Obemannade bensinstationer med 98 oktan

RobinK1983

Ny medlem
Gick med
17 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2009
Vet bara en enda i området där jag befinner mig (Ingo, Stäketvägen). Vore ju schysst och veta fler billiga ställen som serverar 98 runt om i landet, är ju så jävla svårsökt på nätet tycker jag. (Och ja jag vill ha 98 helt enkelt även om det säkert är helt onödigt).
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Får man fråga varför du vill tanka 98? Har du en motorcykel som kräver det eller är det bara en personlig preferens?

Uppföljningsfråga: hur vanligt är det att sporthojar kräver 98 oktan? Jag har då aldrig ägt någon som gjort det, men jag har inte heller ägt någon riktigt modern från senaste 10 åren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får man fråga varför du vill tanka 98? Har du en motorcykel som kräver det eller är det bara en personlig preferens?

Uppföljningsfråga: hur vanligt är det att sporthojar kräver 98 oktan? Jag har då aldrig ägt någon som gjort det, men jag har inte heller ägt någon riktigt modern från senaste 10 åren.

Enligt manualen endast vad jag vet KTM RC8.
Vad det gäller övriga sporthojar så behöver de det inte så länge de kör i "hastighetsbegränsade" länder.

Men körs de som de går att köra i teorin på motorväg....
Vid Motorrads Superbike test på Nardobanan 2010(?) med 95 oktan och fullgas några varv längs den 12km långa rundbanan
Så sköt GSX-R1000 en vevstake
Så fick KTM RC8 ventilerna intryckta
Så överhettade Yamahas R1
MV Augustan togs av banan med krånglande växellåda. Ingen journalist vill prova hur det märks i över 250km/h. :tummenupp

De som klarade det var
Honda CBR1000RR
Kawasaki ZX-10R
BMW S1000RR (har inbyggd knacksensor som skyddar)
Ducati 1198

Nästa år kördes alla hojar med som jag minns Shell racebensin 100Oktan.
Ingen hoj fick problem.

Så håller man hastighetsgränserna här i Sverige duger 95 bra.
Och vid bankörning är det aldrig fullgas mer än några 10-tals sekunder här i Sverige.
Och då funkar fortfarande 95 Oktan.
Motorrad har ju länge testat hojarna på vanliga banor och det har aldrig varit problem med 95 Oktan.
Aldrig minuter fullgas. Som på Nardo. Eller kanske på Isle of Man.

Men vill man vara extra rädd om motorn.
Och ska ut och gasa på tex motorväg i Tyskland så kanske man vill ha 98 Oktan.
Eller ARAL 102.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag tankar endast statoil 98 i MC / cross eftersom det är högt effektuttag ur motorerna så vill jag tro att det är bra för motorerna och bättre förbränning.

Sen resonerar jag som att det är nöjes maskiner och får kosta nån krona extra litern även om det nu inte skulle vara bättre för motorn så tror jag det och mår bättre själv av det.

Lite O.T men sånt händer ibland!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hur många kronor sparar man på att tanka på en "billig" obemannad station då? Det måste vara försumbart i sammanhanget.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hur många kronor sparar man på att tanka på en "billig" obemannad station då? Det måste vara försumbart i sammanhanget.
2:- liter ca, tankar min k1200 (som har inskrivet på tanklocket att den endast ska ha 98 eller super plus leller högre) oftast på ingo, 13 spänn litern jämfört med 15 på statoil, gör ju några kronor på ett år

Värst av alla är ju shell som tar 15:50-16 spänn bara för de skrivit v-power på sin 98-pump
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Värst av alla är ju shell som tar 15:50-16 spänn bara för de skrivit v-power på sin 98-pump

Jämför man produktdatabladen för V-power och Shells vanliga 98 så är alla värden exakt samma! Jag trodde åtminstone att V-power var utan etanol, men så är inte fallet, den innehåller 5 % etanol, samma som 98 och 95.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
2:- liter ca, tankar min k1200 (som har inskrivet på tanklocket att den endast ska ha 98 eller super plus leller högre) oftast på ingo, 13 spänn litern jämfört med 15 på statoil, gör ju några kronor på ett år

Värst av alla är ju shell som tar 15:50-16 spänn bara för de skrivit v-power på sin 98-pump

Det låter ju otroligt mycket. Jag tankar endast 95 oktan och det brukar diffa på 30 öre litern.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tankar endast statoil 98 i MC / cross eftersom det är högt effektuttag ur motorerna så vill jag tro att det är bra för motorerna och bättre förbränning.

Sen resonerar jag som att det är nöjes maskiner och får kosta nån krona extra litern även om det nu inte skulle vara bättre för motorn så tror jag det och mår bättre själv av det.

Lite O.T men sånt händer ibland!

Nu är ju oktantalet ett mått på vid vilken temperatur bensinen självantänder och inte någon måttstock på förbränningshastighet eller renhet enligt min skola.

Ni som resonerar så: köper ni två storlekar för stora skor också för att det känns som ni går bättre i dem?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är ju oktantalet ett mått på vid vilken temperatur bensinen självantänder och inte någon måttstock på förbränningshastighet eller renhet enligt min skola.

Ni som resonerar så: köper ni två storlekar för stora skor också för att det känns som ni går bättre i dem?

Snarare en jämförelse mellan Löplabbet och Stormarknadens korg. :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
98 hade ju förr lägre etanolinblandning än 95 vad jag vet.
Idag är det väl tyvärr få, om några, skillnader. De blaskar väl i 5 % i all bensin?

Etanolen vill jag inte ha i MC-tanken. Ducati har haft stora problem med svällande tankar (Acerbis-tillverkade) pga etanolinblandning.
Märker dock inte den minsta skillnad mellan 95 och 98 driftmässigt dock.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top