Vilken olja till Yamaha fj1200-88

Fj1200Anders

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2015
Ort
Eslöv
Hoj
1988, Yamaha fj1200
Hej, ny på forumet och har nyligen införskaffat mig en fj 1200 men det saknas manual.
Vill kolla med er här ang vilken motorolja som jag bör köpa vid oljebyten.
Finns det någon som vet var man kan få tag på en manual?
/ Anders
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Köp vanlig mc olja.

Typ 10/40w avsedd för mc. Inte biltema!

- - - Updated - - -

Köp vanlig mc olja.

Typ 10/40w avsedd för mc. Inte biltema!
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Köp vanlig mc olja.

Typ 10/40w avsedd för mc. Inte biltema!

- - - Updated - - -

Köp vanlig mc olja.

Typ 10/40w avsedd för mc. Inte biltema!

Börja inte nu, inget fel på biltemas olja.

Har FJ1200 -92 och har kört med både biltema och något märke jag hittade på XLMoto. 10/40W men manualen säger väl 20/40W eller något sånt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp gärna MC-olja från Biltema. 5w30, 10w40, 10w50 eller whatever, SÅ noga är det inte, huvudsaken det är motorolja för MC, helst JASO MA certad.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Samtliga av mina hojar har fått slirande koppling av biltemas mc olja så nä jag är starkt emot. Märkesolja är inte så fasligt dyrt så varför snåla in på en av dom viktigaste detaljerna i en motor. Allt annat runt mc kostar ju ändå skjortan så varför snåla med olja.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det enkla svaret:
Köp en olja som är märkt med
motorcykel
4T (=fyrtaktsmotor)
10W40
Är den det så passar den för din motorcykel.
Finns på Biltema, Jula, Mekonomen, div bensinstationer samt hojaffären.
Biltemas och Julas är ju inga egna "märken", utan en olja försedd med deras logo. Finns lååånga trådar här om det, men inget att bry sig om i första hand.
 
Last edited:

Jimmy

Guest
Köp vad du vill. Jag har testat biltemas raceolja på Millen med slirande koppling som resultat. Kommer inte prova igen. Dyra läropengar men det hör till på något sätt :)
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
hej jag åker på cbr900 med turbo och kör biltema olja utan slirande koppling:yoparty
 

Fj1200Anders

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2015
Ort
Eslöv
Hoj
1988, Yamaha fj1200
Ok, det verkar vara duktigt blandade åsikter om olja��
Jag tackar för ert engagemang. Nyligen införskaffat hojen men tycker att den slirar emellanåt när jag drar på för fullt, några synpunkter på detta. Vet ej vilken olja som ligger i, bör kanske göra ett olje/ och filterbyte.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ok, det verkar vara duktigt blandade åsikter om olja��
Jag tackar för ert engagemang. Nyligen införskaffat hojen men tycker att den slirar emellanåt när jag drar på för fullt, några synpunkter på detta. Vet ej vilken olja som ligger i, bör kanske göra ett olje/ och filterbyte.
Du har ju isf två problem.

Är det "fel på oljan"
Är kopplingen sliten?

Alt 1 är ju helt klart det enklaste att utföra, ett oljebyte ger ju svaret diRecKt
If Alt 1 not work
GOTO Alt 2
DO öppna plånbok.
END

Kör på på Biltema mineral 10W-40 i tre hojar. Inget slir trots avsaknad av JASO..
(Inget banåkande, för gammal för det)
Har ett antal Biltema Racing (helsyntet) som ska i Wingen i sommar...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kör du med MC-olja (inte bil) och kopplingen inte greppar "pang" på högsta växeln med fullt skaft körandes i 100 bör du kika över lamellernas slitage och kopplingsfjädrarna. Är du lite snål av dig kan du montera en extra stållamell bredvid den innersta stållamellen som tar upp "slacket" som tidens tand orsakat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta är första gången jag sett i en tråd om olja att Biltemas olja lett till slirande koppling ! Det får mig att dra slutsatsen att Biltema bytt levarantör igen, Och spontant gissar jag på att den nya leverantören är Castrol.
För jag tror mig minnas ett antal inlägg här på SH om kopplingsproblem med just Castrol olja.
Själv har jag kört med Biltemas 15W-40 Turbodiesel (bilolja), Biltemas Racing 10W-40 MColja, Biltemas 5W-50 (bilolja). I mina hojar. Utan några problem. Men slutade när Biltema minskade koncentrationen av antislitagemedlet ZDDP i oljan till <0,5%, dvs kan vara 0%. Enligt säkerhetsdatabladen. Senare har ju koncentrationen av ZDDP ökat igen (ny leverantör av olja eller säkerhetsdatablad?)
Så jag tappade förtroendet för Biltemas oljor
och gick över till Q8 Moto SBK Racing 10W-50 som finns hos din lokala SWEDOL butik.
Bra pris , ca 70kr/liter inklusive moms i 20liter dunk, och normal koncentration (>=1%, <2,5%) av ZDDP.
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top