Trafikförsäkringsavgift i samband med ägarbyte (trafikförsäkringsföreningen)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Köpte nyligen en motorcykel - på en lördag. Ringde försäkringsbolaget och tecknade en avställningsförsäkring. Kryssade i på ägarbytet att den skulle bli avställd i samband med ägarbytet. Visserligen stod det att det var det datumet som blanketten kom in och registrerades som gällde. Någonstans i mitt bakhuvud ringde varningsklockor. Idag damp brevet ner från trafikförsäkringsföreningen 175,09 kr á 5 dagar. Totalt 875,45 kr.

Jag ringde mitt försäkringsbolag och de sa att trafikskadeföreningen skulle kunna rätta till det. Men det var inget de kunde göra vid kontakt med dem. Ska ringa till Transportstyrelsen i morgon och se vad de kan göra.

Jag tycker att trafikförsäkringsföreningen är bra att ha. I dessa typer av ärenden är de byråkratiska översittare :mad:

Är det någon som har några tips?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Förstår jag det rätt att avställningen inte effektuerades förrän fem dagar efter att ägarbytet gick igenom trots att du kryssade i den rutan på registreringsbevisets del 2 innan du skickade in den till TRS? Då känns det som att TRS har klantat sig vilket drabbat dig ekonomiskt, rimligen ska då TRS rätta till felet. Men som du själv säger, du har en viss uppförsbacke här. Det hela beror nog på vem du får prata med där...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ägarbytet registreras det datumet man skriver på blanketten vilket är fullt logiskt. Själva avställningen gäller det datum som blanketten kommer in och registreras. Jag tolkar det på samma sätt som dig. Det tog 5 dagar och det får jag nu betala. Hade varit bättre och tecknat en trafikförsäkring och ställt av. Billigare framförallt. En handläggare på mitt försäkringsbolag ska se vad de kan göra.

Får annars ringa transportstyrelsen och kolla med dem om de kan ändra på något. Trafikförsäkringsföreningen kan inte göra något alls. De tyckte att det var tydligt nog att det framstod att det var det datum som blanketten kommer in som räknas. Det är typiskt att man inte tänkte till hela vägen när man läste texten. Förstod nästan att det skulle bli något i den här stilen. Byråkratiska dumheter.

Det är väl bara att betala i slutändan antar jag. Tack för inget trafikförsäkringsföreningen. Det är sådant här som höger ert anseende om någon av ser läser här på forumet.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Handläggaren på försäkringsbolaget har löst det hela bakvägen. Det är bara att buga och tacka för det :tummenupp

Någon borde skriva en checklista hur man ska göra i samband med ägarbyten för att slippa ha med trafikförsäkringsföreningen att göra.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Handläggaren på försäkringsbolaget har löst det hela bakvägen. Det är bara att buga och tacka för det :tummenupp

Någon borde skriva en checklista hur man ska göra i samband med ägarbyten för att slippa ha med trafikförsäkringsföreningen att göra.

Gör ägarbytet via telefon appen och ställa av direkt.
Snigelpost är utdöende.
Speciellt eftersom att man aldrig kan lita på att det kommer fram.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
När jag köpte en hoj häromdagen så funderade jag också på det med avställning och trafikförsäkringsföreningen. Har ju Trygg-Hansa och gick in och kollade premie och om jag kunde fixa försäkring. Det var dagen före köpet så jag ägde ju inte hojen ännu. Slår in personnummer och regnr. Gick inte. Endast den registrerade ägaren kan ser vad premien kostar. Jag tyckte det var idiotisk. Kollade ett annat bolag, IF. Knappar in uppgifterna igen och det var inga problem alls. 147 kr i månaden. Slå jag slog till. Sedan blev det affär och allt funkade precis som det ska. Dagen efter ringer en tjej från IF och kollar om jag har några frågor. Trevligt.
Ska flytta över alla mina försäkringar så fort det går. :tummenupp

Schysst av ditt försäkringsbolag att lösa problemet. Jag gissar att det inte var Trygg-Hansa.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Men en avställningsförsäkring kan du ju endast ha när fordonet är avställt, när fordonet ställs på så omvandlar ju alla försäkringsbolag som jag känner till en sådan försäkring automatiskt till en trafikförsäkring eller hel/halv om det var det som du hade tidigare innan avställningen.

Kontakta ditt försäkringsbolag och tala om att de förstått dig fel, du ville ha en trafikförsäkring av dom men eftersom du skulle ställa av hojen inom en kort period ville du vara säker på att du få fick en avställningsförsäkring. Om försäkringsbolaget i efterhand kan ändra försäkringen så kanske du kan få trafikförsäkringsföreningen att skriva av ärendet.

Edit: Åtminstone hade du fått fel information av försäkringsbolaget då de sålt dig en avställningsförsäkring till ett påställt fordon, det är ju uppenbart att du inte ville äga ett oförsäkrat fordon då det är olagligt!
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men en avställningsförsäkring kan du ju endast ha när fordonet är avställt, när fordonet ställs på så omvandlar ju alla försäkringsbolag som jag känner till en sådan försäkring automatiskt till en trafikförsäkring eller hel/halv om det var det som du hade tidigare innan avställningen.

Kontakta ditt försäkringsbolag och tala om att de förstått dig fel, du ville ha en trafikförsäkring av dom men eftersom du skulle ställa av hojen inom en kort period ville du vara säker på att du få fick en avställningsförsäkring. Om försäkringsbolaget i efterhand kan ändra försäkringen så kanske du kan få trafikförsäkringsföreningen att skriva av ärendet.

Edit: Åtminstone hade du fått fel information av försäkringsbolaget då de sålt dig en avställningsförsäkring till ett påställt fordon, det är ju uppenbart att du inte ville äga ett oförsäkrat fordon då det är olagligt!

Vad försäkringsbolaget i praktiken gjorde var att de ändrade försäkring så att den blev trafikförsäkrad dessa dagar.

Försäkringsbolaget gjorde inget fel. Jag avsåg att ha hojen avställd och tecknade en avställningsförsäkring. Vad som sedan inte fungerar i praktiken är att det tar ett par dagar innan proceduren är klar. Ägarbytet görs retroaktivt till det datum man i praktiken skrev in det på registreringsbeviset. Med försäkringen fungerar uppenbarligen inte så, vilket jag tycker är riktigt korkat. Man borde kunna rätta till en sådan sak i efterhand. Man kan ju inte ha en kristalkula och veta när transportstyrelsen får in papperna och man vill ju inte att ägarbytet ska ske ett par dagar efteråt. Det hade man ju enkelt kunnat göra. Då hade man kunnat föra över risken med transporten hem på föregående ägare och köra runt lite med hojen under några dagar. Det hade nog inte varit så populärt skulle jag tro.

Detta är helt uppenbart ett systemfel som borde rättas till.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Man kan ju inte ha en kristalkula och veta när transportstyrelsen får in papperna och man vill ju inte att ägarbytet ska ske ett par dagar efteråt.

Du behöver ingen kristallkula för den sitter redan försäkringsbolagen på då de har tillgång till fordonsregistret. :tummenupp Därför är det enda rätta att skaffa en trafikförsäkring för den konverteras automatiskt till avställningsförsäkring när transportstyrelsen får beskedet om att den är avställd, vilket då sker några dagar senare om man sköter allt via snigelpost. :7peta
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det man kan göra är att bocka i "avställs vid ägarbyte" och INTE skriva något datum för ägarbytet. Då sker ägarbytet när dom får in blanketten och avställningen i samma veva. Annars sker ju ägarbytet på det datum ni skrivit medans avställningen sker när pappret kommer in till transportstyrelsen.
Detta är ju dock inte så kul om man inte känner säljaren/köparen väl....

Om man åker på en straffavgift kan man slippa den genom att man med föregående ägare kommer överens om att man "råkat" skriva fel datum för ägarbyte och istället ändrar det till datumen avställningen skedde. Detta kräver ju dock också att man har bra kontakt med säljaren...

Min upplevelse av det hela är att transportstyrelsen är trevliga typer som vill hjälpa dig. Trafikförsäkringsföreningen är den otrevligaste (ursäkta språket) kärringjävel jag någonsin pratat med.:huvet
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
När ja köpte 954 så hjälpte ett såntdär försäkrings-kolla-runt mig (första och sista gången) Fick ett jävla bra pris! Sen visade det sig att det var en Nissan Micra.. :tummenupp Fick och 800-900kr av de där tomtarna.. ringde och förklarade läget att jag har sagt mitt reg nr 25 000 ggr och poängterat det är en SPORTHOJ!!!! Kärringen som jag talade med hade en kost vana av whisky och cigarr av rösten att döma plus de få jävla hjärncellerna som hon hade kvar.Må hon brinna i helvete otrevliga jävla kärring.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det skrivs några trådar på det här ämnet varje år så det är helt klart lite av ett problem att det ligger till såhär.
Bakgrunden är ju att det finns ett lagkrav på att försäkringspliktiga fordon måste ha minst trafikförsäkring så länge som dom är i trafik. Om man inte har det och fordonet är påställt så täcker trafikförsäkringsföreningen in med en premie som är superhög. Om jag inte missminner mig så räknar dom fram premien från dyraste premie för fordonskategorin och lägger på 20%.

Den andra delen är ju att avställningen gäller från det datum transportstyrelsen registrerat blanketten medan ägarbytet gäller från det datum man skrivit att fordonet byter ägare. Dvs dom registrerar ägarbytet retroaktivt när dom får in blanketten.

Man kan kanske tycka att dom borde ändra så att även avställningen gäller från det datum man skrivit på ägarbytet men det vill man inte och anledningen är rätt enkel.

Om man skulle kunna registrera avställning retroaktivt så innebär det att man teoretiskt kan köpa en hoj och kryssa i rutan att den skall ställas av. Sedan kör man glatt omkring med hojen fram tills man ser på på transportstyrelsens uppgifter om fordonet att det ställts av. När försäkringsbolaget ser att hojen ställts av så sägs trafikförsäkringen upp och görs om till avställningsförsäkring.
Följden skulle i ett sådant fall bli att man kunnat köra omkring med ett avställt och oförsäkrat fordon utan någon risk att åka dit för det i några dagar.
så det är just för att förhindra att oförsäkrade, avställda fordon kan användas i trafik som man har reglerna som dom är idag.

Med andra ord är det bara att gilla läget och se till att göra rätt. Även om det är lite snårigt.
Alternativt kan man sköta ägarbyte och avställning via hemsida/app så går även avställning igenom på en gång och man slipper trassel med datumen.
 

Jimmy

Guest
Rekommenderar appen Mina fordon. Enda negativa med den är att man får läsa in sina fordon igen efter uppdatering, men av/påställning och ägarbyten är smidiga!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan kanske tycka att dom borde ändra så att även avställningen gäller från det datum man skrivit på ägarbytet men det vill man inte och anledningen är rätt enkel.

Om man skulle kunna registrera avställning retroaktivt så innebär det att man teoretiskt kan köpa en hoj och kryssa i rutan att den skall ställas av. Sedan kör man glatt omkring med hojen fram tills man ser på på transportstyrelsens uppgifter om fordonet att det ställts av. När försäkringsbolaget ser att hojen ställts av så sägs trafikförsäkringen upp och görs om till avställningsförsäkring.
Följden skulle i ett sådant fall bli att man kunnat köra omkring med ett avställt och oförsäkrat fordon utan någon risk att åka dit för det i några dagar.
så det är just för att förhindra att oförsäkrade, avställda fordon kan användas i trafik som man har reglerna som dom är idag.

Med andra ord är det bara att gilla läget och se till att göra rätt. Även om det är lite snårigt.
Alternativt kan man sköta ägarbyte och avställning via hemsida/app så går även avställning igenom på en gång och man slipper trassel med datumen.

Den logiken förstår jag också även om jag tycker att det är helt fel att det ska behöva vara på det viset. Man borde kunna lösa den där biten utan att man drabbas av en sådan avgift. Det är ju löjligt mycket pengar för några dagar. Även den logiken kan jag förstå. Man vill inte precis att någon ska tycka att det är billigare att försäkra via trafikförsäkringsföreningen än sitt egna bolag. Det hade varit komiskt.

Jag har fått en sådan avgift förr när försäkringen av någon anledning inte betalades på en av mina bilar. Den gången var jag bara glad att betala. Det är klart att man inte vill åka runt oförsäkrad om man skulle bli skyldig att ha skapat en olyckssituation. Det hade ju kunnat ruinera vem som helst om det vill sig riktigt illa.

Jag är jäkligt dålig på appar. Brukar aldrig komma ihåg mitt Apple Id. Således blir det hellre taxi än buss även om båda alternativen skulle vara lika smidiga vid ett visst tillfälle.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Åkte också på 5 dagar när jag köpte en hoj sist, helt mitt eget fel som inte tänkte efter ordentligt och skrev ägarbytet en vecka framåt.
Hade inte för avsikt att ha någon försäkring alls på den iom att det ska bli en banhoj, så det gick liksom inte att ändra försäkringen bakåt heller.
Bara att betala och göra rätt nästa gång. Att hojen var i delar och helt okörbar har tyvärr inget med saken att göra.
Det mest skumma är att förra ägaren har haft en krashad hoj påställd i 4 år...:va
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Detta är anledningen till att man använder appar för att genomföra affärer. Man postar inte eller traskar iväg till en bank som aldrig har öppet eller ens tid för en.

Det gäller att vara anpassningsbar och inte hålla fast vid det som har varit. De individer har visat sig överleva bäst. ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den logiken förstår jag också även om jag tycker att det är helt fel att det ska behöva vara på det viset. Man borde kunna lösa den där biten utan att man drabbas av en sådan avgift. Det är ju löjligt mycket pengar för några dagar. Även den logiken kan jag förstå. Man vill inte precis att någon ska tycka att det är billigare att försäkra via trafikförsäkringsföreningen än sitt egna bolag. Det hade varit komiskt.

Jag har fått en sådan avgift förr när försäkringen av någon anledning inte betalades på en av mina bilar. Den gången var jag bara glad att betala. Det är klart att man inte vill åka runt oförsäkrad om man skulle bli skyldig att ha skapat en olyckssituation. Det hade ju kunnat ruinera vem som helst om det vill sig riktigt illa.

Jag är jäkligt dålig på appar. Brukar aldrig komma ihåg mitt Apple Id. Således blir det hellre taxi än buss även om båda alternativen skulle vara lika smidiga vid ett visst tillfälle.

Jo. Det håller jag med om. Som det är nu så är det ju bevisligen lite för lätt att göra fel och få en rätt stor kostnad som men inte hade räknat med.
Dock får vi kanske anta att vi har ellt mellan mycket små till inga möjligheter att påverka transportstyrelsen eller trafikförsäkringsföreningen i den här frågan så man måste lösa det själv på ett så lätt sätt som möjligt.

För min del så har det aldrig varit ett problem för jag har aldrig köpt ett fordon som jag inte har haft för avsikt att börja använda på en gång. Dvs avställning har aldrig varit aktuellt.

Men vill man göra det enkelt för sig så är det väl bara att man förklarar för försäkringabolaget att man vill ha en försäkring som gäller fram till avställningen går igenom och att man sedan vill ha hojen garageförsäkrad så slipper man fundera på det sedan.
Jag tror till och med att dom flesta försäkringsbolag automatiskt gör om trafikförsäkringen till en avställningsförsäkring om man inte har tecknat en helårsförsäkring som inte är avställbar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top