Cykelstyre på MC - idiotiskt?

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Hej!

Står inför ett litet problem. Har nyligen köpt en bobber med aphäng, vilket ju inte är det mest bekväma. Har blivit tvungen att akut köra långt i helgen och letat efter ett lågt styre i alla MC-butiker jag kan hitta runt Stockholm. Problemet är att mina reglage kräver 25mm (1") styre, men alla låga styren jag hittar är 22 mm.

I min iver var jag inne på biltema och sökte på styren och råkade se att cykelstyren ofta är 25mm. Tanken slog mig då, är det möjligt... Eller är det rent idiotiskt ur hållfasthet och säkerhetssynpunkt?

Tänkte mig om man kunde köpa typ detta:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Styre/Cykelstyre-MTB-2000020274/

Vad säger ni bättre vetande?
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Hej!

Står inför ett litet problem. Har nyligen köpt en bobber med aphäng, vilket ju inte är det mest bekväma. Har blivit tvungen att akut köra långt i helgen och letat efter ett lågt styre i alla MC-butiker jag kan hitta runt Stockholm. Problemet är att mina reglage kräver 25mm (1") styre, men alla låga styren jag hittar är 22 mm.

I min iver var jag inne på biltema och sökte på styren och råkade se att cykelstyren ofta är 25mm. Tanken slog mig då, är det möjligt... Eller är det rent idiotiskt ur hållfasthet och säkerhetssynpunkt?

Tänkte mig om man kunde köpa typ detta:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Reservdelar-/Styre/Cykelstyre-MTB-2000020274/

Vad säger ni bättre vetande?
Frågan är vart det är 25mm..
Ute vid ändarna eller vid styrhöjarna?
Ser ut på bilden som det smalnar av, hursomhelst tror jag inte det funkar eftersom det ser ut att vara två olika dimensioner..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Cykelstyren har två diametrar, 25,4 eller 31,8, och det är vid styrstammen, resten av styret är i normalfallet smalare, och inte ens alltid rund, beroende på typ av styre.

Däremot skulle jag vilja påstå att ett downhillstyre är minst lika starkt som ett vanligt hojstyre.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Då en cykel i regel inte är byggd för att gå i särskilt höga hastigheter skulle jag skippa denna ide.
Risken är att det går av, då kan det bli läskigt, speciellt om högersidan går av så kan gasen hänga sig och du tappar bromsmöjligheten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du köpt reglage för 1" styre får du väl köpa ett 1" styre? Finns ju i drivor i länder som envisas med att inte använda SI enheter.... MTB styre hade jag inte kört med även om det passar, påtagligt mycket klenare i godset än även lätta RR clipon.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Då en cykel i regel inte är byggd för att gå i särskilt höga hastigheter skulle jag skippa denna ide.
Risken är att det går av, då kan det bli läskigt, speciellt om högersidan går av så kan gasen hänga sig och du tappar bromsmöjligheten.

Har du sett en downhill-cykel någon gång och vad en sådan går igenom när man cyklar nerför ett berg? Många såna styren är garanterat starkare än originalstyren på enklare mc:s i mjukost-stål. På en väghoj är det ju inga laster på ett styre att tala om heller sålänge man inte välter den. Kommer gå alldeles utmärkt med ett biffigare cykelstyre på en mc.
 

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Hojen har 1" reglage som orginal. Givetvis kan jag samt alla butikerna beställa 1" styre, men problemet var att jag är i akut behov.
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Håller nog, mtb styren kan ju få ganska mycket stryk i skogen..
 

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Tack för alla snabba svar! Hade inte tänkt hela vägen, verkar nog vara så att alla smalnar av till 22. Får bli att fortsätta leta desperat efter ett 1".
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Någon HD-säljare/verkstad borde väl ha något random lågt styre liggande i en hylla någonstans. Annars finns det ett antal Thruxton-åkare i stockholmstrakten som bytt ut originalstyret till clipons. Med andra ord, dom har antagligen ett lågt entums-styre i garaget. Släng in en fråga i Thruxton-forumet.
/m
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Såg att cykelstyret du länka var i princip rakt .Rostfria rör finns ju i 25mm så har du nån stål o plåtfirma i närheten så har de säkert spillbitar
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Den här tråden är värdelös utan bilder. Jag vill se aphängarstyret! Dessutom hade jag nog gärna kört med det för maximal ventilation av armhålor.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hydraulrör finns i 25mm ytterdiameter, leta reda på en lokal hydraulikfirma så kapar de till en rörbit åt dig. Borde gå att få det bockat en aning också för en vetekrans. Rostfritt finns såklart också som hydraulrör men skall du bara ha det tillfälligt kan du köra vanligt ytbehandlat rör, rostar inte men kanske inte så vackert.

Cykelstyren är såvitt jag märkt 22mm i ändarna, samma som de flesta standard motorcykelstyren.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top