Bästa sättet att köpa en hoj som ska strypas?

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Tycker det är rätt bökigt att bara ha A2 och inte känna någon som har A.

Är ute efter en ny hoj och måste då alltså köra strypt. Så antingen köper jag en ostrypt som sedan skall strypas eller så köper jag en redan strypt.

Att köpa en som redan är strypt(eller klarar A2 gränsen) är ju det lättaste, men det finns vad, 10% av hojarna till salu som är reggade som A2 godkända. Alltså utesluts rätt mycket.

Alternativ två är då att köpa en ostrypt för att sedan strypa den själv.
Men här blir det så bökigt tycker jag.
För jag måste på något sätt köpa hojen (provköra måste man ju göra!), få hem den, strypa den och sist men inte minst, registrera strypningen. Allt utan att ens få köra den :huvet.
Visst, man kan hyra släp och köra hojen på det. Men då krävs det att jag lånar en bil som har dragkrog (ingen i familjen har det) , och får ju ändå ingen chans att provköra hojen.


Hur lång tid tar det att få en strypning klar och registrerad? Visst har inte bilprovningen monopol längre på registreringen? Kan man klara det på 1 veckas tid?


Hur har ni på sporthoj löst detta dilemma? Tips/tricks för att enkelt få en strypt och laglig mc?


MvH
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Åk till en MC-firma och låt dom sköta det för dig. Det kostar så klart, men enkelt och bekvämt.

Tvivlar på att det går att ordna på en vecka, men än sker det under. Lycka till.
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Åk till en MC-firma och låt dom sköta det för dig. Det kostar så klart, men enkelt och bekvämt.

Tvivlar på att det går att ordna på en vecka, men än sker det under. Lycka till.

Tack för din input!

Så du menar att om jag köper mc'n privat så borde jag ta den på släp till en MC-firma och låta de fixa strypningen sen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad det gäller provkörning så låt någon som kan köra hoj göra provkörningen.
När jag skulle köpa min SV650S var jag medveten om att med 40 år sedan jag sist körde MC var "provkörning" inget jag skulle ge mig på.
Så jag frågade en kollega på jobbet som jag visste körde MC. Om han kunde provköra den. Och han snackade med sin son (som själv körde en SV650S). Som drog till MC-firman och bad få provköra den SV650S som jag funderade på. Och provkörde den.
Så be nån du känner provköra som har egen hoj och kört mycket hoj.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
1: Chansa lite i livet o provkör hojen, du behöver ju inte köra 20 mil för att testa om allt fungerar.
2: Be säljaren att köra den till den verkstad som skall montera strypningen, alternativt hem till dig om du monterar själv.
3: Beställ tid hos SBP för regbesiktning med strypning.
4: Chansa igen och kör den till SBP men satsa på en besiktningsstation som ligger hyfsat nära.

5: Done :)

Olagligt, jepp, men det är nog bland det minst olagliga du kommer att ägna dig åt med hojen.

//:tummenupp

PS. Kan ju vara bra att köra exemplariskt lagligt när du kör runt med den ostrypta hojen. DS.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Åk till en MC-firma och låt dom sköta det för dig. Det kostar så klart, men enkelt och bekvämt.

Tvivlar på att det går att ordna på en vecka, men än sker det under. Lycka till.

En MC-firma lär inte fixa det på en vecka...
Enkel mek om det gäller strypbrickor, tog < 1v att få tid i Arninge i höstas. De provkör inte utan kollar bara pappren, ramnummer mm så du kan ta den på släp till besiktningen, den behöver inte ens starta...

Edit: Eller hyra en skåpis på Statoil...
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Tack för alla olika förslag! Uppskattar hjälpen :)

Ska kolla runt lite, försöka provköra modellen jag är intresserad av hos en handlare och se om den faller mig i smaken. Sen får jag nog se hur jag gör väl vid köp. Mycket beror ju på hur och var man hittar mcn.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tack för alla olika förslag! Uppskattar hjälpen :)

Ska kolla runt lite, försöka provköra modellen jag är intresserad av hos en handlare och se om den faller mig i smaken. Sen får jag nog se hur jag gör väl vid köp. Mycket beror ju på hur och var man hittar mcn.

En handlare kollar ditt körkort.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Funkar detta verkligen fortfarande? Alltså att köpa en värsting, strypa den och få köra den på A2? För jag fick för mig att de ändrade så att man endast räknade på originaleffekt och man var tvungen att ha ett visst Effekt/viktförhållande?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Funkar detta verkligen fortfarande? Alltså att köpa en värsting, strypa den och få köra den på A2? För jag fick för mig att de ändrade så att man endast räknade på originaleffekt och man var tvungen att ha ett visst Effekt/viktförhållande?
Eftersom TS inte har nämnt något om en värstinghoj så utgår jag ifrån att du trollar, alternativt varit borta från forumet något år :)
Om inte så..
Nä, du kan bara inte ha missat alla 8527 trådar om det senaste året :rofl

Köper du hoj av privatperson så tror jag inte att det är många som hade nekat dig att provköra hojen en kort sväng bara för att du har A2, säljaren vill ju bli av med hojen liksom...
Provkör, tjööp om det passar och fixa dit strypning och intyg på det sätt som passar dig bäst, sen är det bara att boka tid för bes.
Självklart ska du inte köra omkring en massa på hojen innan den är reggad på rätt effekt (såvida du inte är värsta outlaw!!1!!1).
Ett jävligt harmlöst lagbrott i mina ögon, de flesta av oss här har gjort oss skyldiga till värre "snedsteg" i trafiken än att köra (försiktigt) till besiktningen med för mycket pulver under pungen :fakta
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
En handlare kollar ditt körkort.

Haha jo, så dum är jag inte. Men man kan ju provköra den om handlaren har en strypt version.

Eftersom TS inte har nämnt något om en värstinghoj så utgår jag ifrån att du trollar, alternativt varit borta från forumet något år :)
Om inte så..
Nä, du kan bara inte ha missat alla 8527 trådar om det senaste året :rofl

Köper du hoj av privatperson så tror jag inte att det är många som hade nekat dig att provköra hojen en kort sväng bara för att du har A2, säljaren vill ju bli av med hojen liksom...
Provkör, tjööp om det passar och fixa dit strypning och intyg på det sätt som passar dig bäst, sen är det bara att boka tid för bes.
Självklart ska du inte köra omkring en massa på hojen innan den är reggad på rätt effekt (såvida du inte är värsta outlaw!!1!!1).
Ett jävligt harmlöst lagbrott i mina ögon, de flesta av oss här har gjort oss skyldiga till värre "snedsteg" i trafiken än att köra (försiktigt) till besiktningen med för mycket pulver under pungen :fakta

Tack för ditt inlägg :)

Som du säger, är nog inte allt för stor risk att bli fast så länge man kör säkert och försiktigt till regbesiktningen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funkar detta verkligen fortfarande? Alltså att köpa en värsting, strypa den och få köra den på A2? För jag fick för mig att de ändrade så att man endast räknade på originaleffekt och man var tvungen att ha ett visst Effekt/viktförhållande?

Från https://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fordon-du-far-kora/
A2 hojen får innan strypning ha högst 70kW (95hk) motor
A2 hojen får ha högst 35kW efter strypning eller i original effekt.
A2 hojen får ha högst 0,2kW/kg tjänstevikt.
Dvs med 35kW motor måste den ha en tjänstevikt på minst 175kg
Är den strypt till 25kW måste tjänstevikten vara minst 150kg.
(Som jag tolkat det.)
Lite exempel på strypta hojar där TS bor.
http://www.blocket.se/stockholm?q=s...&pe=4&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th
Om dom uppfyller alla kraven för a2, vet ej.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top