SIDI - MAG1 eller Vortice

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Solna
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hälsningar !

Jag har bestämt sig för Sidi - stövlar och jag har minskat ner

till dessa två modeller .

MAG - 1 svart / AIR
VORTICE svart / AIR

http://www.sidisport.com/eng/scheda.php?macro=2&id=57&lng_riv=#!prettyPhoto

http://www.sidisport.com/eng/scheda.php?macro=2&id=2&lng_riv=

Som jag förstår :

MAG - 1

+ Mer flexibel
+ Nyare känga
+ Mindre skydd på utsidan - insidan istället

VORTICE

+ Mer skydd

Har någon här haft bägge och är en stor skillnad i luft / icke - luft versionen .
Bättre ventilation är det enda som jag fattar.

Tack för all feedback
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Air är perforerad, bra tills det regnar.....

Den vanliga vortice är luftig med ventilerna öppna, har inte upplevt dom varma och då har jag ändå fötter som inte gillar att bli instängda.......

MAG-1 har jag inte kört men vortice är hårdtestad av mig, en Riktigt bra stövel!
Haft hojen på den mer än en gång ut i gruset utan skador, slitstark med utbytbara detaljer som sulan fram och sliders, spännen osv., av allt stryk kroppen fått ta i krascherna är fötterna de som klarat sig bäst och varit helt skadefria utan ens ett blåmärke.

När jag köpte nya förra året blev det likadana då jag ville inte byta ut något som bevisligen funkade, har kvar den gamla som träningsstövel och kör den väl till den inte känns säker längre, köpt 2010 när modellen var ny så den är inne på 6:e säsongen och jag kör rätt mycket. :)

Bra och säkert val, Capirossi körde den i Moto-GP när han höll på så den är utvecklad för racing med allt vad det innebär.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har SIDI Mag-. Jeg bruker de på bane.
Det er volsomt ubehaglige å gå med. Helt ubrukelig faktisk.
Men på bane kjenner jeg ingenting og de følest veldig sikre ut. Tror nok at dette er de skoene jeg har følt meg mest trygg i. Men aldri om jeg hadde brukt dem på gata. Hvis ikke jeg skal starte og stoppe hjemme :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Pensionerade mina Vortice för dryga månaden sedan. Det blev Mag1. De var faktiskt billigare hos en svensk handlare än Vortice var hos tre utrikes näthandlare.

Mitt tredje par Sidi och jag är inte besviken. Enda smolket i bägaren är hittills att sulan inte är utbytbar på Mag1. Vorticen byttes sula på tre gånger, jag springer ganska mycket runt i depåer...

Båda modellerna är fantastiskt sköna och välventilerade stövlar att köra i.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Pensionerade mina Vortice för dryga månaden sedan. Det blev Mag1. De var faktiskt billigare hos en svensk handlare än Vortice var hos tre utrikes näthandlare.

Mitt tredje par Sidi och jag är inte besviken. Enda smolket i bägaren är hittills att sulan inte är utbytbar på Mag1. Vorticen byttes sula på tre gånger, jag springer ganska mycket runt i depåer...

Båda modellerna är fantastiskt sköna och välventilerade stövlar att köra i.

Hur skulle du jämföra fotledsskyddet på de två modellerna? Vortice har jag klämt på, den känns riktigt stabil och trygg runt fotleden. Jag siktar på att uppgradera mina Sidi-stövlar (enklare modell) eftersom jag vill ha bättre skydd runt fotlederna. Jag har redan en paj fotled och vill gärna undvika att den försämras eller att den andra pajar...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur skulle du jämföra fotledsskyddet på de två modellerna? Vortice har jag klämt på, den känns riktigt stabil och trygg runt fotleden. Jag siktar på att uppgradera mina Sidi-stövlar (enklare modell) eftersom jag vill ha bättre skydd runt fotlederna. Jag har redan en paj fotled och vill gärna undvika att den försämras eller att den andra pajar...

Vortice känns gedignare med "exoskelettet" i första anblick. Mag1 ska enligt Sidi ha lika gott skydd, det sitter en skena längs med stövelskaftet mellan ytskikt och foder. Att båda modellerna är bra är jag övertygad om.

Tänk på att prova innan du köper. De är små i storlekarna.

Klotade med ett par Vertigo på fötterna och fastnade med ena foten mellan hojen och asfalten. Ett gäng meter senare tog det stopp, höll ca 70 när det gick åt pipan, och varken då eller nu har jag ledproblem i den foten.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Vortice känns gedignare med "exoskelettet" i första anblick. Mag1 ska enligt Sidi ha lika gott skydd, det sitter en skena längs med stövelskaftet mellan ytskikt och foder. Att båda modellerna är bra är jag övertygad om.

Tänk på att prova innan du köper. De är små i storlekarna.

Klotade med ett par Vertigo på fötterna och fastnade med ena foten mellan hojen och asfalten. Ett gäng meter senare tog det stopp, höll ca 70 när det gick åt pipan, och varken då eller nu har jag ledproblem i den foten.

Tack! Det enda som "oroar" mig med exoskelettet på Vortice är om jag kommer att haka fast det mot hojen när jag kör. Ibland upplever jag att dragkedjan som är på insidan av mina stövlar kan fastna lite mot hojen när jag flyttar runt mig. Litet problem, men det distraherar... Alpinestars Supertech R (som jag också har klämt på, den sitter som en mockasin...så vansinnigt skön...) är helt slät på insidan som jämförelse.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack! Det enda som "oroar" mig med exoskelettet på Vortice är om jag kommer att haka fast det mot hojen när jag kör. Ibland upplever jag att dragkedjan som är på insidan av mina stövlar kan fastna lite mot hojen när jag flyttar runt mig. Litet problem, men det distraherar... Alpinestars Supertech R (som jag också har klämt på, den sitter som en mockasin...så vansinnigt skön...) är helt slät på insidan som jämförelse.

Hade inte några problem med att det hakade i på någon av de tre hojar jag körde med stövlarna. De tre var en triumph sprint rs, en KTM 640 och en Street Triple.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top