Köra dubbla klasser samma helg?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
På den svartvita tiden var det ju vanligt att samma förare körde flera klasser samma dag men hur funkar det nuförtiden?
Jag vill minnas att jag på licenskursen 2004 såg en regel mot detta men inte hittade jag den i årets reglemente vid en snabbtitt iaf.

Någon som vet hur det ligger till?
Får en förare köra flera klasser samma helg?
På samma hoj?
Med samma transponder?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag vågar säga med 99,99999% säkerhet att det inte är något problem. Fredde Watz gjorde ju det i ett kör för några år sedan. Vid en minnesvärd regnig helg på Åsen så hade han bara ett regnframdäck och fick hålla på och byta hjul mellan heaten på R6/R1:an.:)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Borde inte föreligga något hinder bara hojen och licensen klassar in i klasserna, att köra 2 olika klasser som sst och sbk är iaf tillåtet, svårare att få köra rookie och sst/sbk då. . .
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det hade varit häftigt att wildcarda BoTT på Gelleråsen ;D
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Jag dubblerade BOTT o R1000 med tva cyklar o samma transponder pa Gellerasen for ett par ar sedan.
Enda problemet var att jag hade svart att ladda om mentalt till R1000.
Gissar att det beror pa att jag inte haller samma klass som Watz.

Henrik
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Watz tripplade tillochmed, 250R, 600SST & Superbike, med rätt hoj & licens går der hur bra som helst
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Tack för input allihop, jag måste ha blandat ihop det med att man inte får köra flera klasser i GP-VM längre eller något.:va

Då ska jag se till att anmäla mig till både Speedster och A2(nya "junior") på Gelleråsen. Det gäller att sikta högt på debuten.:rofl
Hela min aversion mot att tävla har gått ut på att det blir så lite kört på en så pass kostsam racehelg men med detta upplägg blir det ju dubbla körningen för en spottstyver extra. Och en chans att köra mot hojar som inte har 150 hästar mer än min.

Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack för input allihop, jag måste ha blandat ihop det med att man inte får köra flera klasser i GP-VM längre eller något.:va

Då ska jag se till att anmäla mig till både Speedster och A2(nya "junior") på Gelleråsen. Det gäller att sikta högt på debuten.:rofl
Hela min aversion mot att tävla har gått ut på att det blir så lite kört på en så pass kostsam racehelg men med detta upplägg blir det ju dubbla körningen för en spottstyver extra. Och en chans att köra mot hojar som inte har 150 hästar mer än min.

Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.

Färgade ark med klister bakom! Bara o dra på ett nytt över det gamla!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Eller tear off om jag kan få till det, det är ännu snabbare.

Plastidip! Lägg på ett lager med första klassens färg över andra klassens färg som du har dekallimmat. Kör in i depån efter första passet och riv av Plastidipen. Häpp!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för input allihop, jag måste ha blandat ihop det med att man inte får köra flera klasser i GP-VM längre eller något.:va

Då ska jag se till att anmäla mig till både Speedster och A2(nya "junior") på Gelleråsen. Det gäller att sikta högt på debuten.:rofl
Hela min aversion mot att tävla har gått ut på att det blir så lite kört på en så pass kostsam racehelg men med detta upplägg blir det ju dubbla körningen för en spottstyver extra. Och en chans att köra mot hojar som inte har 150 hästar mer än min.

Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.

Snabbfästen på nummerplåtarna och ha två nummerplåtar?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Plastidip! Lägg på ett lager med första klassens färg över andra klassens färg som du har dekallimmat. Kör in i depån efter första passet och riv av Plastidipen. Häpp!

Funkar det så smidigt?

Då måste jag iofs måla om Plastidipen 4 gånger, det måste ju bytas både till kval och race.
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.

När jag dubblade BOTT o R1000 så låg de direkt efter varandra, men de lade om schemat och lade R600 emellan för att jag skulle få en chans att ta en klunk vatten emellan. Så arrangören hade absolut inget emot upplägget. Är du ensam om att dubbla så kanske de kan kasta om ordningen så att du hinner byta nummerlappar. (Kardborrfästen?)

Jag tänkte som du att det var surt med så lite körning som en klass ger. Men när BOTT gänget knäppte upp en pilsner och började ljuga som bäst skulle jag ut igen.
Då var det svårt att ladda om! Racers var nog tuffare förr?

Henrik
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det fanns en kort period en regel i SM att man bara fick tävla i en maskinklass med en hoj.
I VM fanns en tid under några år då förare bara fick tävla i en klass.

Peter Linden körde 5st klasser under en helg på 90-talet på Falkenberg.

Första gången jag körde Irländska serien 2010 hade dom en max-gräns på att man bara fick tävla i 5 klasser på en dag. 6st förare hade dock kvalat i fler klasser. Så dom strök själva dom klasserna dom trodde dom skulle ta minst prispengar i..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top