Skit på vägarna.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är det inte en massa drivmedelsspill i t ex rondeller så är det stora hål eller tappade föremål på dessa vägar.Har nu på kort tid nära på stått på öronen med hojen pga tappade armeringsjärn i halvmeters längd i Malmö som någon gödslat denna väg med samt idag strax utanför Kristianstad på motorvägen där något stolpskott lyckats glömma kvar en en järnbit i fyrkantsprofil på ca en meter.Small till duktigt och jag trodde naturligtvis att det nya framdäcket var helt förstört vilket visade sig ha klarat sig ganska bra ändå med några enstaka mindre intrycksmärken.

Har även sett mycket annan skit som tappade sängmadrasser till korgstolar på vägen och undrar lite smått om folk är rent dumma i huvet som inte ens kan banda fast grejerna ordentligt eller om man inte har minsta koll på att man t ex precis tappade en stor stol.Desto värre är det med de här mindre järnföremålen som man i hög fart sällan lyckas upptäcka förrän man bokstavligen kör över dom.

Och vem f_n är ansvarsskyldig vid en olycka när jag knappast har lust att betala en dyr självrisk för något som de skyldiga sedan länge kört ifrån. :6surkart
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Håller med, snorhalt och med bröte liggandes i rondeller. Vägverkets taskiga gruslagningar ska vi inte glömma heller ! - Helt ofattbart att sådana "lagningar" är godkända utan att det sätts upp skyltar som varnar för hal vägbana ens. Ibland sitter det iofs sådana uppe ett tag, men de tas oftast bort för tidigt. Livsfarligt för oss hojåkare.

PS - Hur fixade du till den smilisen förresten ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Väghållaren ansvarar för vägunderhåll.
Föraren ansvarar för lasten på fordonet. Ja dom är dumma i huvudet. Kan inte använda spännband eller knyta nylonlinor.
Du ansvarar för att anpassa hastigheten så du hinner stanna eller väja för hinder i vägen.

Fast om det är vinter så är det vädrets fel när bilarna kör av vägen. Och om de kör dubbfritt så är det däckens fel.
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Väghållaren ansvarar för vägunderhåll.
Föraren ansvarar för lasten på fordonet. Ja dom är dumma i huvudet. Kan inte använda spännband eller knyta nylonlinor.
Du ansvarar för att anpassa hastigheten så du hinner stanna eller väja för hinder i vägen.

Fast om det är vinter så är det vädrets fel när bilarna kör av vägen. Och om de kör dubbfritt så är det däckens fel.

Så det du säger är alltså att om jag åker i diket tack vare grus eller grova hål där det inte är skyltat för det dylikt betalar trafikverket mina skador? :rolleyes:
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vet inte om du skulle få ersättning i just det fallet men det har hänt att folk har fått ersättning.
SMC har koll. De har varit med och drivit fall förr har jag för mig.
 

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Ort
nordöstra skåne
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Körde på en bladfjäder från en lastbil med tjänstebilen mitt inne i Älmhult.. Bucklade in hela j:mad:vla dörren :huvet Vill inte veta hur det hade gått om jag kört på den med hojen...
 

moddlaren

Guest
Aaahhh det är därför sporthojar kör långsamt brist på fjädringsväg.. En korgstol eller en halv grill sväljer ju fjädringen på en enduro:krama. Filåt kunde inte låta bli:)
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Här har de lagt ut ny s.k. stödremsa på sina ställen. Några timmar senare så ligger en hel del av den utspridd på vägen, särskilt i korsningar där bilar/lastbilar/bussar gärna genar. Ser för jefflitt ut! Jag har just nu två anmälningar till Trafikverket, som de "vidarebefordrat till entreprenören".

Fick pyspunka i mitt framdäck i våras efter att ha kört på snabellagad väg. Begärde ersättning, men det var ju jag som inte anpassat min körning efter rådande förhållanden, enligt TVs juristbyråkratexpert.:gnissla
http://forum.svmc.se/showthread.php?9577-Skada-på-däck-pga-snabelbilsgrus

På vägen till soptipp...förlåt, Återvinningsstationen heter det ju, kan man hitta allt från halva träd till frigolitskivor, sopsäckar och annat bröte. Funderar också på vem som åker på att pröjsa, om något skulle hända.
 
Last edited:

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Varenda jävla väg som man brukar köra har blivit utsatt för snabelbilen förra veckan här runt Växjö. Grus precis överallt. :död
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
tröttnade en morgon och ringde till kommunen och anklagade dom för mordförsök- detta efter att framändan glattade undan x antal cm i en rondell. då drog jag upp alla de ställen jag kört på i närområdet med olje/diesel slafs de senaste dagarna (viss skit hade legat ett antal dagar.....)
dagen efter var det sanerat på de ställen jag anmärkt på.

ser man skit på vägen så bara ring och gnäll- viss skit är ju inte farlig kanske för oss- annan skit är dIrECkT livsfarlig.
kommunen har ett visst ansvar för kommunens vägar- låt dom ta det!!

//jj
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är ju bara bra om folk ringer och anmäler. Det är inte gnäll. :tummenupp
Det gäller att hitta rätt telefonnummer men det har säkert Google.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Jag ringde 0771 92 19 21 och fick anmäla direkt till hon i telefonen som skapade rapport.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Förra året kom jag ikapp en bil med släp på E4an, ser något fladdra lite på släpet och tänker jag håller avståndet. Lite våldsammare börjar det vifta och TJOFF så flög en madrass i luften och singlade ner på vägen. Det var några spännande sekunder när den seglade i luften och man närmade sig utan att veta hur den plötsligt svänger och landar. Ingen tunn bäddmadrass eller så utan en tjock jävel!

Livet ska vara spännande
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jaha, du menar så, jag trodde du syftade på Ducati, Triumph och sånt skräp :rodnar

Välkommen tillbaka Ankan1, har du suttit inne för fortkörning eller nåt :va
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När jag körde igenom orskarshamn för några veckor sen så såg jag en mötande hoj köra rakt in i en stor gren som låg över vägbanan. Han klarade sig utan att köra omkull men det lär inte varit trevligt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Idag kom jag körande mellan Marieannelund och Vimmerby och just i uppförsbacken med kurvan har de hällt ut mängder med oljegrus utan att olja. Jag kommer i 130 med nerlägg och kör rakt in i skiten. Kunde gått riktigt illa men jag fick fäste och kunde styra upp eländet. Sen var det så här hela vägen till V-by. Fy faan!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top