Någon att övningsköra med, t ex till KNIX i Uppsala 29/6 eller 6/7

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Hej,
jag söker nån som har rätt att handleda vid övningskörning som ska ut och finåka, eller t ex åka till KNIX i Uppsala 29/6 eller 6/7, och som skulle kunna ta mig med så att jag får övningsköra lite. Och väldigt gärna då en kombo av övningskörning i trafik och tillfälle att testa lite mer på inhägnat område eller annat plats utan trafik.

Jag bor på Kungsholmen.

Historik om mig: 45 år gammal, har haft bilkörkort sen jag var 18 år + nån dag och bestämde mig nyss att skaffa MC-kort. Har kört 4 ggr på bana på körskolan, och igår körde jag risk-2:an (med godkänt). På onsdag ska jag gå risk-1:an, och teoriprov har jag inbokat nästa vecka. Jag har inte kört i trafik ännu, men har det inbokat 7/7 och 8/7... men det är svårt att få tider nu.

Igår köpte jag en hoj, en Kawazaki ER-5 från 2001, och det vore trevligt att få köra lite på den redan nu.

Jag kan absolut tänka mig att betala en skälig kompensation.
Stort tack på förhand! :)
/Per
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Du vet väl om att du inte kan övningsköra med vem som helst...:va

Förutom att uppfylla kraven på "behörighet" så måste det vara just din handledare.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/
http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster-blanketter/Ansokan-om-handledarskap-steg-1/

Det står väl någonstans...men för MC så behövs det, märkligt nog, ingen handledarutbildning. Det kravet gäller bara bil.


Så det är ett visst mått av formalia som måste fixas först. Om inte...så är det väl frågan om det är olovlig körning eller något annat mindre bra...
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Ah, right... det borde jag haft koll på (och hade det nog på känn). Så ska det vara relevant krävs nån som är beredd att ställa upp flera gånger för att det ska vara värt att fixa papperen. Tack RymdBörje! (y)

/Per
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tillståndet kostar väl ett par tior och köps med kreditkortet på körkortsportalen. Kommer med posten på ett par veckor. Allt du behöver är handledarens personnummer att knappa in.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Det brukar faktiskt gå lite snabbare än så. Om allt flyter på så har man det inom en vecka så det känns ju värt att ansöka om handledarskap även om det bara är för en enda dagstur. För samma summa får man väl ungefär 5 minuter trafiklektion med körskola, men körskolan har ju i de flesta fall lite mer kvalificerad input än valfri privathandledare.

Så länge du känner till personnumret på handledaren så behöver denne inte lyfta ett finger, då kan du betala avgiften direkt vid beställningen och allt handledaren behöver göra är att se till att papperet denne fick i brevlådan hänger med ut när ni ska köra.
 

Per B

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Tack för svaren, då gäller det bara att hitta nån som vill handleda mig! :)

/Per
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top