Vilken gåshud man får av 250/500 cc tvåtakt

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Köpte mig en SV1000n nyligen och ljudet samt vridet är helt underbart i den men när jag nu suttit och kollat lite på Youtube kan jag konstatera att en 250/500 cc tvåtakt sporthoj är något helt sanslöst och ger en gåshud så det är galet!!:) Någon gång måste man testa en sådan.. Kommer det komma i gatversioner från tillverkarna längre fram eller är det osannolikt på grund av avgaskrav och ljudnivåer eller går det att lösa tro? Tänk en 500 cc tvåtakt på ca 160 kg med dagens chassi och bromsar..:yoparty
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Tyvärr en svunnen tid, kommer nog aldrig att uppstå igen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det släpptes väl en förra året? Dyr så in i helvete bara.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
På skotersidan (Båt också men inte applicerbart då tung å obegränsat sade kylning) finns ju moderna DI 2T.
Där är det ju 800cc på 160hk. Men dom är ungefär lika charmiga som en penta båtmotor.
Tråkigt ljud och småseg karaktär för att möta ljud och miljökrav.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det finns inget härligare ljud än när man startar upp en 500cc 2-takt med tunnväggiga expansionskammare. :banana

Har funderat på att uppgradera min 500:a med USD-gaffel, 17"-fälgar, annan sving m.m.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Ljudnivå, bensinförbrukning = avgaskrav och inte oväsentligt komfort! Jag har en Suzuki GT 500 från 1977 och jag kan lova att värre vibrationer nog inte finns på någon fyrtaktare även HD inräknad! Trots att motor, fottpinnar o styre är gummiuphängd vandrar fötterna av fotpinnarna vid vissa varv och delar vibrera sönder! Oftast när man träffar på fd knutar som får julljus i ögonen inser man att de oftast glömt bort nackdelarna eller numera har en stänk av demens! Jag lovar det är ett begränsad nöje! Går inte att jämföra med dagens motorcyklar alla kategorier! :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ljudnivå, bensinförbrukning = avgaskrav och inte oväsentligt komfort! Jag har en Suzuki GT 500 från 1977 och jag kan lova att värre vibrationer nog inte finns på någon fyrtaktare även HD inräknad! Trots att motor, fottpinnar o styre är gummiuphängd vandrar fötterna av fotpinnarna vid vissa varv och delar vibrera sönder! Oftast när man träffar på fd knutar som får julljus i ögonen inser man att de oftast glömt bort nackdelarna eller numera har en stänk av demens! Jag lovar det är ett begränsad nöje! Går inte att jämföra med dagens motorcyklar alla kategorier! :)


Men den vattenkylda Suzukin, vattenbuffeln? Vet inte vad den heter, vibrerar nästan ingenting alls så det går ju bevisligen
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag hade 500 h1 kawa i slutet på 80 talet början 90 talet med ebos portade cylindrar lectron förgasare å hembyggda expansionskammare saknar den djuuuuuuupt:( när jag ser sådana här filmer.visst den svängde lite där den tyckt å vibrerade väl lite mer än moderna hojar men själen in en 2t slår allt ryk på vänner:)
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
GT750 "vattenbuffel" trecylindrig vatenkyld tvåtaktare. Jag har kört den en del och lovar att den vibrerar precis lika mycket men mera högfrekvent. INGEN tvåtaktare går vibrationsfritt även med balansaxlar mm. Om man tittar på moderna snöskotare är de upphängt i gummi för att elleminera just vibrationerna så bevisligen går det absolut inte!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
GT750 "vattenbuffel" trecylindrig vatenkyld tvåtaktare. Jag har kört den en del och lovar att den vibrerar precis lika mycket men mera högfrekvent. INGEN tvåtaktare går vibrationsfritt även med balansaxlar mm. Om man tittar på moderna snöskotare är de upphängt i gummi för att elleminera just vibrationerna så bevisligen går det absolut inte!

Moderna snöskotrar är antingen fyrtaktare eller tvåcylindriga tvåtaktare. De vibrerar.
En trecylindrig tvåtaktare vibrerar mycket lite då den är utbalanserad och har tändpulser som en rak sexcylindrig fyrtaktare.
Har både trecylindrig tvåtaktare och dito fyrtaktare i just snöskoter.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
INGEN tvåtaktare går vibrationsfritt även med balansaxlar mm.

Jag är kanske okänslig mot dessa vibrationer?
Jag har lätt spenderat över 10000mil i sadlar på tvåtaktare, 250cc och uppåt, och kan inte påminna mig om att vibrationer någonsin varit ett problem.
Möjligen vibrerar en parallelltwin något på lägre varv, men det är knappast i det varvtalsområdet man spenderar majoriteten av tiden. Har aldrig reagerat på det dock.
Tycker mikrovibrationerna från en fyrtakts radfyra är jobbigare, de får min näsa/överläpp att klia.. :dummer
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ang vibrationer. RD350n min går hur mjukt o fint som helst, förvisso balanserad men detsamma gäller andra RD 350 jag kört genom åren . På den tiden jag brukade låna RD 500 tyckte jag dom gick jättemjukt o fint. Vill påstå det hände en hel del mellan 1977 och första hälften av 80-talet vad gäller 2t för väg.

Har svårt tänka mig det skulle vara nåt i tvåtaktarens design som gör den vibrerar mer än en 4t men rätta mig om jag har fel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top