Linjera/justera kedja

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Hej,

Efter att varit utan sporthoj i några år gick jag för ett par veckor sedan över "till andra sidan" och köpte en vt 600 bobber. Där är lite småfix att göra, och en sak jag undrar över är hur kedjan löper.

Utifrån vad jag kan se känns det som att kedjan mot framdrevet löper alldeles för lång in åt höger ifall man ser hojen bakifrån. Lite svårt att förklara, men kedjan rullar inte i höjdled över det plastskydd som sitter bredvid svingen där jag är van att kedjan är placerad, utan en cm innanför så att den nästan slår i plastens böjda kant. Jag har försökt mäta upp att hjulbultarna sitter likadant samt att de andra två justeringsskruvarna är lika långt inskruvade. (Ursäkta brist på facktermer).

Någon som har något generellt tips att kolla efter? Kan framdrevet bara sitta på ett vis, eller går det att justera det utåt?


Inser att det är svårt att förstå utifrån min förklaring och då det var svårt att ta bild på det. Men ifall någon har tips om saker att kolla efter eller liknande vore jag superglad.

Tack på förhand!
Filip

IMG_1743.JPGIMG_1745.JPGIMG_1748.JPG
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Enklast att göra detta är om man inte har nån kedja på plats. Då hittar man bara en stång (kilstål) eller metallprofil av något slag som är väldigt rak och lägger an mot fram- eller baksidan av bakdrevet. Ser man då att det diffar ett antal millimeter, ja då har man ett problem som med tiden förmodligen kommer att göra så lagret på utgående axel (där framdrevet sitter) kommer haverera.

Dock funderar jag, har du nån anledning att misstänka att det inte skulle stämma? Är det bytt fälgar, sving eller motor?
 

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Stort tack för svar! Jag får testa ta av kedjan och mäta på det viset då.

Egentligen har jag väl ingen anledning att misstänka att det inte skulle stämma mer än att jag tycker det ser fel ut. Som sagt lite svårt att förklara, men tog en bild till nu. Kedjan går strax över kanten av plasten vid den röda pilen. Borde inte kedjan löpa "utanför" denna vertikala plastkant där det gröna strecket går istället?

IMG_1756_kedja.jpg
 

Bifogat

  • IMG_1756_kedja.jpg
    IMG_1756_kedja.jpg
    694.8 KB · Visningar: 91
Last edited:

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Nej absolut inte, uttryckte mig kanske lite otydligt. I dagsläget ligger den dock nästan och skrapar ovanpå den uppböjda plasten vid den röda pilen. Jag trodde att kedjan skulle löpa utanför/bredvid istället för över denna plastkant, men givetvis inte ligga och skrapa på svingen.

Kan givetvis fått allt om bakfoten, bara inte riktigt sett ut såhär på tidigare sporthojar.
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
På en del modeller sitter drevkransen på framdrevet offset, vilket gör att kedjan går snett om man vänder det fel. Kolla vad som gäller på din modell och hur drevet är monterat.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
En bildgoogling på reservdelsnumret får mig att fundera ännu mer. Det där ser inte helt korrekt ut, men det kan ju bero på att det sitter eftermarknadsdelar på din eller att min gissning på årsmodell var felaktig.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Edit, såg nog fel
Däremot skulle jag tvätta kedjan i diesel eller nåt liknande och borsta med en mjuk borste. En tandborste funkar. Sedan smörjer du kedjan ordentligt.
 
Last edited:

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
En bildgoogling på reservdelsnumret får mig att fundera ännu mer. Det där ser inte helt korrekt ut, men det kan ju bero på att det sitter eftermarknadsdelar på din eller att min gissning på årsmodell var felaktig.

Hej Frezon,

Stort tack för att du tar dig sån tid att hjälpa till! Min är en 93:a. Mig veterligen har man åtminstone inte bytt bakdäck/fälg/sving eller liknande. Man har kapat ramen till passagerarsitsen etc, men inga ändringar som direkt borde påverka drivningen.

Är det reservdelsnumret till framdrevet du googlade?



Som sagt, uppskattar din hjälpsamhet.

11414643_10153309707636013_1646315065_n.jpg
 

FilipSanden

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Bobber
Edit, såg nog fel
Däremot skulle jag tvätta kedjan i diesel eller nåt liknande och borsta med en mjuk borste. En tandborste funkar. Sedan smörjer du kedjan ordentligt.

Tack för tipset! Det ska ja göra, ser riktigt skitig ut just nu.

Har inte hojen framför mig nu, men måste man ta av kedjan för att ta av och vända framdrevet eller tror ni man kan vicka ut drevet med kedjan på?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Släpp efter på kedjespännarna så du kan skjuta fram bakhjulet max. Då kan du få loss framdrevet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top