Köpa en trippel eller vadå?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag sade när jag köpte hoj förra gången att den gången fanns det 2 krav: Insprutning och ABS. Sen gick jag och köpte en hoj utan nåt av dem :glömdet

Hur som haver så är jag i handlartagen igen och tar gärna emot lite förslag på vad jag ska bocka av på testlistan. Jag är ganska förtjust i Triumphs tripplar och har väl siktat in mig lite på Street Triple R från 2013 och nyare men är öppen för förslag.

Jag kör mest gata men brukar klämma ca 5-8 kursdagar med SMC per år. Köra till jobbet är alltid tråkigt så det gör jag i bil. Jag trivs rätt bra på SVn men det jag saknar är lite mer påkostad fjädring, inte för att jag tänker sätta några banrekord nånstans utan helt enkelt för att det känns väldigt fladdrigt och hoppigt vid kurvtagning så fort det är lite dåligt underlag. Man får helt enkelt inget förtroende och även på bana får jag aldrig känslan av det går "som på räls" genom kurvan. Bra väghållning är kanske vad man skulle kunna säga att jag söker?

Kravspecen i övrigt lyder väl ungefär: Rimlig försäkring, ABS, ganska upprätt körställning, lättsvängd, gärna låg vikt men känslan är viktigare än siffran, mer krut än befintlig knarr.

Andra modeller jag har fnulat på är:

-Ktm Duke 690 från 2012 och nyare
-CB1000RA
-Honda CBR600F från 2011 och nyare.
-MT-09 (fast fjädringen?)

Ren sportis går bort pga körställning och försäkring. Budget max 80000 kr.

Piiiis! :tungan
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ska man ha ABS, och det ska jag, så spricker budgeten hårt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Själv skulle jag inte välja någon av de hojarna du listat. Mitt förslag är att välja en hoj oavsett fjädring, och sedan skaffa eftermarknadsprylar direkt?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja, det är väl kanske det mest vettiga att göra. Jag har kollat en hel del på MT-09 men det drar iväg prismässigt när man lägger på både fjädring och avgaseri, orginalet låter ju bara prutt. Fast till hösten lär det väl dyka upp fjolårskalvar till förmånligt pris och då har man ju hela vintern på sig att kitta också :yoparty
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Köp en ST3R och du kommer bli nöjd, MT-09 är ett budget försök att utmana denna välsvarvade diamant :tummenupp
(Notera att jag är ägare av en så tipsen får du tolka som du vill)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det lutar åt det. Det enda som talar för Yamahan är väl motorn, verkar vara bra med punch i den spisen! :yoparty
Testade MV Brutale 800 och det var leende från öra till öra men det blir lite för många stålar.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Det lutar åt det. Det enda som talar för Yamahan är väl motorn, verkar vara bra med punch i den spisen! :yoparty
Testade MV Brutale 800 och det var leende från öra till öra men det blir lite för många stålar.

Fast i jämförelse om du ska uppnå bästa resultat från det du eftersöker så tror jag svaret är givet.
Testa och provkör båda hojarna så ger det nog mer än spekulation i forumet :tummenupp
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ni som kört både STR3 och MT09 - hur stor skillnad är det motormässigt mellan de två? Yamaha har ju fått fin kritik för deras nya trippel, men verkar ha lite underdimensionerad fjädring för hojtypen.

STR3 har väl alltid varit såväl journalister som förares favorit sen den kom - fina komponenter och en motor som upplevs som större än vad den är. Personligen har jag inte kört någon av dem, men jag är nyfiken på frågeställningen jag ställt.
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag kör CB1000RA och älskar den. Med det sagt så har jag ingen erfarenhet av de andra hojar du vill ha/önskar. Men som sagt min Honda skulle jag inte byta mot nån annan hoj just nu. Skönt drag, ABS då och 10 tkr i helförsäkring per år.

Lycka till med val av hoj vad det än månde bli:)

Hur upplever du den med skjuts? Eller rättare sagt, hur upplever passageraren det? :)
 

ZAPPA55

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Ort
Norr om Stan
Hoj
CBR1000RR SP
Ett wildcard i gänget skulle möjligen vara Husqvarna Nuda. Tror att årsmodell -13 kunde fås med ABS.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Brutale 800 fyller din kravspecc med råge .... förutom just kanske på budgeten
eller tills Trajja kommer på att 120-130 kusar är helrätt i en liten lätt trepip såsom Street Triplen
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
CB1000RA
Jag hade en sådan i nästan 4 år och det blev mest kurviga landsvägar/ småvägar. Just nu kör jag Tuono, bra den med, men som jag förstod det blev den för dyr för dig så provkör Hondan. En del kallar den mesig/beige men den är lättkörd, lättsvängd och tillräckligt med pulver=rolig. Bra/bekväm körställning. Hondakvalitet. Billig försäkring. Och enl mig ganska snygg (smaksak).


IMG_0659vera.jpg
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hur upplever du den med skjuts? Eller rättare sagt, hur upplever passageraren det? :)

Du kommer att somna på den efter 990.. En Tuono är så innihelvete mycket roligare!!
Förutom k1300s och ZZR1400 sitter min sambo "bra" på gixxer 1000 k5/k6. Men har hört att cbr1000rr 2007 skall vara bra att skjutsa med också (även 2006?!)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
CB1000RA
Jag hade en sådan i nästan 4 år och det blev mest kurviga landsvägar/ småvägar. Just nu kör jag Tuono, bra den med, men som jag förstod det blev den för dyr för dig så provkör Hondan. En del kallar den mesig/beige men den är lättkörd, lättsvängd och tillräckligt med pulver=rolig. Bra/bekväm körställning. Hondakvalitet. Billig försäkring. Och enl mig ganska snygg (smaksak).


View attachment 421172

Du som har min "dröm-gathoj" och haft Hondan. Kan du verkligen säga att du hade kul på Hondan nu när du har Tuonon? Körde en cb1000ra och där efter en v4r, över min döda kropp att jag hade köpt Hondan. (Jag gillar Honda)!
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Du som har min "dröm-gathoj" och haft Hondan. Kan du verkligen säga att du hade kul på Hondan nu när du har Tuonon? Körde en cb1000ra och där efter en v4r, över min döda kropp att jag hade köpt Hondan. (Jag gillar Honda)!

Jag har roligare med TV4:an ABSOLUT.
 

persalls

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Ort
Vellinge
Hoj
Suzuki gsx-r 7:11 - 88
Hej!

Jag har en MT09 som är helt original och jag väger 100 kg vilket enligt alla skall vara för mycket för fjädringen som nog är ganska billig i sammanhanget. Jag har väldigt lite erfarenhet med nytaget körkort, har dock många år i olika bilar, både trafik, rally och racing, så förståelse finns även om den inte är rakt av applicerbar på mc. Jag fick hjälp av SMC instruktören i Skåne(Pelle), som själv kör MT09, att skruva fjädringen och det finns mycket att ge mellan original inställning eller anpassad utan att byta någonting, sedan kan man snåla till det och byta oljan i gaffeln också. Du har en poäng i att den låter för lite men den går hårt och är vassare än det mesta i klassen när det gäller motorn. Jag tycker själv att jag är för lång, 192, och lutar åt att sälja för att hitta en större cykel rent fysiskt men jag tror att det är svårt att finna en som är lika lätthanterlig och endå fullt kapabel att skrämma de flesta... fast du kanske är en riktigt "fräsare" :)

Välkommen om du är sugen, per.sallstrom@gmail.com, finns i Skåneland.

//Mvh Per
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag var ute i provkörartagen i tisdags och betade av CB1000RA, Street triple Rx och Honda Hornet som fick vara stand-in för CBR600FA.

CB1000RA:n jag körde gick verkligen skitfint! Karaktärslös motor skulle vissa säga, silkeslen gång med fullt tillräcklig power för min del. Den hade även nåt IXIL slip-on som lät riktigt müsigt, tyckte jag. Det som talade emot den var väl att utan stomp grips och en tankform som inte alls lirar med min benlängd (tror iofs att man skulle behöva vara typ 2,30 för att få fast ett knä där) så kände jag direkt att förankringen skulle bli lidande och det går fetbort. För mig gör det så jäkla mycket att kunna känna att jag sitter fast i hojen.

Horneten var väl fin och så, visst att det bara är en 600 men jag tror egentligen inte att jag behöver mer kräm än så i dagsläget. Lät fint gjorde den också. Priset är ju väldigt överkomligt nu när de har funnits i några år. Dock så var det lite samma med förankringen där också, fjädringen är lite svårt att uttala sig om efter en 15 min tur men det ska väl inte vara några överdådiga doningar som sitter på. Jag älskade den inte.

Sist men inte minst testade jag en Street Triple Rx och där satt man ju som en käftsmäll! Bara att lyfta lite på hälen så satt knät som gjutet i tanken, med stomp grips och justerbara fotpinnar så kan jag bo där :yoparty
Och quickshifter... :kär Oavsett vad jag kommer köra i framtiden, QS ska jag bara ha.
Försäkring skulle bli typ 4000 mindre per år än CB1000RA:n också och det är inte kattskit. En sån blir det nog.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top