Hur kör du? Handskarna innanför eller utanför?

Dmgohl

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki er6-n 2006
Hej!

Har lite problem att stoppa inkommande vind som smiter in innanför jackan. Vilket gör att jag lätt bli förkyld efter längre resor på 1h+ eftersom det blir kallt och blåsigt innanför jackan.

Kör ni med handskarna utanför jackärmen eller drar ni över jackan?

Andra tips på att stänga ute vinden är välkommna!

Tack!
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu gissar jag att du kör med goretex eller liknande? På skinnställ finns bara ett alternativ. Det är handskar utanpå armarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Handskarna utanpå jackan. Jag har inget val, sporthandskar med rejäla handledsskydd och grova handleder så det finns ingen chans att ha jackan utanpå handskarna.

Sedan finns det inget som tyder på att kyla ger förkylning.
 

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Z1000SX
Jag använder just nu gortex och när jag började köra så hade jag alltid hanskarna innanför. men det var när man var i övningskörninges härliga värld och hastigheterna sällan gick över 100, Men nu när jag kör på fri vilja så märker man snabbt att i alla fall min gortexjacka blir till en ballong när man kör över vissa hastigheter. så mitt långa svar på denna frågan, Handskarna utanpå så slipper man ballongeffekten! :Bugar :banana
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Alltid hanskkragarna utanpå ärmsluten oavsett allväders- eller skinnställ. Är inte bara för vinden, när det regnar har du annars en rännil upp längs med armarna om du har handskarna innanför. :tummenupp
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Utanför oavsett skinn eller allväders, dock vid kraftigt regn så stoppar jag dom innanför för att slippa vatten som rinner ner längst handleden
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Skinnställ - skinnhandskar utanför.
Textilställ - textilhandskar innanför.
Regnställ - överdragshandskar utanför.
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Beror på. Jag kan med dragkedja och karborrband ändra vidden på jackärmen. Imorse var handskarna utanpå. När jag kör hem kommer jag ha jackan på det vidaste och utanpå så jag får in lite svalka.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
För vindskydd är längden på handskens ärm, eller krage, eller vad det kallas, avgörande.
Innanför eller utanför spelar ingen roll för mig så länge ingen glipa uppstår mellan jacka och handske, där ju vinden lätt tar sig in.
Vid regn får man ju tänka till kring hur vattnet möjligen kan ta sig in i handsken eller jackan, som kommenterat ovan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Utan regnställ sitter handskarna utanför. Med gamla kraghandskar kan det dock bli ett baksug som, precis som TS beskriver, ger drag runt handlederna. Men de går fysiskt inte att få innanför jackan och det problemet uppstår bara hos oss som kör gammalt skit med tidstypisk klädsel.

Moderna jackor och handskar kan man dra åt runt handleden för att minska draget men också för att lösa handskar riskerar att slitas av vid en vurpa.
Med tanke på hur komplicerade handskador är tycker jag det är det dålig ekonomi att köpa billiga handskar.
När det är 30 grader varmt, som idag, kör man med tunna,ventilerade handskar :tummenupp och inte barhänt.:mad:

Tunna, ventilerade handskar går det att få diskhandskar över som då blir lysande regnhandskar till en billig penning. :tummenupp

Med regnställ har jag handskarna innanför om "regnhandskarna" är på annars utanför. Skurar klaras bra med rätt infettade handskar och handtagsvärme. :tummenupp

Så tips till TS. Se till att jackan sluter tätt vid handleden och använd handskar som går att dra åt runt handleden. Både för drag och säkerhet. :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
När det är 30 grader varmt, som idag, kör man med tunna,ventilerade handskar :tummenupp

Jepp, det fungerar tillräckligt bra. Händerna är det som jag är minst varm om vid nuvarande väderlek; luftintag på knogarna och perforerat läder på fingrarna is tha shit. :)

Jag var omkull några gånger med moppen i tonåren, men hade alltid pappas gamla mc-handskar på mig. Baserat på den erfarenheten så skulle jag aldrig få för mig att köra en meter utan ett par rejäla handskar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jepp, det fungerar tillräckligt bra. Händerna är det som jag är minst varm om vid nuvarande väderlek; luftintag på knogarna och perforerat läder på fingrarna is tha shit. :)

Jag var omkull några gånger med moppen i tonåren, men hade alltid pappas gamla mc-handskar på mig. Baserat på den erfarenheten så skulle jag aldrig få för mig att köra en meter utan ett par rejäla handskar.


:fakta :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Textilställ: Skinnhandskarna utanpå
Skinnställ: Skinnhandskarna utanpå
Att köra med textilhandskar är inte aktuellt.
Den som skadar HÄNDERNA blir HANDIKAPPAD.
Och det skjuter jag gärna upp så länge det går.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Gore-tex är ghey, förkylningen är guds sätt att straffa dig!
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag vill absolut inte verka uppkäftig men är du verkligen säker på att det här med motorcykelåkning är din grej? Tänk om du måste öppna visiret under färd, då dör du väl :näsblod
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Alltid handskkragarna utanpå.
Långa kragar är ett måste för mig som hatar drag.
Se till att få tätt i halslinningen också - annars blir du lätt en zeppelinare/Michelingubbe.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top