Bra är ju tydligen att fota alla spekulanter som dyker upp när man ska sälja, mer lättspanat för polisen
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det du beskriver låter mer som rån än stöld tycker jag.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Det du beskriver låter mer som rån än stöld tycker jag.
Intressant resonemang att det inte är stöld, om de rycker nycklarna och försvinner, utan just ett rån.
Min bekant blev lurad i en fordonsaffär, där ett mindre belopp lades som handpenning, och resten skulle betalas i veckan. Några pengar dök aldrig upp, utan den namngivne personen polisanmäldes.
- Oj, inte ännu en, var polisens svar.
Personen hade satt i system att mot en mindre handpenning få nycklar och fordon i sin hand, och sedan gå under jorden. Till historien hör att polisen fann fordonet hos en handlare där det var inbytt mot en bil, som nu stod i bedragarens ägo (och snabbt såld till underpris i en helt vit affär).
Bilhandlaren hävdade att han kollat uppgifter mm. Fordonet beslagstogs och förvarades i polisens garage, där det samma natt blev stulet, på riktigt.
Ägaren/min bekant, stämmer Staten, polisen, för att fordonet "förkommit" under deras förvar. (Ingen framgång)
Bedragaren stäms, inga pengar att driva in finns.
Försäkringsbolaget hävdar att fordonet inte stulits, utan att han utsatts för et bedrägeri. Och det är han inte försäkrad emot. Att fordonet stals under polisens förvar, är förvisso stöld, men det var oklart vem som i det läget var ägare!!!
Min bekant stämmer försäkringsbolaget och en process mot dem inleds. Det slutar med en förlikning där försäkringsbolaget betalar en försvarlig summa pengar i ersättning för fordonet. Det leder till att det i detta fall inte finns något prejudikat att luta sig emot, om nästa försäkringsbolag hamnar i en process med en försäkringstagare.
Det var säkert en uppgörelse där detta försäkringsbolag hade stöd i agerandet från sina kollegor i branchen.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Intressant resonemang att det inte är stöld, om de rycker nycklarna och försvinner, utan just ett rån.
Min bekant blev lurad i en fordonsaffär, där ett mindre belopp lades som handpenning, och resten skulle betalas i veckan. Några pengar dök aldrig upp, utan den namngivne personen polisanmäldes.
- Oj, inte ännu en, var polisens svar.
Personen hade satt i system att mot en mindre handpenning få nycklar och fordon i sin hand, och sedan gå under jorden. Till historien hör att polisen fann fordonet hos en handlare där det var inbytt mot en bil, som nu stod i bedragarens ägo (och snabbt såld till underpris i en helt vit affär).
Bilhandlaren hävdade att han kollat uppgifter mm. Fordonet beslagstogs och förvarades i polisens garage, där det samma natt blev stulet, på riktigt.
Ägaren/min bekant, stämmer Staten, polisen, för att fordonet "förkommit" under deras förvar. (Ingen framgång)
Bedragaren stäms, inga pengar att driva in finns.
Försäkringsbolaget hävdar att fordonet inte stulits, utan att han utsatts för et bedrägeri. Och det är han inte försäkrad emot. Att fordonet stals under polisens förvar, är förvisso stöld, men det var oklart vem som i det läget var ägare!!!
Min bekant stämmer försäkringsbolaget och en process mot dem inleds. Det slutar med en förlikning där försäkringsbolaget betalar en försvarlig summa pengar i ersättning för fordonet. Det leder till att det i detta fall inte finns något prejudikat att luta sig emot, om nästa försäkringsbolag hamnar i en process med en försäkringstagare.
Det var säkert en uppgörelse där detta försäkringsbolag hade stöd i agerandet från sina kollegor i branchen.

Väskryckning, nyckelryckning... Vad är skillnaden? Dom rycker nycklarna ur näven och springer. Det kan inte vara nåt annat än rån när dom drar nåt ur händerna på ägaren. Bedrägeri är det inte.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Javisst är det ett rån, skillnaden framgår tydligt. Min bekant utsattes för ett bedrägeri. Stölden skedde ur polisens garage, i det som beskrivs. Då ska stöldförsäkringen gälla.
Undrar hur de tolkar det här rånet?
Ka försäkringsbolagen ersätta?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top