Passagerare utan skydd? Ja eller Nej

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Har en vän som vill hänga med och jag har en extra hjälm, handskar, möjligtvis en jacka men byxer, skor har jag inget att låna ut.
Förstår ju också att de inte har pengar att lägga på skydd för en tur, men vi vet ju alla riskerna och att olyckan kan hända när fan som helst.

Vad hade ni gjort?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle lånat ut mitt skinnställ och skor och själv kört utan. Hur skall man annars kunna sova om det händer något.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Jag ser till att passageraren har minst lika bra skydd som jag, låter hellre passageraren ta min utrustning och kör utan själv (inte hjälm dårå)
Är det nån kortare tur i stan så låter jag det vara upp till passageraren men är ändå beredd att låna ut mitt.

Kan du inte låna av nån?
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Okej, det är en tjejkompis så det blir svårt att låna ut kläder som passar liksom :/ Var tänkt att köra lite landsväg, stan fast främst på lugna/tomma vägar då. Vill absolut inte köra länge eftersom hon är helt ny på MC. Vet sj hur obehagligt det kan kännas i början.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag lånar ut hjälm, jacka, handskar till mina passagerare de senaste 3 åren. nu har jag ett helt allväderställ över då jag köpte komplett utrustning i år så nu får dom som är tillräckligt små låna mina gamla saker på framtida turer (inkl stövlar).

är det kortare tur här i polen så får dom bara låna hjälm då allt de andra ligger i sverige, dock undviker ja o skjutsa om jag inte verkligen verkligen måste och sparar mig till sverige
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Okej, det är en tjejkompis så det blir svårt att låna ut kläder som passar liksom :/ Var tänkt att köra lite landsväg, stan fast främst på lugna/tomma vägar då. Vill absolut inte köra länge eftersom hon är helt ny på MC. Vet sj hur obehagligt det kan kännas i början.
Men var bor du då?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har faktiskt kört några tjejkompisar med inte fullgott skydd, hade varit förbannat jobbigt om det hänt nått. Peppar peppar.. När ja träffade min (nu sambo) har vi köpt arlen ness?! helställ, xr1100, sidi stövlar, dainese nya ryggskydd för 2014, Berik titanium handskar. Det känns bättre iaf.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Köp en utrustning till henne,se det som en investering:tummenupp
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Hon är förhoppningsvis mindre än dig, klä på henne dina kläder och säkra det med silvertape.
sen tar du själv ett par sletna jeans och drar en runda med donnan.

Nä givetvis inte... nån i din närhet måste väl kunna låna ut lite vettiga kläder så att fröknen kan få uppleva det bästa i livet, näst efter kräftor.
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Jag ska klura i det, jag har en massa extra kläder, de enda som kanske blir svårt isf är väl skor. :) Men ska inte dra med henne utan skyddskläder iaf. Ni verkar rättså eniga om det
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Har du extra kläder så gör så gott du kan med dem. Kollade just att biltemas ryggskydd kostar 350 spänn, typ två tankningar, kan ju vara värt att ha hemma för andra tillfällen i alla fall. Damen ifråga kanske har ett par rejälare skinnstövlar själv åtminstone, det är ju sånt de brukar ha på sig på vintern!:)
Resten är ju att köra så inihelvets lugnt o fint, och är sträckan skyltad 70 går det ju ofta att hålla 60-65, speciellt på glesa landsvägar.
Har själv gjort liknande, och faktiskt lånat ut ryggskyddet med tanke på att passagererskans väl o ve kommer i första hand...:gnissla
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag har en extra hjälm, handskar, möjligtvis en jacka
Ja då får hon själv ha jeans och skor.
Och du tar det lungt. God marginal överallt.
Och snacka med henne innan så hon har läget klart för sig.
När en vänsterkurva närmar sig så ska hon kika över din vänstra axel.
Hänger du ut åt vänster ska hon gör likadant så hon fortsätter kika över din vänstra axel.
Och tvärtom.
När en högerkurva närmar sig så ska hon kika över din högra axel.
Hänger du ut år höger ska hon gör likadant så hon fortsätter kika över din högra axel.
Armarna runt dig. När du bromsar stöder hon med en hand mot tanken
Och den andra runt dig så hon inte far av.
Ja du kör givetvis så det inte är nån risk, men lika fullt förklara läget från början.
Hon ska stå framför dig och hojen när du startar. Så ni har ögonkontakt.
När du klappar baktill på hojen dags kliva på.
Håll i som bara den så hon inte lyckas välta hojen när hon kliver på...
om hon är den lite mer obalanserde typen.....
Hon klappar dig på höger axel när hon fått fötterna på fotpinnarna, sitter bra
har vänster arm om midjan på dig och är klar att åka.
Så det inte blir några missförstånd.
Blir det mer än en tur så är det dags för byxor och stövlar......
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hänger du ut åt vänster ska hon gör likadant...etc
Ett av mina härligaste minnen med tidigare tjejen var hur vi tränade på allt det där, bromsövningar mm. Fantastiskt. Hon gick in för det med sån liv och lust att hon hängde ut som rossi själv i till och med de svagaste kurvorna. Var tvungen att bryta. "Vad fan gör du, vi kommer ju att välta!? -Jamen du sa ju att jag skulle..." Haha! Underbart!:tuttar
 

BikerThom

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Kusten
Hoj
Kawasaki, zr7s
Tack så mkt för alla svar, vill ni så kan jag ge en återkoppling :) annars så, återigen tack för svaren
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top