XJR 1300 sp 03

pattski

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
karlshamn
Hoj
Cbr 600f -99
Tjenare.

Nu är det såhär att jag letar efter ett helsystem 4-2-1 till min xjr 1300 men hittar inget för ett vettigt pris. Är det någon som har ett liggandes eller vet någon som kan få tag på ett som inte ligger på en 6000-7000 kr. Mvh patrik
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tror tyvärr att du har en orealistisk uppfattning om hur många företag som tillverkar avgassystem till just XJR1300 samt vad ett typiskt 4-2-1 system kostar.

XJR:en är en uppskattad maskin men den sålde aldrig några gigantiska siffror utanför Japan och därför är tillgången på eftermarknadsdelar till hojen utanför Japan begränsad förutom om vi pratar nån liten vindruta, en annan sadel eller dylikt.

Ska du ha ett nytt avgassystem, i detta fall då ett 4-2-1 så tror jag du får kolla från just Japan om du ska hitta något. Tyvärr blir utbudet för dig i princip obefintligt när det inte får kosta över 6000kr. För dom pengarna tror jag inte ens du får ett begagnat system om nån skulle sälja ett.

Det billigaste jag lyckades hitta med en snabb sökning var det här systemet för strax under 10000kr.

http://japan.webike.net/products/1349723.html

Och tyvärr tror jag det är runt den prisklassen du får vänta dig att ett avgassystem kommer att kosta, speciellt ett 4-2-1 som innebär mer arbete och material att tillverka.

Alternativet att få ett system specialbyggt finns också såklart men då pratar vi nog ytterligare några tusenlappar, så upp emot 15000kr.


Så summa summarum: var beredd att betala runt 10000kr om du vill ha tag på ett avgassystem som stämmer överens med dina krav.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om hojen i övrigt är otrimmad är det att slänga pärlor nånstans med ett 4-2-1 system. För mer buller, kör med slipon - som förmodligen blir nästan lika "billigt" - eller om du meckar ihop egna cherrybomber.
 

pattski

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
karlshamn
Hoj
Cbr 600f -99
Jag har kommit fram till det att prisklassen ligger runt 10 papp. Alternativet är ju beg. Har kollat med min lokala mc handlare och prislappen är det samma där. Men får forska runt lite och se vad som blir av. Men det där tuningkittet låter väldans intressant faktiskt. En dum fråga kanske men blir det någon större skillnad på ljudet om jag slänger på slipon. Kör nu orginal men plockat bort inälvorna. Tack för snabba svar. Allt uppskattas ��
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Har sett 4>1 av Acaprovic samt LeoVince på XJR'er, men priserna verkar ganska höga, åtminstone på Acaprovic som jag sett en prislapp på. Jag har själv en precis likadan hojj men med ett "Future" 4>2 avgas på som ändå är mycket trevligare än orginaldämparna som följde med köpet i kartong, förrutom att detta skapar väldigt mycket avgasknallar..
Har bäst erfarenhet av 4-1 system iaf så det hade vart kul om det gick att få tag på till en (vettig) peng.

Nu är jag inte så grym på hur avgassystem fungerar på 4-taktare men borde man inte kunna inhandla/modifiera/bygga den främre delen av avgassystemet och sedan montera ett tredjeparts-slipon för/från någon annan liknande hoj - på det paketet?

OT: om någon råkar ha svar på hur/om man kan få bort eller reducera avgassmällarna från mitt nuvarande tredjeparts-avgas så vore det trevligt att få veta hur det skulle gå till, eller åtminstone vad det kommer utav.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top