Fel på mig eller på min Scala g9x?

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Jag installerade mitt intercom i hjälmen idag. Men jag lyckas inte alls begripa hur röststyrningen funkar. Eller rättare sagt: det funkar inte alls. Jag kan svara på samtal via mobilen, och micen fungerar som den ska. Jag har VOX "on" i inställningarna.
Vad är det jag har missat?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
stäng av röststyrningen, den är hur jobbig som helst. Du kanske skriker för att någon idiot gör något idiotiskt i trafiken. Du skriker "Din jävla idiot"...scala ridern översätter det till: RADIO ON!

Det mesta du säger översätts till radio on:D

Jag stängde av den och använder knapparna själv istället.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
koppla den till datorn och se till att du inte har VOX på hög känslighet i alla fall - Jag har min på "low" för att slippa alla problemen som vurparen påtalar - Jag får busvissla inne i hjälmen för att få den att reagera, men ändå rätt skönt att kunna ge kommandon som "next track" eller "call intercom"
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har ställt ner känsligheten på vox ganska rejält.
Sen när jag ska ge kommando säger jag t.ex:
-Scala!
Väntar på att höra *biblipp*.
-Radio on!

Du kan säga vad som helst för att aktivera vox, men jag har märkt att "Scala" är precis lagom långt för att den ska lyssna på vad jag säger för kommando efteråt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
stäng av röststyrningen, den är hur jobbig som helst. Du kanske skriker för att någon idiot gör något idiotiskt i trafiken. Du skriker "Din jävla idiot"...scala ridern översätter det till: RADIO ON!

Det mesta du säger översätts till radio on:D

Jag stängde av den och använder knapparna själv istället.

Precis, eller ställ så att röststyrningen är Intercom. ALLT blir fanimig "radio on" medan "radio off" kräver specialuttal typ rysk spetznaz i amerikanska filmer...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag har ställt ner känsligheten på vox ganska rejält.
Sen när jag ska ge kommando säger jag t.ex:
-Scala!
Väntar på att höra *biblipp*.
-Radio on!

Du kan säga vad som helst för att aktivera vox, men jag har märkt att "Scala" är precis lagom långt för att den ska lyssna på vad jag säger för kommando efteråt..

Ja just det - Man måste ge systemet en "konstpaus" på en halv till en sekund innan man säger kommandot.............sen är det inte alltid det hjälper ändå - tyvärr

PS - kolla också så du har senaste programvaran i scalan. Min blev av med någon bugg vill jag minnas när jag uppdaterade den.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Skönt att det inte bara är jag som i vrede vrålat könsord i hopp om att något av dem ska tolkas som "Radio OFF" efter att ha fått statiskt brus på svinhög volym när jag minst velat det. Jag upplever även att det är lite halvbökigt att ringa upp en annan Scala trots att de är parkopplade. Ibland går det av sig självt, ibland håller man på i tjugo minuter och det enda man får är "not available".
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Problemet är att Scalan inte reagerar på mina kommandon. En gång har jag lyckats få den att sätta på och stänga av musik när jag tryckt ner pratbubblan på mojängen. I övrigt reagerar dem inte alls. Den känns rätt trasig. Senaste uppdateringen har jag.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Även om jag också ser vissa brister i scalan, så tycker jag ändå att fördelarna överväger. Alltså att det är skönt att kunna ta emot samtal och prata telefon när man kör (dessutom är ljudet bra) - Man lyssnar på musik (och säger "next track" så byter den låt etc........och extra bra - Man får instruktioner via GPS (kör med HERE genom androidtelefonen) och det funkar ypperligt, skönt att slippa titta på en skärm

Det som är meckigt är att den inte är alls så enkel att ansluta till åkare man inte kört med innan - Det där att bara connecta blir ofta fel - Man vill ju att det bara ska "funka av sig själv" annars struntar åtminstone jag i det. Dock - De jag oftast kör med och har i min lista, de funkar alltid bra att ansluta sig till.

Det där med VOX är förhoppningsvis något de kommer att titta på - men jag gör så här att jag "visslar" lite i hjälmen - då kommer det en signal, efter det kan man säg kommandot........och, ja - man lär sig efter ett tag även om jag håller med om att det kan vara frustrerande ibland.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag stängde av VOX efter första provkörningen; jag pratar alldeles för mycket med mig själv och mina alter egon när jag är ute och kör, det vill säga om jag inte sjunger eller visslar. :p

Jag har visserligen inget G9X utan ett SHO-1, men de är ju väldigt lika, och är inte alls imponerad över användargränsnittet; nästa gång prova jag nog med ett system från Sena...
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Vilka lyxproblem ni har med era Scalor. Min reagerar inte alls på röstkommandon. Det hade iaf varit praktiskt att kunna besvara samtal utan att släppa styret.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vilka lyxproblem ni har med era Scalor. Min reagerar inte alls på röstkommandon. Det hade iaf varit praktiskt att kunna besvara samtal utan att släppa styret.

Det gör inte min heller just nu. Min mikrofon fungerar inte överhuvudtaget, vilket jag upptäckte igår och kunde härleda till kabelbrott i närheten av huvudkontakten i enheten. Men jag befinner mig fortfarande på rätt sida av ettårssnöret, så vi får se vad Lelles säger senare idag...

Edit: Lelles bytte kablaget, så nu fungerar allt. :)
 
Last edited:

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Köpte en scala G9X förra veckan och tycker fan att allt blir till call intercom istället för det man vill. VOX stängde jag av direkt när jag lyssnade på musik, visslar man lite så går ju skiten igång och drar ner musikens volym. Skitnöjd :crash
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Köpte en scala G9X förra veckan och tycker fan att allt blir till call intercom istället för det man vill. VOX stängde jag av direkt när jag lyssnade på musik, visslar man lite så går ju skiten igång och drar ner musikens volym. Skitnöjd :crash

Vänta bara till du har 8 buddies i din lista. Då jävlar blir det svårt att hitta rätt många gånger. Enda knepet jag har är att uttala allt på engelska och gärna köra långsamt eller stå stilla så inte vindbruset rör till det
 

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Honda CB500 1998
Vänta bara till du har 8 buddies i din lista. Då jävlar blir det svårt att hitta rätt många gånger. Enda knepet jag har är att uttala allt på engelska och gärna köra långsamt eller stå stilla så inte vindbruset rör till det

Tror inte det är någon fara, finns nog inte ens 8 pers med scala i hela dalarna :p
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
HELVETE vilken jävla skit g9x är!!! Jag USB:ade in skiten i datorn igår och såg att det fanns en uppdatering. Laddade ner den och antog att min Scala nu var uppdaterad. Idag när jag skulle använda den gick det inte att få igång skiten. Ingen händer när man tycker ON. Helt jävla död är den. När jag kopplar in den i datorn lyser de båda röda dioderna, men inget mer händer. Datorn registrerar inte ens att den är inkopplad. Den bara blinkar att jag ska connecta via USB. Det enda som händer är alltså att det lyser två röda lampor på min Scala. Någon som vet vad fan man kan göra eller måste jag skicka tillbaka den till Lelles?
 

nadako

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
Samma hände mig i veckan, laddade den över natten sen fungerade allt som det ska...
 

nadako

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2014
En kväll, skulle uppdatera, funkade inte, gav upp och tänkte lämna in den. Men efter en natt på laddning var allt ok ....ingen aning om varför det blev så.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
En kompis upplevde nästan samma sak, helt plötsligt så dog den helt och hållet och reagerade inte på nåt. Bara att skruva upp och koppla loss batteriet en liten stund, sen blev den som vanligt igen. Lite pilligt då tanken inte är att batteriet ska vara löstagbart men snabbare och enklare än att behöva skicka in den eller att vänta på att batteriet laddar ur av sig självt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top