Allergi mot mygg, finns det och vad gör man?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har en dotter på 5 år som blir sjukt påverkad av myggbett, något av det jävligaste jag har sett faktiskt.
På mig märks det knappt, i värsta fall kan jag få en liten bula som kliar en stund men inget mer. Min dotter däremot får stora bölder och kliar sig till vansinne om de inte smörjs med Aloe vera eller liknande men det hjälper föga.
Någon mer som har råkat ut för detta och vad kan man göra? Kan man ge något antihistamin till en så liten miniatyrmänniska?

Så här ser hon ut nu ikväll efter att ha blivit myggbiten IGÅR, hon kunde inte somna pga detta och var uppe tills nu. Lagom kul med dagis imorgon när de får se henne och man säger att det är ett myggbett :3freak

DSC_0397.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Allergi" vill jag inte kalla det.
Hellre känslighet/överkänslighet.
Hustrun äter någon sorts receptfri allergimedicin som gör att hon reagerar normalt på myggbett.
Men bara nät det behövs.
 

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4s -03
Har för mig att barn generellt får större reaktion på myggbett eftersom kroppens immunförsvar inte har lärt sig ännu hur farligt det är.

Myggbetten och att det kliar beror på att kroppen skickar vita blodkroppar till skadan. Därför kan det en person som "tränat" länge helt slippa klåda och svullnad vid myggbett, kroppen skickar helt enkelt inget försvar då den vet att det inte är så farligt.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Jag tar en Antihistamintablett när jag ska ut bland mygg och jävulskap. Funkar kalas.:fakta
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur många ggr har man inte önskat sig en sån här, typ :brinnerup

iklijwpirg80dq7iqirq.gif

Annars har jag ett tips från när Jag var liten; Stod o trassla med fiskespöt på bryggan o var så arg som man bara kan vara som liten på mygg o knott. Vevar med spöt o sparkar i luften till den grad att jag sparkar mig själv på den andra gummistöveln och far rätt ner i plurret... svinnöjd när jag tittar upp o hela familjen rullar omkring av skratt.

Stående historia på landet o myggen var då mitt minsta bekymmer.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Låter logiskt det där med att kroppen inte har lärt sig det hela än. Ska åka till Apoteket och kolla om de har något som passar för barn då mina grejer jag hade hemma alla varnade för att ge till barn.

Jag är allergisk mot bin och getingar så det kan ju finnas något samband kanske men överkänslighet låter inte så tokigt. Själv ska jag skaffa bikupor för att bli av med allergin, undrar om det funkar :näsblod
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Min dotter var likadan när hon var lite och kan få det än idag. Hon käkar zyrlex eller liknande receptfritt. Funkar ok.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag brukar smörja in mina myggbett med Xylocain-kräm, smärtstillande så det slutar klia bums :tummenupp

När jag var yngre fick jag myggbettsbölder som halva pingisbollar, men numer får jag bara småmärken, så troligen har väl kroppen lärt sig hantera eländet, åtminstone fysiskt. Brute foreces variant vore guld att ha stundtals :gnissla Jag kommer aldrig flytta till Österfärnebo/Tärnsjö/Gysinge :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ganska vanligt att barn reagerar väldigt starkt på insektsbett. Det är dock inte allergi utan överkänslighet. Antihistaminer brukar kunna hjälpa. Personalen på apoteket kan säkert hjälpa dig välja ut något. Helst ska du ha någon tablett som inte passerar blod/hjärnbarriären. Typ någon innehållande fexofenadin eller desloratadin.
Annars är risken att man blir astrött och dåsig efter att ha tagit en tablett och då är ju inte livet så roligt i alla fall.
Det står på dom flesta läkemedel att man ska undvika att ge dom till barn annat än enligt läkares ordination.
Anledningen är ingen annan än att dom studier man gjort vid godkännandet av läkemedlet är huvudsakligen gjord på vuxna människor och då "friskriver" man sig lite från ansvar genom att avråda från att på eget bevåg ge barnen tabletter.
Det är heller ingen dum idé att prata med någon som kan då det trots allt är läkemedel och det är långt ifrån alla som är ofarliga även bland dom som är receptfria. Vissa av dom vanligaste läkemedlen kan ju med lätthet ge dödliga biverkningar om man överdoserar (Exempelvis paracetamol som alla tänker är ofarligt) i synnerhet för barn som är sämre på att ta omhand många substanser.

Min syrra hade jättejobbigt med myggbett under ganska många år men det växte bort och det brukar det göra för dom allra flesta.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min dotter har lyckats få ett myggbett i närheten av ögat i början av varje sommar och det svullnar så pass att hon inte kan öppna ögat alls på 3 dagar. Efter några bett till verkar hon vänja sig och det blir mer normala reaktioner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sambon har en vän som är allergisk, på riktigt, mot myggbett och det var av henne vi fick tipset om mosquito magnet. Hon hade en sån för att det var tydligen enda sättet för henne att kunna vara ute.

Men annars funkar ju som sagt vanliga antihistaminer. Det slutar inte klia när man petar i sig en sån tablett, men det kommer ner under nivån där det är sådär påtagligt hemskt jobbigt, och man bara märker det om man tänker på det.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns bra antihistaminer som är direkt avsedda för att dämpa reaktionerna efter insektsstick, men om det är lite brådis, så har kanske de flesta åksjukepiller hemma (tex Postafen) och dessa fungerar också i viss mån. Mer inriktade på balansorganen i örat och hämmar kräkningar, men för mig har de tagit bort kliande efter allergiska reaktioner.

(Mosquito Magnet är för övrigt en god investering om man har mycket mygg och knott. Dyr i inköp och det går åt kanske två eller tre flaskor gasol (PC10) under en lång säsong, men tar bort mygg i hundratal och knott i tusental. Nu när jag tittade efter i burken igår, var det kanske ett dussin mygg och en klump med flera tusen knott som satt där. Närmast runt huset är det därför helt ok att sitta ute på kvällarna - går man över till grannen, får man vifta som en galning för att hålla knotten borta...)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns bra antihistaminer som är direkt avsedda för att dämpa reaktionerna efter insektsstick, men om det är lite brådis, så har kanske de flesta åksjukepiller hemma (tex Postafen) och dessa fungerar också i viss mån. Mer inriktade på balansorganen i örat och hämmar kräkningar, men för mig har de tagit bort kliande efter allergiska reaktioner.

(Mosquito Magnet är för övrigt en god investering om man har mycket mygg och knott. Dyr i inköp och det går åt kanske två eller tre flaskor gasol (PC10) under en lång säsong, men tar bort mygg i hundratal och knott i tusental. Nu när jag tittade efter i burken igår, var det kanske ett dussin mygg och en klump med flera tusen knott som satt där. Närmast runt huset är det därför helt ok att sitta ute på kvällarna - går man över till grannen, får man vifta som en galning för att hålla knotten borta...)

Jo, jag är lite kär i vår MM :kär men nu börjar det vara dags för ny gasol, myggen verkar inte riktigt hitta den längre. Jaja, får fixas imorgon. Men det är jävligt skönt att ha det närmast helt tomt på honmygg. Första fångsten var någ över tusen mygg, andra var ett par hundra mygg och lite mer knott. Den senaste veckan är det nog nere på under hundra mygg och en hög knott.
Förra sommaren fick man 4-5 mygg på sig så fort man var ute i trädgården, nu tar det en rätt bra stund innan en ensam mygga dyker upp. Klart värt pengarna den där apparaten kostade! :banana
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jo, jag är lite kär i vår MM :kär men nu börjar det vara dags för ny gasol, myggen verkar inte riktigt hitta den längre. Jaja, får fixas imorgon. Men det är jävligt skönt att ha det närmast helt tomt på honmygg. Första fångsten var någ över tusen mygg, andra var ett par hundra mygg och lite mer knott. Den senaste veckan är det nog nere på under hundra mygg och en hög knott.
Förra sommaren fick man 4-5 mygg på sig så fort man var ute i trädgården, nu tar det en rätt bra stund innan en ensam mygga dyker upp. Klart värt pengarna den där apparaten kostade! :banana

Jag har märkt att lukttabletten (Octenol https://en.wikipedia.org/wiki/1-Octen-3-ol ) är avgörande för hur bra det funkar. Tyvärr är de åt helskotta för dyra - runt en femhundring för en 3-pack. eBay verkar dock ha vettigare priser... :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det fick bli flytande antihistamin, har glömt namnet men det vanligaste av dem. Jag vet inte om det var det som gjorde svullnaden bättre eller om det redan var på väg ner men nu är hon helt bra igen men det syntes lite igår fortfarande.
Nu får vi stoppa i henne en halv dos av denna varje gång vi ska ut i myggtäta områden tror jag...

- - - Updated - - -

Det fick bli flytande antihistamin, har glömt namnet men det vanligaste av dem. Jag vet inte om det var det som gjorde svullnaden bättre eller om det redan var på väg ner men nu är hon helt bra igen men det syntes lite igår fortfarande.
Nu får vi stoppa i henne en halv dos av denna varje gång vi ska ut i myggtäta områden tror jag...
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Gamla sametricket är ju att sova på myren i tunn klädsel en sommarnatt och bli rejält stucken. Efter några dagars feber och illamående är man immun mot vidare myggstick.:tummenupp
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jo jag började få problem efter jag var i Thailand för tre år sedan. Jag fick 48 myggbett på benen. Varje svullnade upp till 3-4 cm i diameter stora blåsor, ca 1-1,5 cm höga fyllda med vätska. De kliade men det gick ju absolut inte klia på dom för det var så äckligt. När de försvann några veckor senare hemma så sprack alla samtidigt och det blev dyngsurt på byxorna och jag fick gå på jobbet en heldag och lukta skunk.

Trodde det var frid och fröjd men sen har svenska myggbett gett mig stora svullnader och läkarna sa att det är för kroppen går i försvar (eller nått sånt). Jag ska äta antihistamin sa de. Det fungerade och det värsta lägger sig. Nu har jag giftbantat min kost och mitt leverne sista året och i år så har myggbetten knappt gett gett lite klåda. Små lite röda svullnader bara, precis som för de flesta, och de kliar knappt som sagt. Jag vet inte hur mycket kostomläggningen gjort men jag blev förbryllad minst sagt när jag inte tokreagerade som de senaste tre åren. Ja sen köpte vi ju en myggmaskin som Ulvhamne skrev så de är knappt några mygg heller. Mycket nöjd.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top