Video Min första film någonsin

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Då har även jag trillat ner i träsket och införskaffat mig en gopro och gjort lite tafatta försök att få ihop en film. Tyvärr blev vindbruset alldeles för högt så jag fick lägga på musik istället även om jag personligen föredrar motorljud. Extern mick är redan införskaffad och skeleton case är på väg.
Det jag nu funderar på är det här med att fånga lite fler vinklar. Har ni några tips om hur man kan göra det på ett smidigt sätt utan att behöva klistra hojen full med fästen? En klämma för styret är på väg så den kommer väl ge några möjligheter men jag skulle gärna smidigt flytta den mellan ett gäng olika punkter under en färd. Bäst vore väl om man hade ett gäng kameror igång samtidigt men eftersom mitt förnamn inte är Shejk är inte det en valmöjlighet :)

Utöver bättre ljud och fler vinklar, har ni några fler tips som gör filmerna roligare att se?

https://www.youtube.com/watch?v=7Vs9cKhapPY
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ska du ha sån musik så förväntar jag mig att du kör genom en brinnande skog.

I 666km/h.

Naken.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Personligen hade jag föredragit vindbruset.

Sedan hade jag också föredragit lugnare tempo på kurvigare väg.

När det gäller vinklarna kan jag rekommendera ett sugkoppsfäste. Endera GoPros eget eller ett från RamMount. De flesta hojar har tillräckligt plana ytor för att kunna suga fast det på, då får du olika vinklar och slipper märken och permanent påverkan på hojen. Tänk på att använda ett säkerhetssnöre bara, ifall fästet släpper...
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Personligen hade jag föredragit vindbruset.

Sedan hade jag också föredragit lugnare tempo på kurvigare väg.

När det gäller vinklarna kan jag rekommendera ett sugkoppsfäste. Endera GoPros eget eller ett från RamMount. De flesta hojar har tillräckligt plana ytor för att kunna suga fast det på, då får du olika vinklar och slipper märken och permanent påverkan på hojen. Tänk på att använda ett säkerhetssnöre bara, ifall fästet släpper...

Tack för tipset! Jag har funderat på ett sugkoppsfästen men tycker att sådana (t.ex. för att fästa gps i rutan) ofta lossnar så jag antog att det skulle vara samma problem här men det kanske är värt att testa.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
sniken som jag är skaffade jag biltemas "action" kamera- sugkopp medföljde och saaatan vad den sitter!!, så, have no fear- sugkopp suger inte:banana

musiken- föredrar skitsystem om det ska va gitarrer och sån bröte med- hahaha!!

och farten- ja den var lite hög kanske:D

//jj
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Låter helt klart som att det får bli sugkopp med säkerhetslina helt enkelt :)

För övrigt vill jag bara påpeka att farten är ju egentligen bara hög i början. Spolar ni 2-3 minuter går det betydligt lugnare och är lite slingrigare :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Låter helt klart som att det får bli sugkopp med säkerhetslina helt enkelt :)

För övrigt vill jag bara påpeka att farten är ju egentligen bara hög i början. Spolar ni 2-3 minuter går det betydligt lugnare och är lite slingrigare :tummenupp

Jag stod ut i en minut... :3freak
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Filmer där man kör fort på en väg i en kvart ÄR inte roliga, var är handlingen? Karaktärsutvecklingen?
Alla skruvade plot-twists och tempoväxlingar som gör en historia intressant?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag stod ut i en minut... :3freak

Och jag tyckte det var "kul" i 36 sekunder, musiken stängde jag av efter 5 sekunder, men det var nog mest för att tjejen tittade på tv och sa "e du knäpp eller...Stäng av - JAG SER PÅ TV".

Det är helt enkelt sällan spännande att titta på landsvägsfilmer..........
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Nä alltså jag känner ju till viss del likadant och tror ju den hade blivit betydligt bättre med fler vinklar, bättre ljud och kanske en blandning mellan landsväg och stad. Jag kan dock inga tricks så tyvärr får jag klara mig utan det. Finns även risk att jag i framtiden använder micken för att försöka säga nått intressant. Vi får se :)
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Vägarna känns bekanta. :) Du råkar inte ha glömt att bocka ur Youtubes erbjudande att bildstabilisera videoklippet? (lätt att missa, och fullkomligt förstör videon om man har otur) Några tillfällen tyckte jag det blev som slowmo i nån sekund, och lika med att det kunde speeda upp i nån halv sekund emellanåt.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Vägarna känns bekanta. :) Du råkar inte ha glömt att bocka ur Youtubes erbjudande att bildstabilisera videoklippet? (lätt att missa, och fullkomligt förstör videon om man har otur) Några tillfällen tyckte jag det blev som slowmo i nån sekund, och lika med att det kunde speeda upp i nån halv sekund emellanåt.
Hehe kan jag mycket väl tänka mig :)
Nej jag tror inte det, jag var då in nu i deras redigering och testade lägga till bildstabilisering och det blev helt vansinnigt kasst så jag tror inte den är på slagen, du hade nog bara otur med lite lagg.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
"Less is more" är ett bra motto, med det menar jag betydligt kortare film då man tappar intresset, visst nu sa du ju att det var den första så absolut, men jag själv är så kass att jag filmat 20 tim över 3 år och inte lyckats klippa ihop ett endaste dugg för jag är FÖR kritisk vilket är lika dumt det...
Men om man inte är otroligt duktig får du kanske ut nån eller några minuter användbart material av 30-60 min filmande, sedan skadar det aldrig att planera sin filmning i förväg.
Sedan musiken tyckte jag inte passade till hur man upplevde filmen, antar att det är musik du själv gillar och det är ju bra för dig, kanske mindre bra för den som ser på det och lyssnar.

men gör absolut mer så kanske jag får fråga om råd senare :tummenupp
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
"Less is more" är ett bra motto, med det menar jag betydligt kortare film då man tappar intresset, visst nu sa du ju att det var den första så absolut, men jag själv är så kass att jag filmat 20 tim över 3 år och inte lyckats klippa ihop ett endaste dugg för jag är FÖR kritisk vilket är lika dumt det...
Men om man inte är otroligt duktig får du kanske ut nån eller några minuter användbart material av 30-60 min filmande, sedan skadar det aldrig att planera sin filmning i förväg.
Sedan musiken tyckte jag inte passade till hur man upplevde filmen, antar att det är musik du själv gillar och det är ju bra för dig, kanske mindre bra för den som ser på det och lyssnar.

men gör absolut mer så kanske jag får fråga om råd senare :tummenupp

Ja jag satt faktiskt och funderade på samma sak igår och tänkte att jag nog kunde ha varit mer aggressiv med saxen. Visst kan en Vlogg eller så vara 15 minuter men kör man bara ska man nog inte gör den mycket längre än fem minuter iaf.
Gällande musiken har du helt rätt att jag bara tog några jag gillade och råkade ha på datorn. Tanken var ju att bara ha motorljud så det blev lite av en sistaminutendetalj.

Tackar ödmjukast för tipsen, jag tar till mig allt ni skriver :)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Fifan, jag har ca 7tim hojfilm från en helgtripp några veckor sedan, undras hur den ska klippas ner...
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Fifan, jag har ca 7tim hojfilm från en helgtripp några veckor sedan, undras hur den ska klippas ner...

Hmm, bäst kanske vore att försöka blanda roliga händelser, skön körning och fin utsikt eller nått? Jag tänker så det inte blir för mycket av samma på en gång så man behåller intresset i filmen. Lär ju dock ta en hel evighet :D Tror jag hade typ 2h film och det tog säkert 3h att klippa :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top