Varför kör sporthojar så långsamt?

moddlaren

Guest
Som sagt varför kör sporthojar så långsamt?? Det är ju pinsamt tråkigt att köra på små snabba kurviga vägar med en 32år gammal stånka som levererar ca 40hp på slangen hon har tillomed trumbromsar!!!

Har åkt ett större gäng mil i dag konstant på mindre asfaltsvägar o vete fn hur många dussin räääser hojar som jag har kört om o ifrån med förare som har räääser ställ färglada nog att passa in i vilken cirkus som helst.

Varför köper man en sporthoj o tuffar runt i ett tempo som är så sjukt långsamt att jag på en gammal TT600 med toppfart på 120/130 kan sitta rakt upp med vänsterhanden på tanken o bara sucka av tristess. Dom är dyra att köpa dyra att försäkra dyrbara skinställ osv osv.

Tillomed crome slädarna åker ju fortare på småvägar uppräckte jag i dag. Jag är mycket förbryllad över detta fenomen.. Är det så sjukt svårt att köra sporthoj att 95% inte vågar/kan hantera en sådan hoj..

Hjälp mej att få vetskap då jag allvarligt funderar på att skaffa en skälv..

Mvh
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Bara för att en sporthoj gör 299 blås så kanske man inte vill hålla stumt hela tiden?
Eller också kör dom lika dåligt som du stavar.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Bara för att en sporthoj gör 299 blås så kanske man inte vill hålla stumt hela tiden?
Eller också kör dom lika dåligt som du stavar.
Men är det inte meningen att man ska bomba på små kurviga vägar?

Jag menar, det verkar ju som att ALLA som moddlaren körde om fiskörde, det gör man väl inte på en sporthoj på småväg?
Möjligtvis på motorväg..

Fast iofs, de som bombade kom han ju givetvis inte ikapp..

Observera att jag som moddlaren kör gammal offroadhärk, så jag vet inte vad jag pratar om egentligen, men även jag funderar på sport/sporttouring eventuellt..
 

moddlaren

Guest
Bara för att en sporthoj gör 299 blås så kanske man inte vill hålla stumt hela tiden?
Eller också kör dom lika dåligt som du stavar.

Tja sportbike jag är dyslektiker o det gör inte saken bättre att jag skriver på telefonen heller..

Men 60-80km på kanon vägar?? Det var den frågan det gällde:tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Tja sportbike jag är dyslektiker o det gör inte saken bättre att jag skriver på telefonen heller..

Men 60-80km på kanon vägar?? Det var den frågan det gällde:tummenupp
Du ser, du har svårt att stava, vilket jag respekterar, sporthojsförarna kanske har svårt för att köra fort, vilket jag också respekterar.

peace
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kanske är transportsträcka där man slappnar av och tar det lugnt innan man når de riktigt goa vägarna? Eller så kör de bara jävligt dåligt. Men motorcykel köper ju de flesta inte för att de ska pusha hojen till gränsen inom det område den är byggd för. De flesta äventyrshojar på vägarna har nog inte gått en enda meter grusväg ens. Sporthojarna får nästan aldrig åka i knäskrapskurvor. Etc. De enda som använder hojen på rätt sätt är väl de feta gubbarna på glidare som gliiider fram och låtsas att de njuter.
 

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
Jag gillar din inställning!

- - - Updated - - -

Jag gillar din inställning sportbike!
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Sporthojsförarna du såg kanske leker av sig på bana och respekterar hastighetsgränserna och övriga trafikregler när de kör på allmän väg...? :fakta
 

moddlaren

Guest
Suuuuuck

Frågan var inte hurvida jag kör idiot o vansinnigt.. 60-70meter stopp sträcka från 90 km då kör man planerat o observant.. Trumbromsarna är 130mm i diameter o som exempel har xt150mm tenere 600 200mm trummor..

Frågan är enkelt då..

Är det så kompliserat att köra sporthoj????

Jag var väldigt nära att köpa en duce 1098 men det föll på en helt otroligt oegagerad försäljare på en väldigt stor mc butik..

Nu gäller det en r1m som jag funderar på o då anser jag min fråga bekräftad!! Är det så svårt att köra sporthoj???

Jag har kört hoj i 32 år men aldrig suttit på en sporthoj. Om nu inte suzuki gs750 o rd350 skall räknas som sporthojar..

Har heller aldrig skadat mej på vägen eller varit orsak till crach har dock varit ikull ett gäng gånger varje sommar ut över diken in i skogen.. Där är fördelen med enduro/motard lång fjädring..

Men som sagt det gäller en del pengar kontant för en R1m o där av frågan annars är det kanske bättre med en ktm 990 eller liknande..

Filåt för stavningen:brynad
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Nej det är inte jobbigt att köra sporthoj om man pangar på lite.
Att köra sakta eller i stan är helt förkastligt enligt min egen uppfattning, då är en streethoj mycket roligare, även på krokvägar.
 

moddlaren

Guest
står det 70 på skylten håller man 70 PunGt !

Ok det köper jag. Men varför kör dom då i 60??

Idag var det endast en HD som höll farten uppe visserligen en V-rod men ändå!!

Den körningen jag är ute efter är 40-50-70mil i sträck i lagom hastighet är det riktigt brottom kör jag bil. Typ 110 mil till stugan på 10 timmar med en rast.. Skulle aldrig falla mej in att köra på det viset med mc..
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
alla vet ju att just V-rod e sjukt snabba å äkta bikers föraktar dom som vattenkylt japs skit , såklart dom köttar på i 70 :fakta

och just V-rod ägare e speciellt outlaw (dom har grymmaste sitt ställningen) , kör gärna i 75-80 på rakorna
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
skulle gärna ha en R hoj om nu inte försäkringen e så förbannat dyr ... men har inga problem att hänga med på bombrepor med nuvarande tjejjhojj heller så finner inte bytet riktigt motiverat

men en F3 :kär

- - - Updated - - -

skulle gärna ha en R hoj om nu inte försäkringen e så förbannat dyr ... men har inga problem att hänga med på bombrepor med nuvarande tjejjhojj heller så finner inte bytet riktigt motiverat

men en F3 :kär
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den körningen jag är ute efter är 40-50-70mil i sträck i lagom hastighet är det riktigt brottom kör jag bil. Typ 110 mil till stugan på 10 timmar med en rast.. Skulle aldrig falla mej in att köra på det viset med mc..

Du är inte ute efter en sporthoj med den beskrivningen.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
TS , jag vet inte om du trollar och mitt svar är bortkastat.
Men här kommer min teori om det hela, baserat på egna upplevelser.

Sporthojar måste du köra mkt mer aggressivt med än andra hojar i högre fart, dom är stabila som fan även i hög fart med mkt nedlägg, håller spåret bra osv vilket är kanon..

...ända tills det dyker upp nåt skit i vägen för ditt perfekta spår.. grus, bilar whatever.. eller kanske helt enkelt att vägen svängde annorlunda än vad du först trott. Då är en sportis mkt mer bångstyrig än vad t ex en motard är där du enkelt bara kan styra igen. Det är också därför sporthojar är överrepresenterade i diken där det knappt borde vara möjligt att köra av.

Många tycker nog att det är obehagligt att köra på det sättet på en väg där du inte vet vad som döljer sig runt hörnet.

Sen finns det givetvis de som kör dra-åt-helvete-fort på sporthojar även på krokiga vägar, men många skulle nog köra fortare på något annat.. Jag personligen kör t ex fortare på en nakenhoj, eller t om brorsans TRX850 än vad jag gör på min R6:a i trafiken just för att jag inte behöver "ladda" lika mkt med andra hojar, utan kan ta det lite mer som det kommer.

Botemedlet mot det är ett par bandagar i månaden där man kan köra som man vill med minimal risk.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är väl samma sak som alla sportbilar man kör om, måste man riskera lappen för att äga en cool sak?
 

moddlaren

Guest
Är väl samma sak som alla sportbilar man kör om, måste man riskera lappen för att äga en cool sak?

Har aldrig ägt en ferarri dock kört om o ifrån med en volvo:tummenupp

Har ju som sagt även varit av med lappen 3 gånger så kör gör jag i bil:fakta
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top