Test av sex stycken actionkameror

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
GoPro banade vägen, satte namnet på något som redan fanns men där just det märket lyckades ta en stor marknadsandel. Det gäller alltså små, vattentäta videokameror med mycket hög bildupplösning som gör att man kan filma i miljöer som tidigare var omöjliga att arbeta i. Perfekta för sommarens MC-färder!

Jag har nyss testat sex av de intressantaste actionkamerorna, alternativ till marknadsledaren och där de billigaste kostar under tusenlappen. Samt funnit flera klara vinnare.
Första publicering sker nästa vecka i Sveriges största MC-tidning, MC-Folket. En video med bildkvalitetsexempel kan du se här https://youtu.be/XEopALYbgi0
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
ljud och bildmässigt har det inte hänt mycket på 5 år alltså.
ser att alla kamerorna lider av skakande bild. även de som har kamera och inspelnings enhet i 2 enheter, dock ser det ut som du monterat inspelnings enheten på cykeln..

ljudmässigt har jag inte stött på något som slår v.i.o´s POV Kameror
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
ljud och bildmässigt har det inte hänt mycket på 5 år alltså.
ser att alla kamerorna lider av skakande bild. även de som har kamera och inspelnings enhet i 2 enheter, dock ser det ut som du monterat inspelnings enheten på cykeln..

ljudmässigt har jag inte stött på något som slår v.i.o´s POV Kameror

Nu är MC-Folkets sommarnummer ute så ni kan läsa hela artikeln där om ni vill.

Igen! Den MC jag testar kamerorna på är som sagt inte världen mest vibrationsfria eller tystaste. Och just därför hjälper den mig att direkt hur känslig den är för skakningar och hur stabiliseringen (om den finns där) fungerar. De flesta av de sex testade kamerorna ger acceptabel bild om de t ex sätts på en Goldwing (nära kåpglaset så inte speglingar stör bilden).

Favorit just nu är en Mobiuskamera, bra bildkvalitet, liten, diskret och med två timmars batteritid. Vid regnfritt väder så strömförsörjer jag den från en 12 till 5 volts omvandlare (Biltema har börjat sälja en bra sådan som både har 5 och 12voltsuttag och som kan sättas på styret). Med ett 32 GB minneskort blir inspelningstiden då drygt 4 timmar. Mobius med standardobjektivet (utan vattentätt hus) kostar från cirka 600 kronor från tillverkaren http://stores.ebay.com/eletoponline365 eller 795 kronor från rctech.se.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Publicerar du på ett forum får du vara beredd på klagomål och fanboys, såväl som heja-rop och medhåll. Om du är utbildad journalist och professionell fotograf så bör du veta att det fungerar så.

"Egenmäktigt utsedda som "experter" på..." skriver du. Vilka är dina referenser som gör att du vet mer än vi? Bara för att man är journalist betyder det inte att man är expert på alla områden. Alla räck upp en hand som läst en skäms-artikel där skribenten skrivit om ett ämne han eller hon inte behärskar...

Jag vill inte framstå som kritisk i överkant även om jag känner att det jag skriver kanske kan upplevas så, men det känns som du inte har reflekterat tillräckligt över frågeställningen.

Tryckta tidningar vill många läsa, men som du och de flesta andra vet så är det en utdöende verksamhet, även om exemplet MC-folket nog har en längre förväntad halveringstid än valfri kvällstidning/dagstidning.
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag är också journalist, dock inte utbildad bildjournalist, och har på min privata blogg www.motoguerreros.com lagt ut några inlägg om mina tankar och intryck från de första dagarnas användning av TomTomBandit. Det är fullt av subjektivt tyckande och några referensklipp där YouTube lyckats förstöra kvaliteten trots omkodning i Handbrake. Eftersom min enda erfarenhet av andra kameror är en GoPro 2 är det inte ett jämförande test men utan att ha läst MC-folket kanske någon uppskattar ytterligare en åsikt om i alla fall en kamera.

Edit: För att slippa leta kan ni kolla i taggmolnet till höger och klicka på "tomtom". Beklagar oredan, men strukturen följer kaoset i mitt eget huvud.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ni som läser mina tester av actionkameror. För mig är det ett jobb som tar lång tid att göra, till en inte alltför ”furstligt” ersättning. Jag är professionell fotograf och journalist och börjar tvivla på att förmedla mina kunskaper på det här sättet.
Det finns ett par personer som alltid klagar på mina tester, via mejl, inlägg i forum och med telefonsamtal. Egenmäktigt utsedda som ”experter” på actionkameror, särskilt på märket Gopro.
Jag har tröttnat på töntarna som lever ”in the Skye” de läser inte vad som står i testerna utan tolkar bara in deras egna fördomar. Så hur vill ni ha det, enbart läsa i de tryckta tidningarna eller få snabb information också via forum?
Många vill tillhöra en grupp, helst den framgångsrika gruppen :rolleyes: Eftersom GoPro har blivit lite av en de facto-standard så köper alla såna, för att "alla andra" har såna. Om någon då ifrågasätter standarden så blir vissa kränkta och osäkra, och måste självklart försvara sin och gruppens ära och heder. Du har säkert läst dom minst sagt religiösa märkeskrigen på Fotosidan?

Själv köpte jag en Sony HDR-AZ1, både för att inte vara mainstream, för att det var bra bild och ett lämpligt format. Din film bidrog faktiskt en del till det valet :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för testet! Det är alltid kul att se hur olika kameror fungerar och levererar. :tummenupp

Många vill tillhöra en grupp, helst den framgångsrika gruppen :rolleyes: Eftersom GoPro har blivit lite av en de facto-standard så köper alla såna, för att "alla andra" har såna. Om någon då ifrågasätter standarden så blir vissa kränkta och osäkra, och måste självklart försvara sin och gruppens ära och heder. Du har säkert läst dom minst sagt religiösa märkeskrigen på Fotosidan?

Själv köpte jag en Sony HDR-AZ1, både för att inte vara mainstream, för att det var bra bild och ett lämpligt format. Din film bidrog faktiskt en del till det valet :tummenupp

Huvudet på spiken!

Personligen har jag gjort mina val, både vad gäller stillbild och video, och jag är väldigt nöjd. Till stor del beror det på att jag lite tvångsmässigt gör en ordentlig påläsning innan jag skaffar något nytt och därför vet vad jag får och vad jag går miste om. Det gör också att jag inte har några problem med att belysa olika systems fördelar och nackdelar utifrån vad jag och andra vill ha. Det finns trots allt inget system som är helt perfekt eller bäst på allt, det gäller att välja det som passar användaren bäst. Men där är jag nog lite annorlunda, de flesta är nog precis exakt som du beskriver, Hoztic.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag saknar Garmins Virb kamera !
fanns den inte att tillgå eller var den
för dålig och inte jämförbar alls ?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Har ett knippe med action-kameror som jag inte bara använder på hojen utan även till snowboard, quadcopter och semester m.m.

För priset, vikt och storleken är Mobius grym. Funkar perfekt för att dokumentera min färder på race-quaden men leverera också bild som inte är lika bra som de dyrare.

Sonys olika actionkameror står sig med GoPro men har en fördel med att kunna reducera skak som fungerar grymt bra, speciellt om kameran är monterad på hojen kan det behövas. Fördelen med GoPro är alla tillbehör men det har jag löst med en adapter till Sony som gör att jag kan använda alla GoPro prylar till Sony. Ljudet var ett problem på de tidigare kamerorna från Sony men är mycket bättre nu.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top