Lackförsegling bra eller anus?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en årsgammal pendlingsdroska i vitt som snabbt blir prickig och trist. Då jag bor i lägenhet tvättas bilen enbart av ärlige Achmeds Handtvätt 99kr. Nu tycker de att det börjar bli dags för en vaxning eller ännu hellre en lackförsegling så att bilen blir lättare att hålla ren.

Det finns en uppsjö av bolag som erbjuder lackförsegling och säger att just deras metod är överlägsen alla andra ty de innehåller nanopartiklar/keramer/glasförsegling/unobotanium och alla andra metoder är kass. Ena tillverkaren förespråkar silikoninnehållande produkter, nästa tycker att allt PTFE är det enda rätta och den tredje säger att både silikon och PTFE kommer förstöra lacken direCkt. Dessutom så varierar priserna ganska ordentligt från ca 2000kr hos Achmeds bilvård till 5500kr hos lokala Ditech.

Några erbjuder upp till 6 års garanti om man toppar skyddet minst var 18mån. Garanti mot vad? För mig känns det mest som ett sätt att knyta kunder till sig och pungslå dem på pengar årligen...:brinnerup


Skall man satsa på rekond med vanlig vaxning för 1000kr? Lackförsegling för 2000kr? Lackförsegling på fin firma för 4-5000kr? Finns det någon anledning att lackkonservera en vit bil man inte tvättar själv? Frågorna är många...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag lackförseglar min bil på ett företag som mina bekanta har.
Produkten heter nåt i stil med Space Attack 3.0 eller så, men resultatet är fantastiskt.
Efter handtvätt så rinner vattnet av så lätt att bilfan nästan torkar direkt.

edit: jag har vit bil, det blir kalasfint.
Inte är du väl i hufvudstaden ibland, annars kan jag tipsa?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för erbjudandet men min arbetsgivare envisas med att ha mig att flyga till Sthlm så visst är jag där ofta men då rattar jag fordon från Hertz.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Jag lackförseglar min bil på ett företag som mina bekanta har.
Produkten heter nåt i stil med Space Attack 3.0 eller så, men resultatet är fantastiskt.
Efter handtvätt så rinner vattnet av så lätt att bilfan nästan torkar direkt.

edit: jag har vit bil, det blir kalasfint.
Inte är du väl i hufvudstaden ibland, annars kan jag tipsa?

Hur fungerar det när man ska tvätta bilen? Min vita bil börjar bli jädrans svårtvättat och den behöver få något förnyat skydd. Vet inte man man ska stå med polermaskinen själv och svettas eller lämna in på någon lackskyddsbehandling...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hur fungerar det när man ska tvätta bilen? Min vita bil börjar bli jädrans svårtvättat och den behöver få något förnyat skydd. Vet inte man man ska stå med polermaskinen själv och svettas eller lämna in på någon lackskyddsbehandling...
Jag har slutat vaxa bilen, istället låter jag dom göra en lackbehandling en gång i halvåret, ja, det är ofta men vit bil med vita fälgar kräver sin vård.
Kör bara med svamp och schampoo, på vintern när saltet dödar allt, sprayar jag tunt med avfettning och blåser av med högtryck, skinande blankt.


2014-09-05 15.14.27.jpg
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag hade min bil (svart metallic) årligen inne hos "Herr Keps" sedan den var ny, men tyckte det var lite för dyrt.
Gjorde därför jobbet själv hemma i garaget för ett tag sen. Kan definitivt inte påstå att det blev märkbart sämre, men däremot förbaskat mycket billigare. Polermaskiner och sånt av modell enklare hade jag sedan innan. Köpte däremot hem lite bättre rengöringsprylar såsom polertrissor och rengöringslera som behövs innan man kladdar på med guckan.

Har man grejorna kan man då dessutom lackförsegla kära moderns lilla Tojota, motorcykeln, weber-grillen, glasögonen, hjälmvisiret och en massa annat roligt. :tummenupp

Jag köpte Glares lackförsegling, mest pga tillgänglighet och pris. Börjar man läsa om grejorna så är ju alla fabrikat helt otroligt fantastiska, så jag tänkte att "blunda och peka" funkar nog.:hihi
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Jag köpte Glares lackförsegling, mest pga tillgänglighet och pris. Börjar man läsa om grejorna så är ju alla fabrikat helt otroligt fantastiska, så jag tänkte att "blunda och peka" funkar nog.:hihi

Räcker detta kit till en behandling av en mellanstor kombibil?
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Räcker detta kit till en behandling av en mellanstor kombibil?

Absolut. Jag har gjort grund-/förstabehandling på tre bilar (storlek Golf), en hoj inkl packväskor, en massa småkraffs och har uppskattningsvis 3/4 kvar i flaskan.
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Absolut. Jag har gjort grund-/förstabehandling på tre bilar (storlek Golf), en hoj inkl packväskor, en massa småkraffs och har uppskattningsvis 3/4 kvar i flaskan.

:tummenupp Beställde ett kit så man har nåt att göra på semestern :brinnerup :huvet
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har en fjorton år gammal Toyota Landcruiser som lackbehandlades som ny och den är tammefan som ny fortfarande. Kamraten har en likadan i samma årsmodell, samma färg till och med, och kontrasten bilarna emellan är slående.

Jag har haft bilen i fem år, tvättat den två gånger under tiden och det är banne mig makalöst hur blank den är. Dessutom har jag en Jaguar (svart dessutom) som också har lackskyddats någon gång för tio år sedan eller så. Även den är fortfarande blank och fin, att tvätta den är ett ögonblicks verk.

Jag säger: värt det, alla gånger - om det är en bra behandling.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag brukar pilla lite med lackförsegling etc. Håller främst på med 2komp produkter själv och tycker hållbarheten är ok. Skulle rekommendera en silikonfri behandling då jag inbillar mig att pärl-effekten försvinner snabbare och hållbarheten blir längre. Pärleffekt vill man eg inte ha, utan bättre allt försvinner i ett stort schok (stavning?!).
Rekommenderar hellre en billigare lackbehandling/försegling (obs ej vaxning med fillers) som du återbehandlar inom 12-18mån istället för en dyr som ska hålla 3-5år. Då får den en rekond med tätare intervall och bilen är alltid j-kligt nice direkt efter en rekond vilket är trevlig om det inträffar ofta. :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag brukar pilla lite med lackförsegling etc. Håller främst på med 2komp produkter själv och tycker hållbarheten är ok. Skulle rekommendera en silikonfri behandling då jag inbillar mig att pärl-effekten försvinner snabbare och hållbarheten blir längre. Pärleffekt vill man eg inte ha, utan bättre allt försvinner i ett stort schok (stavning?!).
Rekommenderar hellre en billigare lackbehandling/försegling (obs ej vaxning med fillers) som du återbehandlar inom 12-18mån istället för en dyr som ska hålla 3-5år. Då får den en rekond med tätare intervall och bilen är alltid j-kligt nice direkt efter en rekond vilket är trevlig om det inträffar ofta. :banana
Sjok.
Håller med.
Funderar faktiskt på att tvätta bilen.
kanske skulle passa på att lackförsegla.
Vad är skillnaden mot vanlig vaxning?

BTW: 12 år sedan jag tvättade en bil..
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Som 5 år i rekondarbranschen (Ditec) skulle jag säga:

Skall man satsa på rekond med vanlig vaxning för 1000kr?

Vanlig vaxning tar bort lite tvättrepor o skapar ett skydd som håller ett par tvättar. Beroende på produkt samt användning av avfettning vid tvätt. Värt om man vill ha en fin bil för en liten peng. Vill man dock behålla det skyddet och se till att bilen är lätt att tvätta (asfalt, insekter etc fastnar inte lika bra) så räcker inte en vaxning per år oavsett hur bra man tvättar (tvätt utan avfettning ofta, är bästa sättet att hålla bilen fin, helst en gång i veckan)

Lackförsegling för 2000kr?

Fullackförsegling eller vad man nu kan kalla no-name försegling är faktiskt helt ok. Helt klart bättre än en vanlig vaxning. Fördelen är att man oftast får en mer repfri bil då bilen ofta poleras med rubbing/polish innan vilket tar bort betydligt mer repor o skapar bättre lyster än en vanlig vaxning. Hur bra den är kan jag inte svara på då jag inte har en aning vilken produkt som används..det är stolor skillnad på olika lackförseglingsprodukter. Men overall ska den hålla bättre än vax. Dock anser jag att livslängden är betydligt kortare än vad som sägs. De flesta säger att det håller 1 år. Känner att det är ett par månader för långt. Hur jag kan veta det är tusentals kundbilstvättar i mina yngre dar. Man märker direkt när skyddet slutar verka då flugor o mygg sitter hårdare i lacken. Asfalt måste tas bort med lera (räcker inte att bara köra avfettning, högtryck o sen svamp) O svampen glider inte längre lika fint på lacken.

Lackförsegling på fin firma för 4-5000kr? Finns det någon anledning att lackkonservera en vit bil man inte tvättar själv? Frågorna är många...

Ditec..mr cap etc, har helt klart ett skydd som är bättre än no-name förseglingar. Men det är mycket pengar. återigen är det ingen rekondare med heder som inte ser till att polera bort så mycket repor som bara går innan en sådan lackförsegling så du får en fin o repfri bil redan där. Skyddet skulle jag faktiskt säga hålla extremt väl. De menar att man inte behöver göra en återbehandling först inom 1,5 år. Jag skulle säga runt 1 år. Men återbehandlingen kostade bara 1500:- när jag jobbade så det var inte alls farligt. O sen är det som de säger...man måste göra återbehandling. Skyddet försvinner lite för varje månad som går. Jag har fått bilar efter 1,5 år som varit fina o lena i lacken (dock inte alls lika som en som bara rullat på vägen några månader såklart). Men jag har fått lika många som man inte ens trott fått en lackbehandling. Detta beror alltid på hur bilen sköts. De ska helst tvättas 1 gång per vecka/varannan vecka

Svårt att ge rekommendation vad du ska göra men nu vet du iallafall att lackförsegling inte bara är humbug. Det är bra o ger ett betydligt längre skydd än vax. Håller max ett år..OM du håller om bilen o tvättar den regelbundet. Vaxet är borta inom några veckor, trots att du håller om bilen. Undvik avfettning så mycket det går o bara efter behov. Behövs oftast endast under dörrlisterna då det är däcken som skjuter upp det som sitter värst..asfalt, rost från bromsskivorna etc.

BTW..vill du veta om rekondfirman gjort ett bra jobb oavsett vaxning, polering (lackskydd) är att dra med handen under listen på dörrarna. Det ska vara lent o inte kännas "knottrigt". Asfaltsfläckar o flygrost(bromsskivor) är oftast så pass små att de inte syns när man bara står o kollar. Men de känns tydligt. En polering tar inte bort alla dessa prickar utan man måste köra med lera om man vill ha det 100 procentigt
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Sjok.
Håller med.
Funderar faktiskt på att tvätta bilen.
kanske skulle passa på att lackförsegla.
Vad är skillnaden mot vanlig vaxning?

BTW: 12 år sedan jag tvättade en bil..

Precis som phillee skriver, men förenklat. En vaxning går rätt snabbt och duger till den okräsne. Tar i te bort all flygrost/asfalt och repor utan produkten innehåller lite fillers som istället tillfälligt döljer dem och ger en tillfälligt hal yta.

Lackförsegling, nu pratar vi lackens yta i microperspektiv. Ytan rengörs på djupet. Se lacken är som ett berglandskap. Topparna poleras ner och känns för handen som en ladysbutt. Repor avlägsnas.
Detta gör att lacken får ett större djup, samt gör det svårare för ny smuts att vidhäfta. Jag gillar 2-komp produkterna, steg 1 vidhäftar bra mot lacken och steg 2 som i huvudsak är UV skydd och glänsa vidhäftar bra i steg 1.

Pärleffekten vill bara utställare ha på sina bilar. Vattenpärlorna blir som optiska linser i solen och bryter snabbare ner lackskyddet samt blir tristare när det kommer smuts i dem. Tack för ordet sjok :)

Lägger till min bil direkt efter inköp och sedan efter polering. Det mesta går att plocka bort.
image.jpgimage.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top