Svårstartad när varm

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
vet ej om vettigt pris, men du kan tänka på detta pris och priset som blir om du bränner ventiler med topplock renovering som följd..

jag personligen hade ej tvekat att betala. dyrt eller billigt kan jag som sagt ej svara på. men det man ska komma ihåg med är att man betalar ej bara för tiden hos firma, man betalar för kunskap med.

- Jag jag kommer kolla upp det här o betala vad det kostar. Undrar mest om enda symptomet på felaktiga ventilinställningar är svårstartad varm hoj? Ger inte sådana några andra märkbara utslag i ljud eller körupplevelse?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kan ju återkoppla i den här tråden också då med att jag haft hojen på verkstad för koll av ventilerna, och det fanns inget att klaga på där. Fick lite annat småservat också, men den vill fortfarande dra runt 4-5 varv på startmotorn innan den startar. Vetefan vad det kan vara..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan vara för fet lågfart typ väldigt dyngigt luftfilter eller påfetade blandskruvar. Skruva in bränsleblandskruvarna en aning för att se om de blir bättre.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Kan vara för fet lågfart typ väldigt dyngigt luftfilter eller påfetade blandskruvar. Skruva in bränsleblandskruvarna en aning för att se om de blir bättre.

- Luftfiltret rengjordes i samband med verkstadsbesöket/servicen. Ska se om det kan hänga på skruvarna där, som du föreslår som möjlig åtgärd. Dock är det ju märkligt om de justerat sig själva, eftersom problemet uppstått sedan knappt två månader tillbaka. Den startade alltid direkt tidigare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Luftfiltret rengjordes i samband med verkstadsbesöket/servicen. Ska se om det kan hänga på skruvarna där, som du föreslår som möjlig åtgärd. Dock är det ju märkligt om de justerat sig själva, eftersom problemet uppstått sedan knappt två månader tillbaka. Den startade alltid direkt tidigare.

Ok den gick bra tidigare då kan du glömma bränsleskruvarna. Då funderar jag på startmotorn om den delvist kortsluter vid varm motor. Går startmotorn lika fort varm som kall?

Om de sitter iridium stift i den typ Denso eller NGK så kan de börja spöka när man minst anar det. Sätt "vanliga billiga stift och testa om du nu har iridiumstift i nu. Även om firman sopat i nya iridium så byt ut dem som test. Går den däremot p¨å iridium så forsätt åka dem för de har överlägsen livslängd och bra prestanda. Ta även reda på vilket gnistavstånd "vanliga stift "ska ha och knacka dem till detta mått!
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag hade ett inlägg tidigare om Biltema batteriet, och upprinnelsen var samma problem som du beskriver. Svårtstartad riktigt varm.

Jag roade mig med att koppla på en avgasanalysator med motorn riktigt varmkörd. CO var nere under 0.1 och HC över 1000. Jag drog slutsatsen att den gick så magert att den knappt kunde tända och att det var skälet till den stora andelen oförbrända kolväten. En liten puff med startgas sänkte HC ner mot 3-400 och CO åkte upp något. Troligen så får den för lite bränsle vid varmstart.

Om den alltid varit så eller om det är något som hänt (typ smuts) vet jag inte. Nöjde mig att konstatera att den gick väldigt magert på tomgång varmkörd.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ok den gick bra tidigare då kan du glömma bränsleskruvarna. Då funderar jag på startmotorn om den delvist kortsluter vid varm motor. Går startmotorn lika fort varm som kall?

Om de sitter iridium stift i den typ Denso eller NGK så kan de börja spöka när man minst anar det. Sätt "vanliga billiga stift och testa om du nu har iridiumstift i nu. Även om firman sopat i nya iridium så byt ut dem som test. Går den däremot p¨å iridium så forsätt åka dem för de har överlägsen livslängd och bra prestanda. Ta även reda på vilket gnistavstånd "vanliga stift "ska ha och knacka dem till detta mått!

- Stiften byttes också i samband med servicen. Hojen är helt klart mer svårstartad när den är varm än när den är kall, men den drar runt fler varv än tidigare även vid kallstart.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag hade ett inlägg tidigare om Biltema batteriet, och upprinnelsen var samma problem som du beskriver. Svårtstartad riktigt varm.

Jag roade mig med att koppla på en avgasanalysator med motorn riktigt varmkörd. CO var nere under 0.1 och HC över 1000. Jag drog slutsatsen att den gick så magert att den knappt kunde tända och att det var skälet till den stora andelen oförbrända kolväten. En liten puff med startgas sänkte HC ner mot 3-400 och CO åkte upp något. Troligen så får den för lite bränsle vid varmstart.

Om den alltid varit så eller om det är något som hänt (typ smuts) vet jag inte. Nöjde mig att konstatera att den gick väldigt magert på tomgång varmkörd.

- Hmm...det är frågan om det kan ha med bränsletillförseln att göra
 

Caesar

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
2004, Yamaha YZF-R1
Min kvalificerade gissning är att det är problem med med slangarna någonstans så att du får vakuumbubblor som stoppar upp bränsletillförseln när den blir varm. Kolla kvaliteten på slangarna och att de sitter tätt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
- Nope, ingen choke. Behöver inte ens choka vid kallstart eftersom den startar direkt.
Hur kallt är det vid kallstart? +5, +10, +15? Avstängd motor i minst två timmar och oavsett utetemperatur?

Ringer det ingen klocka här för någon?
Startar lätt utan choke när det är kallt och är svårstartad när den är varm.

Ett sätt att utesluta startmotorn är att rulla igång den för att se om den är ungefär lika trögstartad då kall som varm. Min Z750E med motor från 750L -84 är löjligt lättstartad två bensprattel och ut med kopplingen så är den igång.

Du har två trådar, hur var det nu, när uppstod problemet med att motorn behöver många varv för att tända?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hur kallt är det vid kallstart? +5, +10, +15? Avstängd motor i minst två timmar och oavsett utetemperatur?

Ringer det ingen klocka här för någon?
Startar lätt utan choke när det är kallt och är svårstartad när den är varm.

Ett sätt att utesluta startmotorn är att rulla igång den för att se om den är ungefär lika trögstartad då kall som varm. Min Z750E med motor från 750L -84 är löjligt lättstartad två bensprattel och ut med kopplingen så är den igång.

Du har två trådar, hur var det nu, när uppstod problemet med att motorn behöver många varv för att tända?

- Med kallstart menar jag alltså att motorn inte är varm. Den behöver ett par varv på startmotorn när den är kall och går ojämnt i 10-15 sekunder innan tomgången är jämn o fin. Tidigare - dvs. typ ett par månader sedan - startade den alltid direkt och gick fint omedelbart. Dock var den även då svår att starta när jag kört motorn varm. Och med varm menar jag då normaltemp i motorn, inte stekhet och hårdkörd.

När hojen väl är igång, går den lite ojämnt på låga varv men inte på tomgång. Om jag kör sakta, går den ojämnt men så snart jag frikopplar så återgår den till en jämn o fin tomgång igen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och här fick man ett intressant svar från en rutinerad ZX7R-ägare i annat land:
"i just would like to share some info about the 7R that i've learned from servicing them and owning one myself. this is mainly based off the '96-'03 models, consisting of the N1, N2, and P1-8 bikes..

these bikes HATE TO START HOT!!. they vapor lock. its a fuel system design flaw. a little bit of heat shielding around the fuel lines ( and if you want, raising the float height a bit) tends to resolve this. if you get stuck somewhere on a hot start problem, remove the seat and let it sit.. removing the seat lets some of the trapped heat out from under the tank.

the OTHER hot start issue is low voltage to the starter solenoid. usually about 7 volts or so. it's mainly the wiring and being a piss-poor design.. sometimes voltage can be brought up by cleaning the connectors where the handlebar controls plug into the main harness up by the forks. most times you'll find corrosion there."
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top