Förlorar effekt Aprilia RS125 -00 2 takt

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tjena!

Idag blev det träning på Sviestad med hojen. Men då hände det igen. När hojen går upp i 77-80 grader tappar motorn effekt helt. Förra gången det hände märkte vi att det var tändsiftet var bränt eller vad man ska säga. Vi bytte ut det gamla mot ett nytt det se funkade det bra igen. Nu såg stiftet inte bränt ut och detta gör oss fundersamma.

Varför händer detta?
Överhettas motorn?
Hur löser vi detta?
Ska vi köpa andra tändstift?

Uppskattar all hjälp!

Hoj: Aprilia RS125 -00 2 takt

(Har jag förklarat dåligt eller är den dåliga grammatiken ett problem och du inte förtsår, skriv och låt mig veta!)

// Felix
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Låter inte bra.
Om ni lyckats smälta stiftet en gång så kommer motorn rasa närsomhelst om ni inte hittar felet.
Stoppa i en grad kallare stift.
Sen skulle jag stoppa i större huvudmunstycke och jobba neråt.
Med tvåtakt får man lägga sig någonstans mellan för fett och för snålt.
En hoj som går korta sträckor på fullgas kan bestyckas snålare (mer effekt) än en hoj du kör tex asfalt eller ökenrace med.
Tvåtaktare gillar inte värme.
80 grader är varmt.

Så börja med kallare stift.
Större huvudmunstycke och rengöring av förgasaren.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hm är inte dessa utrustade med en Power valv som så många andra 2t?

Tjärvar den får man denna symtome och internerna blir överhettade. Googlade lite snabbt och läste något att Aprilia hade ett system som styr PV iaf på 90tal där det lätt kärvade.
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Berätta om du har bytt avgasrör och om din Aprilia har varit strypt. Det är olika behov av bestyckning beroende på flera saker. Troligen har du bränt något mer i motorn än tändstiftet. Det finns goda skäl att inspektera kolv och cylinder.
Sök via google vilka munstycken som ska användas på din Aprilia, om du bytt avgasrör, är det troligt att du måste byta munstycken.
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Låter inte bra.
Om ni lyckats smälta stiftet en gång så kommer motorn rasa närsomhelst om ni inte hittar felet.
Stoppa i en grad kallare stift.
Sen skulle jag stoppa i större huvudmunstycke och jobba neråt.
Med tvåtakt får man lägga sig någonstans mellan för fett och för snålt.
En hoj som går korta sträckor på fullgas kan bestyckas snålare (mer effekt) än en hoj du kör tex asfalt eller ökenrace med.
Tvåtaktare gillar inte värme.
80 grader är varmt.

Så börja med kallare stift.
Större huvudmunstycke och rengöring av förgasaren.

Vi har inte smält tändstiftet men det såg bränt ut. Vi har precis stoppat in ny kolv och kolvringar i den samt rengjort förgasaren i måndags!
Om 80 grader är varmt för en 2t hur kan jag göra för att sänka värmen på annat sätt än kallare tändstift?
Eftersom att jag kör bana med den, kommer ett kallare tändstift påverka prestandan?

Hm är inte dessa utrustade med en Power valv som så många andra 2t?

Tjärvar den får man denna symtome och internerna blir överhettade. Googlade lite snabbt och läste något att Aprilia hade ett system som styr PV iaf på 90tal där det lätt kärvade.

Kan be farsan kolla på dit svar, han är duktigare på motorer!

Berätta om du har bytt avgasrör och om din Aprilia har varit strypt. Det är olika behov av bestyckning beroende på flera saker. Troligen har du bränt något mer i motorn än tändstiftet. Det finns goda skäl att inspektera kolv och cylinder.
Sök via google vilka munstycken som ska användas på din Aprilia, om du bytt avgasrör, är det troligt att du måste byta munstycken.

Avgasröret är original, tror jag (3 tidigare ägare som misshandlat hojen) och alla strypningar är borta! Kolven är okej vad jag vet. Tändstiftet var nog inte bränt men såg så ut, kan skaffa en bild ikväll på hur det senaste tändstiftet såg ut efter träningen!
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Angående motortemperatur, så finns flera sätt att åtgärda problem. Skölj ur kylaren med trädgårdsslangen, men pressa inte in vatten med högsta tänkbara tryck, då kan kylaren gå sönder. Skölj med en fin stråle, och använd ngt rensningsmedel, finns på biltema eller annan biltillbehörsaffär. Kontroll-mät om du har en termostat, om den öppnar som den ska, den kan ha hängt upp sig. Det går att köra bana utan termostat. Bästa temperaturen är 56-58 grader.
Det finns waterwetter, en kylvätskeförbättrare.
http://www.redlineoil.se/tillsatser/kylsystem/waterwetter
Ett stift för bankörning bör ha 9 eller 10 i värmetal för din Aprilia. Högt värme tal på stiftet är för att kolven inte ska smälta. Ett stift med lägre tal, kan fungera för enduro eller gatåkning, då du inte kör så mycket på full gas. Se instruktionsboken om vad som är lämpligt.
Prestandan påverkas om kolven smälter, inte annars. Ett racerstift kan ge en svårstartad hoj. Men jag tror din startar bra på 9 eller 10 stift.
Färgen på ett stift ska vara ljust chokladbrunt, inte kritvitt, inte sotsvart. Samma färg ska kunna ses i änden på avgasröret, då visar det att du har bra förbränning. Bästa sättet att kontrollera stiftet är att gasa fullt på bakrakan, dra in kopplingen, och rulla med AVSTÄNGD motor till bandepån. Då visar stiftet den färg som är för fullgas. Om du rullat sakta till tältet i depån med motorn igång, och sedan kollar stiftet, har du hunnit sota ner det.
Olika oljor kan ge olika färg, men en vanlig mineral olja eller Ricinolja ger bästa färgen. vissa syntetoljor gör att förbränningen är svår att läsa av på tändstiftet. Nu när du har den gamla kolven lös, vänd på den och kolla på insidan. Om den är sotsvart/bränd på undersidan, kan du ha för varm förbränning. då ska du ändra på bestyckningen till större munstycke. (det kan finnas små smältskador mot avgasporten, som små prickar eller som om kolven är blästrad, då kan felet vara knutet till avgasröret).
Det kan gå att flytta tändningen, som steg två. Det kan behövas ändras på avgasröret, om du nu inte har original. Att sota ur det, kan vara en åtgärd, att byta till andra ljuddämpare med grövre hål, är en annan åtgärd. Men kolla din kylare och din bestyckning först.
Lycka till och återkom med fler frågor. bättre du frågar här, istället för att förstöra din motor på banan.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
ditt stift ser okey ut, om du nu har släkt ned motorn precis efter fullgas, det är en ljus rand runt om, som ser ut att vara åt det varmare hållet. Vilken olja har du?

Kolla i din gamla kolv, om du har sot fastbränt på undersidan.

NisseHt, bara att prova!!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
ditt stift ser okey ut, om du nu har släkt ned motorn precis efter fullgas, det är en ljus rand runt om, som ser ut att vara åt det varmare hållet. Vilken olja har du?

Kolla i din gamla kolv, om du har sot fastbränt på undersidan.

NisseHt, bara att prova!!
Lutar åt det, billiga hk om det funkar...
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
ditt stift ser okey ut, om du nu har släkt ned motorn precis efter fullgas, det är en ljus rand runt om, som ser ut att vara åt det varmare hållet. Vilken olja har du?

Kolla i din gamla kolv, om du har sot fastbränt på undersidan.

NisseHt, bara att prova!!

Vi använder Castrol Power 1 Racing 2-stroke olja. Waterwetter använder vi i kylarsystemet såklart ;) Har inte haft tid ikväll men sak kolla på det under morgondagen! :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur tappar den effekt?
Stannar den helt eller är det bara under någon sekund?

Jag hade problem med Husqvarnan med att den sög slut på soppa i gasaren och dog i en sekund.
Slutade med att den värmenöp tillslut.
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Hur tappar den effekt?
Stannar den helt eller är det bara under någon sekund?

Jag hade problem med Husqvarnan med att den sög slut på soppa i gasaren och dog i en sekund.
Slutade med att den värmenöp tillslut.

I måndags dog den på bakrakan och jag åkte escape road:n för att inte bli påkörd bakifrån. Den dog i några sekunder men sen hoppade motorn igång efter jag slutade gasa. Jag stannade efter escapen men varje gång jag gasade blev det ingen effekt och det blev som ett bubbel ljud från motorn. Jag fick vänta några minuter för att låta motorn svalna lite (låg på 76-80 grader) sen drog jag mig till depån med begränsad kraft på de låga varven.

Innan helgen hade vi samma problem på de låga varven vanligtvis men vi åtgärdarde det med att rengöra förgasaren.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Bubbelljud säger mig att den inte är tät. det läcker kylvatten in i förbränningsrummet via topp-packningen. Byt eller täta topp-packningen. Är det o-ringar, byt dem, kolla om toppen är plan med en glasskiva eller en spegel.( du slipar försiktigt med toppen ovanpå glaset med carborundum och synar ytan som är slipad, är inte ytan jämnt slipad, ser du fläckar där slip-pastan inte tagit)
Även cylindern kan vara ojämn, men inte så troligt.
Troligen gick den bättre efter förgasarrengöring, av att den svalnade rejält, om du hade smuts i förgasaren, påverkade det inte ifall motorn läcker vatten.
Din motortemperatur är hög, det beror på att ånga kommer till tempmätaren. Om du har en yttre mätare, ungnstermometer eller liknade, kan du få en jämförelsetemperetur som visar om det är en ficka med ånga vid din tempgivare, som troligen sitter mitt uppe på topplocket.
 
Last edited:

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Bubbelljud säger mig att den inte är tät. det läcker kylvatten in i förbränningsrummet via topp-packningen. Byt eller täta topp-packningen. Är det o-ringar, byt dem, kolla om toppen är plan med en glasskiva eller en spegel.( du slipar försiktigt med toppen ovanpå glaset med carborundum och synar ytan som är slipad, är inte ytan jämnt slipad, ser du fläckar där slip-pastan inte tagit)
Även cylindern kan vara ojämn, men inte så troligt.
Troligen gick den bättre efter förgasarrengöring, av att den svalnade rejält, om du hade smuts i förgasaren, påverkade det inte ifall motorn läcker vatten.
Din motortemperatur är hög, det beror på att ånga kommer till tempmätaren. Om du har en yttre mätare, ungnstermometer eller liknade, kan du få en jämförelsetemperetur som visar om det är en ficka med ånga vid din tempgivare, som troligen sitter mitt uppe på topplocket.

Hej igen!

Jag ursäktar för sent svar. Idag kollade jag på kolven och såg inget märkvärdigt med den. Bubbelljudet kan du skippa, jag vet inte hur jag ska förklara det men vi vet varför den gör det ljud den gör. Vi ska ta oss en titt i helgen på kylaren samt ta bort termostaten. Jag tackar iaf för din hjälp, vi ska gräva oss lite djupare im i problemet och försöka lösa det med dina tips osv. Kan uppdatera om ni/du vill veta mer hur vi har löst problemet och hur vi har gått tillväga!

//Felix
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
Tack!

Hur tappar den effekt?
Stannar den helt eller är det bara under någon sekund?

Jag hade problem med Husqvarnan med att den sög slut på soppa i gasaren och dog i en sekund.
Slutade med att den värmenöp tillslut.

Bubbelljud säger mig att den inte är tät. det läcker kylvatten in i förbränningsrummet via topp-packningen. Byt eller täta topp-packningen. Är det o-ringar, byt dem, kolla om toppen är plan med en glasskiva eller en spegel.( du slipar försiktigt med toppen ovanpå glaset med carborundum och synar ytan som är slipad, är inte ytan jämnt slipad, ser du fläckar där slip-pastan inte tagit)
Även cylindern kan vara ojämn, men inte så troligt.
Troligen gick den bättre efter förgasarrengöring, av att den svalnade rejält, om du hade smuts i förgasaren, påverkade det inte ifall motorn läcker vatten.
Din motortemperatur är hög, det beror på att ånga kommer till tempmätaren. Om du har en yttre mätare, ungnstermometer eller liknade, kan du få en jämförelsetemperetur som visar om det är en ficka med ånga vid din tempgivare, som troligen sitter mitt uppe på topplocket.

Bättre sent än aldrig!
Vi har nu lyckats löst stora problem med min hoj! Och det är tack vare er här på SH :D Vi kollade igenom hela kylningssystemet, rensade ur gammal vätska, tog bort termostaten och fyllde på med nytt vatten och water wetter. Igår under träningen märkte vi inga problem utan bara förbättringar. Vi hade även under tiden rensat förgasaren och det gjorde även att vi kunde hitta mer fart på bakre rakan!
Jag vill ännu en gång tack er för hjälpen! :D

Lite off-topic nu men hart en till fråga:
Vad för kedja ska jag köpa till min hoj? 520, 525, 530? Vilket märke?
Just nu sitter en original kedja på och vill därför ha något som snurrar lättare. Livslängd på kedjan är inte jätteviktigt.

// Felix
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
520 är ju mindre och lättare än dom andra.
420 har man på vissa crossar och den är ännu mindre.


Köp det som du hittar drev till :tummenupp

Kul att den funkar.
 

TheWetell

Ride to the limit!
Gick med
19 Aug 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha R6 - 06
520 är ju mindre och lättare än dom andra.
420 har man på vissa crossar och den är ännu mindre.


Köp det som du hittar drev till :tummenupp

Kul att den funkar.

Farsan köpte ett 43 drev bak för att kunna nå toppfart snabbare och även en 520 kedja. Nu hoppas vi på att kunna sätta lite bättre tider ;)
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Är det ngn som har en trottel liggandes till Aprilia RS125 99-05 så köper jag den av er.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
När det gäller o-ringar i toppen så meka bara bort toppen när motorn är helt kall annars så expanderar o-ringarna så så de ej passar i spåren i cylindern:tummenupp:tummenupp:fakta:fakta

skölj med vatten om det är bråttom... gammalt crossknep då man mekar mellan heaten.


mvh
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top