Hjälp min Honda VFR har blivit en tysk Merca ! Metzler Z8 ??

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hej köpte nya däck idag.

Dom bytte ut gamla Pirelli scorpion original till Metzler Z8.
Hojfan är som förbytt!

Den styr in i kurvor som ett tyskt lokomotiv i kurvorna och jag får bryta för glatta livet för att få den att och ta hårnålarna här i Sella Ronda,Italien.

Borta är all instabilitet och nyckfulla instyrning.

Har någon tips på hur jag bryter in den i kurvorna ? Den vill liksom bara rakt fram, och det är allt annat änn rakt i Italien....

2519160.jpg
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ingen aning om hur du ska göra med däcken.

Men....

När man ser en sån bild så blir man GLAD !
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Sänk fronten lite. Försök få tag på ett stöd som lyfter i kronan o så ser du till att höja upp gaffeln lite i kronan.
Fel profil på däcken?
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Sånt här ska du inte bekymra dig om. Jag kan komma ner och köra hojen åt dig istället.:tummenupp
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Något som kan vara värt att prova (om du inte ska bromsa hårt) är att minska förspänning i framgaffeln, samt styva upp den bak. Då bör du få liknande resultat som enrosabil nämner.
Enda anledningen att jag nämner detta är att detta går fort att åstadkomma för just den miljön, inget generellt tips.

Lite elakt av dig att lägga ut en sån porrbild, när jag upplevt en blöt o kall vår... :hej
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Tack för tipsen. Ska åska imorgon så då har jag hela dan att skruva till den. Men jag skall se till att styva upp den bak och dra upp gaffeln i kronan en bit.
Samt dubbel kolla däcktrycket.

120/70 zr17.fram. 180/55 zr17 bak. Standardmått enligt manualen
IMG_20150622_205310.jpg.

Tyvärr kan jag inte släppa för-spänningen då blir det en gunghäst. Kör rätt intensivt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Minska däcktrycket fram 0,3 bar/30kPa.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ska komma ihåg att motstyra ordentligt samt trampa på inre fotpinnen mer änn vanligt och blicken långt bort i kurvan. Vem trodde man skulle få brottas med en Merca resten av semestern :huvet
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Rostproblem" trodde jag med den lite stympade rubriken på förstasidan.

Ämnet?
Olyckligt att labba med nya däcksuppsättningar när man är ute på resa, men det var väl en åsnekommentar, antar jag...

"Vill" dom nya däcken inte styra in som du vill så får du sätta lite kraft i kommunikationen med hojen. Köra hårdare, visa tydligare vad som gäller.
Kan tänkas att några hekto upp i tryck kan hjälpa, men det blir lätt lite studsigt och simmigt när man blåser upp för mycket.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
"Vill" dom nya däcken inte styra in som du vill så får du sätta lite kraft i kommunikationen med hojen. Köra hårdare, visa tydligare vad som gäller.
Kan tänkas att några hekto upp i tryck kan hjälpa, men det blir lätt lite studsigt och simmigt när man blåser upp för mycket.
Haha ja, får äta mer kolhydrater och visa var skåpet ska stå. Tyska grejer asså. Dom här däcken kommer överleva mig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är inte så att däcken är nya och fortfarande har kvar den snoriga beläggningen? :va Nya däck brukar känns lite kack första några hundra kilometer.
Annars däckstryck som sagt, alltid det första jag gör med nya däck är att justera upp trycket till mina preferenser.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Sitter Z8 på min R1 -08 just nu. Ett rätt så hårt touringdäck men funkar perfekt för aktiv körning på gata=) På lör-sön blir det Anderstorp med det däcket, får se hur bra det håller för det.
Satt på när jag köpte hojen, hade inte varit mitt förstaval men den duger faktiskt gott!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ska komma ihåg att motstyra ordentligt samt trampa på inre fotpinnen mer änn vanligt och blicken långt bort i kurvan. Vem trodde man skulle få brottas med en Merca resten av semestern :huvet

Du styr med styret, inte fotpinnarna. Glömmer du att motstyra kommer du inte runt kurvan.
Titta dit du vill och motstyr lite mer bestämt så löser det sig nog.

Kör du så pass hårt som du ger sken av kanske det vore läge med lite sportigare däck nästa gång, ju mer touringinriktning desto trögare instyrning.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Har osså Z8 på min K1300S - vist det är inget snabb styrd sports däck - men, jag tycker det fungerar ganska bra även när det är knixigt och vägen går upp och ner.
jag var lite kluven vid fästet faktisk - men, på råd har jag pressad mera luft i; 2.8 bak och 2.5 fram - då blev det bättra..

Annars är det bara å åk enligt Josef´s recept..
Ha så kul i bergen..
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Du styr med styret, inte fotpinnarna. Glömmer du att motstyra kommer du inte runt kurvan.
Titta dit du vill och motstyr lite mer bestämt så löser det sig nog.

Kör du så pass hårt som du ger sken av kanske det vore läge med lite sportigare däck nästa gång, ju mer touringinriktning desto trögare instyrning.

Självklart jag går och köper nya däck för 4000:- tack för tipset :tuttar

Skämt å sido jag bytte från offroad däck till sport touring.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hej köpte nya däck idag.

Dom bytte ut gamla Pirelli scorpion original till Metzler Z8.
Hojfan är som förbytt!

Borta är all instabilitet och nyckfulla instyrning.

Har någon tips på hur jag bryter in den i kurvorna ? Den vill liksom bara rakt fram, och det är allt annat änn rakt i Italien....

View attachment 421012

Sitter Z8 på min R1 -08 just nu. Ett rätt så hårt touringdäck men funkar perfekt för aktiv körning på gata=) På lör-sön blir det Anderstorp med det däcket, får se hur bra det håller för det.
Satt på när jag köpte hojen, hade inte varit mitt förstaval men den duger faktiskt gott!

Förstår att det känns jobbigt att bli av med nyckfullhet och instabilitet! Måste vara som att fått en gammal engelsk SportHoj ersatt med en nyare Japanhoj :hihi

Mina Z8 håller länge på landsväg och skulle användas på bana också om jag inte hade extrafälgar med sportdäck på. De Dunlop, med 190/60 bak, svänger innan man hunnit tänka även på en Daytona men blir jobbiga på landsväg om det inte svänger, och helst är polisfritt, hela tiden.

Den senaste 300-milaresan skulle jag inte velat ha mina Dunlop utan är nöjd med att mina Z8 knappt har slitits.

Sänka däckstryck skulle inte jag göra på min men det är jag. 2,5 och 2,9 kör jag med. Höja bak och sänka fram kan man göra för att få det lite mer lättstyrt men du får fortfarande inte nyckfullhet eller instabilitet.

Men om du packar all tyngd längre bak på hojen kan du få instabilitet och kanske även nyckfullhet! :D Inget jag skulle göra själv men så är jag en sådan tråkig människa som gillar förutsägbarhet och stabilitet också. :tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top