Välja likriktare?

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Tjenare!
Jag höll på att meka med min "nya" GT125 häromdagen. På något vänster så lyckades jag koppla in batteriet polvänt! Resultatet var rök och dålig lukt.

Lampor och grejer fungerar som de ska, jag får gnista och kan starta hojen. Men mäter jag över batteriet med motorn igång så hoppar spänningen runt allt mellan 0V-13V helt utan rim och reson.
Kan tänka mig att jag friterat likriktaren (det var där i krokarna det kom rök). Tänkte då köpa en ny. Men jag kan inte hitta en original. Men jag borde ju kunna använda vilken likriktare som helst bara den har rätt värden.

Här är då frågan:
Hur väljer jag en likriktare? Det är tre kablar in i riktaren och den är jordad mot ramen. Två av tåtarna går till generatorn och en till batteriet.
Alltså ska den ha fyra trådar. Men vad ska den ha för värden? det finns ingen elstart och batteriet är på 12V 4Ah
Söker jag på "rectifier" rakt av så kommer det upp sånt här:
http://www.ebay.com/itm/KBPC5010-10...025?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item4ad8f3b489

1000V?! Det är ju hur mycket som helst! Jag vill ju ha ut typ 14V och det är det jag antar kommer ur generatorn. Funkar denna då, men den lika gärna kunde hantera 986V mer än så? :p

Tack på förhand
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
ett litet tips kan ju vara att titta på grejor som är relaterade till mc- och kanske mer specifikt din mc, och se vad som dyker upp.
regulator/ likriktare (regulator/rectifier)- finns det många av på nätet som är avsedda för mc's.
nu är ju din gt125 tämligen ålderstigen- men delar ska gå att skramla fram, kolla med de som säljer suzuki i sverige till att börja med.

//jj
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det skall sannolikt vara en kombinerad likriktare och regulator i ditt fall. Annars kommer batteriet att förstöras samt annan eltutrustning på MC av överspänning.

Eftersom generatorn enbart har två anslutningar, då är det sannolikt en enfas växelströmsgenerator. Större hojar har ofta den effektivare trefasgeneratorn d.v.s tre trådar ut från generatorn.
 

Axelh

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki Z400 -82
Om jag bara söker så hittar jag inget. De enda jag hittar som står att de ska vara till GT125 ser ut som den asfaltsvarvarn visar. Men de har ju bara två trådar och en jord.
Den jag har kan jag inte ens hitta bild på om jag bildgooglar!

Jag tänkte att jag kan köpa typ en sån Boris JR länkade men hur tusan vet jag om den är rätt? Vad är det för värden i en likriktare?
Köper jag ett batteri ska den ha en viss spänning, kapacitet och urladdningskapacitet, men vad tittar man på på en likriktare/regulator? Rätt antal pinnar och... ?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Köper jag ett batteri ska den ha en viss spänning, kapacitet och urladdningskapacitet, men vad tittar man på på en likriktare/regulator? Rätt antal pinnar och... ?
Klicka på Datablad i Elfa-länken, så kan du lära dig en del.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om jag bara söker så hittar jag inget. De enda jag hittar som står att de ska vara till GT125 ser ut som den asfaltsvarvarn visar. Men de har ju bara två trådar och en jord.
Den jag har kan jag inte ens hitta bild på om jag bildgooglar!

Jag tänkte att jag kan köpa typ en sån Boris JR länkade men hur tusan vet jag om den är rätt? Vad är det för värden i en likriktare?
Köper jag ett batteri ska den ha en viss spänning, kapacitet och urladdningskapacitet, men vad tittar man på på en likriktare/regulator? Rätt antal pinnar och... ?
Jag skulle pröva med en trefaslikriktare med regulator från godtycklig MC av 80- 90 tals modell. Den har tre trådar in och två ut.

Då ansluter man två av ingångarna till generatorn och den röda till + och den svarta? till - på batteriet. Det förutsätter att det är 12 v elsystem. Rent principiellt har en trefaslikriktare med sex dioder inga problem att likrikta tvåfas. Då utnyttjas bara fyra dioder.

Jag försökt att hitta ett elschema på nätet över hojen men inte funnit något.


Man bör även mäta resistansen mellan chassie och generator kablarna innan montage regulatorn. Den skall vara mycket hög. Är den låg då är antingen generatorn felaktig eller så finns det någon mer anslutning någonstans.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top