CBR600F (F3, FT) -96, bensinfylld motor

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Hej, jag fick en överraskning i garaget häromdagen när jag skulle starta hojen. När startmotorn gick så spottade den ur sig ett par liter bensin ur avgassystemet, vilket måset innebära att det har stått och runnit soppa in i motorn under tiden den stått still.

Dum som jag var, försökte jag ändå starta den efter detta, och den hoppade igång under en kort period. Vid efterföljande startförsök, så verkar hela motron låsa sig (startmotorn kan inte gå runt), och kopplingshantaget har inte längre någon effekt (slapp, som om kopplingen har fastnat i intryckt läge).

Först efter detta kollade jag oljestickan och insåg att den nästan var överfull :3freak vilket inte alls var någon trevlig uppenbarelse. Ska börja riva i den i veckan, men har lite frågeställningar som någon kanske kan svara på:

Som jag förstått det är bränslekranen inte vacuumstyrd på denna modell. Det får mig att tro att bränslepumpen är den som ansvarar för att blockera flödet när motorn är av (förutom soppakranen). Min soppakran är trasig, dvs den stänger aldrig helt även om jag slår av den. Har beställt en ny men verkar ha fått en till en F2:a (dvs, vacuumstyrd) så har inte haft möjlighet att byta. Oavsett, så ska den väl inte lyckas flöda hela motorn med soppa på detta sätt även om man glömmer den öppen? Aldrig varit ett problem tidigare. Så vad behöver jag fixa för att undvika att det händer igen?

Vad kan jag förvänta mig för skador på motorn iom att jag startade den? Min gissning är att det blivit typ en 50/50 blandning av bensin/olja, för att inte tala om den ökade mängden vätska i oljesystemet. Vad är det som sabbas om man tex häller i för mycket olja i motorn? Gissar att man riskerar att skjuta lite packningar och packboxar, vilka skulle ge internt läckage och inte synas utifrån?

Och någon teori om vad som kan ha hänt med kopplingen? Jag skulle ändå riva kopplingen för byte, och förhoppningen är väl att motorns låsning är begränsad till kopplingsdelen, även om jag inte kan komma på nån bra teori om vad som kan ha hänt.

Tar tacksamt emot alla tankegångar. Ventilera gärna om ni tror att det är lika bra att kassera motorn och stoppa i en ny också, då det är ett ganska billigt alternativ.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det som förhindrar att motor och förgasare inte fylls med bensin är flottören i förgasaren (samma princip som i toaletten hemma, den fyller endast upp lagom mycket sedan slutar den fylla när det är lagom fullt). Du bör alltså göra en en service av förgasarna och kontrollera flottörerna, kan räcka med att endast rengöra dom.

Har du riktigt otur kan du ha krökt en vevstake eller skadat vevaxeln om du nu fick hydraulisk låsning i motorn (alltså om det fanns bensin i cylindern som stoppade kolven när den var på väg upp).

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrolock
If an internal combustion engine hydrolocks while idling or under low power conditions, the engine may stop suddenly with no immediate damage. In this case the engine can often be purged by unscrewing the spark plugs or injectors and spinning the engine to expel the liquid from the combustion chambers and then restarted.

I värsta fall ser det ut såhär i motorn, men ganska otroligt om du inte gasade fullt och det small till rejält!
600px-Bent_connecting_rod_1.JPG
 
Last edited:

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Tack för ditt svar. Nä, motorn stannade medans den gick på startmotorn, precis som om allting låste sig tvärt. Efter en stund, så gick motorn runt igen nåt varv, sen fastnade den igen.

När motorn gick så gick den både jämt och på alla cylindrar, men kunde inte hålla tomgången. Den var inne på rengöring och justering av förgasarna i höstas, men då konstaterade de att det satt ett dynojet-kit på den och då borrar man tydligen hål i flottörerna? De justerade bara i ordning det, var inte värt att byta alla delar till original (den gick på tok för fett).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top