Värmen ger olika skyddsutrustning.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
En runda på inre ringen och lite ärenden i stan i +30 grader gav upphov till diverse leenden för egen del när jag mötte glatt hälsandes mc förare i bla kortbyxor och linne där andra som en offroadförare körde i full stridsutrustning samt crosstövlar.Väl hemma igen så ligger en trikeförare och drar runt i kvarteret i bara kortisar samt utan hjälm.Hjälmlag har man ju hört talas om men frågan är hur länge det dröjer med en lag för även övrig klädsel när en vurpa i högre fart som sagt var alltför ofta ger klart bestående skador och en oändlig smärta samt en kostnad för samhället som jag skulle vilja slippa att vara med och betala pga att kisse nisse tyckte det var för varmt för t ex mc jackan när han/hon gick omkull med hojen.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Finns alltid olika sidor, jag slipper också gärna betala för mopedister som praktiskt taget alltid bara har hjälm, varför inte rökare, alkisar, extremsportare osv. osv.

Tills dess kör jag gärna lagligt (med hjäm dvs.) när jag känner för det
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag kör med full utrustning när jag drar hemifrån. Nästan alltid :rodnar. Ett skäl är att kompis vurpade i ca 70km/h iförd ett par kockbyxor från Engelbrektsboden för 2:75 (det var 1967) och T-shirt.
När det var stopp på asfalten hade han endast rester av kalsongerna kvar på kroppen. Som tur var kom skolsyster strax efter och hade 1a förband i bilen.
Men som sagt, vi alla tre i gänget skaffade skinnställ efter den vurpan.
Livet är inte långt nog för att hinna göra all misstag själv.
Lär av andras erfarenhet.
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Ständigt detta med jag såg någon köra med shorts och linne börjar bli lite tradigt. Kan man inte bara få åka i vad man vill så länge hjälmen är på? Gnäller ni även på folk som röker/dricker och berättar för de att du inte vill vara med och bekosta deras sjukvård?

Ärligt så tror jag inte att just olyckor i endast linne/shorts i stadskörning kostar samhället enorma summor det är nog mer troligt att folk med skyddsutrustning som kör bombarrepor på landsvägarna drar på sig större skador och kostar mer för mig som skattebetalare.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Gnälla över hur folk är klädda tycker jag är onödigt däremot skulle man kunna gnälla över hur de kör.
Men det orkar jag inte trots att jag tror det är viktigare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ständigt detta med jag såg någon köra med shorts och linne börjar bli lite tradigt. Kan man inte bara få åka i vad man vill så länge hjälmen är på? Gnäller ni även på folk som röker/dricker och berättar för de att du inte vill vara med och bekosta deras sjukvård?

Ärligt så tror jag inte att just olyckor i endast linne/shorts i stadskörning kostar samhället enorma summor det är nog mer troligt att folk med skyddsutrustning som kör bombarrepor på landsvägarna drar på sig större skador och kostar mer för mig som skattebetalare.

Eller folk som mig, som i full skyddsutrustning ramlar av vägen i dryga 50 och bryter ryggen.
Skinnstället hjälper mest mot att skrubba bort det egna skinnet på asfalten, vilket iofs är väldigt, väldigt skönt att göra, men förutsatt att man inte skrubbar bort väldigt mycket hud så är det en försvinnande liten vårdkostnad )och vidare kostnad för samhället) mot någon 25-30åring som bryter ryggen. :gnissla

Jag tycker väl att det är rätt bra att ha skydd på mig när jag kör, men ser inte riktigt någon poäng med att jaga andra för att de tycker att det är alldeles fullgott att köra i tangastring och hjälm. Det är de som kommer ha ont om de välter, och vården för oss trafikskadade är ändå förhållandevis billig i jämförelse med diverse övergödningssjukdomar, och ärligt talat kan jag inte gnälla på svensk sjukvård längre. :hihi
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Ja de får väl åka klädda hur fan de vill men det som retar mig är att många av dem har antagligen försäkringar som kräver kläder avsedda för MC! sedan när det går åt H-vite ska de in här och beklaga sig att försäkringsbolagen sänker eller helt tar bort ersättningen.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ja de får väl åka klädda hur fan de vill men det som retar mig är att många av dem har antagligen försäkringar som kräver kläder avsedda för MC! sedan när det går åt H-vite ska de in här och beklaga sig att försäkringsbolagen sänker eller helt tar bort ersättningen.

O detta är vanligt? Kan inte minnas en enda tråd om ämnet faktiskt, möjligen blind eller så ligger dom på en del jag missat.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ja de får väl åka klädda hur fan de vill men det som retar mig är att många av dem har antagligen försäkringar som kräver kläder avsedda för MC! sedan när det går åt H-vite ska de in här och beklaga sig att försäkringsbolagen sänker eller helt tar bort ersättningen.

Det där känns som rena spekulationer.
Hur många trådar finns det om ämnet du beskriver?
Måste vara en jävla massa då du irriterar dig på det.
 

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Här nere är det lag på skydd även utöver hjälm, men lika lite hjälper det. Det funkar inte att lagstifta sig ur allt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Eller folk som mig, som i full skyddsutrustning ramlar av vägen i dryga 50 och bryter ryggen.
Ulvhamne, och alla ni andra som kör omkull och "belastar" sjukvården (sjukvården är ju till för detta, eh?): jag pröjsar gladeligen med min skatt för att ni utan omsvep ska få bästa möjliga vård utan omsvep! Det är därför jag hellre bor i Sverige än i USA, och hellre behåller lite mindre av lönen än lite mer. Jag gillar detta system. Pungt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ulvhamne, och alla ni andra som kör omkull och "belastar" sjukvården (sjukvården är ju till för detta, eh?): jag pröjsar gladeligen med min skatt för att ni utan omsvep ska få bästa möjliga vård utan omsvep! Det är därför jag hellre bor i Sverige än i USA, och hellre behåller lite mindre av lönen än lite mer. Jag gillar detta system. Pungt.

Jag är rätt okej med det också faktiskt. :hihi
ÄVen om jag betalar en jädra massa skatt så är det rätt skönt att kunna bryta ryggen utan att knäcka ekonomin alldeles.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ja de får väl åka klädda hur fan de vill men det som retar mig är att många av dem har antagligen försäkringar som kräver kläder avsedda för MC! sedan när det går åt H-vite ska de in här och beklaga sig att försäkringsbolagen sänker eller helt tar bort ersättningen.

Rent påhitt och bland de dummare grejer jag läst idag.


I övrigt så får man ju väga aktiv säkerhet mot passiv, jag brukar inte köra i sånhär extrem hetta men jag körde idag, iklädd skinnställ som vanligt. Kan ju säga att huvudet inte var med 100% när man blir stekt av värmen, blir uttorkad och får nästan solsting. Hade jag kört i t-shirt hade olycksrisken minskat men samtidigt hade eventuella konsekvenser vid en olycka blivit betydligt värre
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
asså.... trampcyklister på landsvägarna då ... går ju uppåt 50-60kmh ibland , iklädda spandextights med rövkudde och en frigolithjälm .... dom BEHÖVER inte ens en försäkring

får dom mindre skrubbsår när dom kanar på asfalten ?
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Äh, alla cyklister vet att spandex/lycra är det bästa mot asfalteksem.
Froome-1.jpg :yoparty

Jo, jag är också en sån. I +60 knyck är man inte alltför mallig. Men alternativet, att cykla i skinn/cordura? Nä.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Skyddsjacka och kevlarjeans is da shit såna här dar.
Fick f.ö. min nya skyddsjacka idag som jag beställde då min gamla snart faller i bitar.
acerbis-koerta-20-protektorjacke-34366_0.jpg

Fast man stannar ju inte så gärna såna här dar. Helst ska det rulla i 70 eller över
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag har läst nånstans att dom flesta allvarliga olyckor sker i hemmet.
Borde det inte propageras mer för att folk använder godkänd och adekvat skyddsutrustning hemma istället för att jag ska tvingas ta på mig skinnställ och airbag-dräkt om jag så bara ska åka å köpa en glass
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top