Våga större säkring?

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Tjena!

Jag har en ER6 som jag moddat rätt rejält. Bl.a. bytt till rund 7" framlampa.
I den har jag tills nu kört med en vanlig 55/60w h4 vit lampa. Men tänkte att man syns kanske bättre med en gul..
En gul köptes därmed på biltema. De hade dock endast dem som 80/100w, så det blev en sådan. Tänkte att det kan väl inte göra så mycket skillnad. Men det gjorde det.. så fort jag drog på helljuset så gick "headlight fuse" som är på 10A.

Nu funderar jag på att testa sätta dit en 15A istället. Vet förstås att det är dumt att sätta i större säkringar då det kan leda till andra grövre problem med elsystemet. Men kan det verkligen vara så farligt? Nån som testat på en ER6?

Alternativt får jag väl sätta tillbaka den vita, eller kanske köpa led-kit från cyclops + gul vinyl eller "mcsafe glas"...
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Säker att du kopplat rätt? om säkringen går med en gång låter det som kortis. en 10A säkring ska klara 100W utan några problem, även om du på något vis lyckats koppla så både halv och helljus är igång samtidigt så den drar 180w så klarar en 10A säkring flera minuter innan den brinner av.

Något är troligen fel och en större säkring gör det bara ännu mer fel
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Sitter det en 10A säkring så brukar det finnas goda anledningar till värdet är just 10A.:fakta
Som tidigare sagts.. har du verkligen kopplat rätt? Låter som något misstag nånstans
Går hel/halv kanske igång samtidigt? Kollat?
Men ffa, öka inte säkringsstorleken.
När man känner doften av bränd kabel är vanl inte doften man ogillar, utan extraarbetet...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"...Vet förstås att det är dumt att sätta i större säkringar..."

'inte dummare än att köpa glödlampor på Biltema.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Helljuset fungerade utmärkt innan jag bytte till den gule... men...
jag hade lite strul med glapp ibland, så jag "snyggade till" kablaget strax innan jag satte i den nya lampan.
Så det kan ju mycket väl vara så att jag lyckades fucka upp ngt där.
Tänkte inte på det, så det skall jag kolla upp. Tack för tipset. :)

PS. Tycker biltema generellt funkar utmärkt. :)
 

Twotacker

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Street triple r
Säkringens uppgift är att vara ett kabelskydd, säkringen ska alltså lösa ut innan kabeln ligger inom risken för att brinna av.

Använd rätt ljuskälla eller dra matning och använd ett relä.

:krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Med en vanlig H4 55/60W
är strömmen normalt ca 55W/14Volt=3,9A resp 60/14=4,3A
Med 80/100W så blir det 80/14=5,7A resp 100/14=7,3A
Går en 10A säkring med 80/100W lampan så är det nått fel !
http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-h4lampor-3297

Har du kontrollerat vilken spänning du har över lampan?
Vilken spänning du har över batteriet samtidigt?
På min Triumph lönade det sig att dra nya 2,5mm2 kablar från batteriet och sätta in relä till både halvljus och helljus.
Lampspänningen mätt direkt på stiften (med lampan utanför strålkastaren)
låg i original på ca 11,5 Volt

med 2 st 2,5mm2 kabel från batteri minus till gemensam på H4 sockeln
och med 2,5mm2 kabel från batteriplus via ett relä Biltema 42305 till halvljus H4 på ca 14 Volt
samma med 2,5mm2 kabel från batteriplus via ett relä Biltema 42305 till helljus H4
batterispänningen med motorn igång ligger på ca 14,4 Volt.
Höjningen från 11,5 Volt till 14 Volt mätt på lampstiften ger ungefär 2 ggr så mycket ljus.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
"Kabelarea
Kabeln area (tvärsnittsyta) avgör hur mycket ström den tål, innan den blir varm, och tillika vilken max effekt den klara av. En tumregel för kabel med kopparledare förlagd i vägg är enl nedan. Dock finns en del undantag.

1,5 mm2 = 10A 2,5 mm2 = 16A 4 mm2 = 20A 6 mm2 = 25A 10 mm2 = 50A 16 mm2 = 63A

Vid “fri” förläggning, dvs utrullad gummikabel, får man gå ner ett steg från ovan. Man får belasta en 1,5mm2 kabel med 16A, men vi rekommenderar inte det."

Källa: http://www.lighttrade.se/Info_El.php

På min Africa Twin kör jag med två st. 130/90 utan byte av säkring. Kommer inte ihåg hur stora och hur många säkringar det sitter, troligen är det en för Hö & en för Vä. annars hade det ju knappast räckt med 20A för helljuset.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har du kontrollerat vilken spänning du har över lampan?
Vilken spänning du har över batteriet samtidigt?
På min Triumph lönade det sig att dra nya 2,5mm2 kablar från batteriet och sätta in relä till både halvljus och helljus.
Sånt där är naturligtvis det optimala..Vi som levde på 6V-tiden hos bilar vet. 4.8V till "helljuset" vet att det blir knappt karbidlampeljus..
Men det fordrar tillskott av elkunskap, dvs genererar normalt en 200-inläggstråd på SH...:D

Man brukar säga att 15% f låg spänning ger halva ljusmängden..Och tvärtom.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns väl några saker att överväga innan man funderar på att göra sådana grejor.

Som exempel kan jag ge en bil min far ägde tidigare. I den hade tidigare ägare stoppat i 100W lampor i alla lysen fram och säkrat upp. Tyvärr så var konstruktionen sådan att det inte var något relä för helljuset utan all ström gick genom brytaren i spakstället vid ratten. Följden blev att plasten i bbrytaren smälte och han fick byta hela spakstället för 10 000 kr för att någon tyckt att det var en bra idé att göra ogenomtänkta lösningar.

Det jag vill säga är. Om du itne har full koll på exakt hur det är kopplat och vet vilka begränsningarna för olika delar i strömförsörjningskedjan är så bör du inte säkra upp.
Byter du inte till grövre kabel så riskerar du att dom överhettar och du får elfel. Tyvärr ligger inte alltid dom ledningarna ensamma och påverkar då resten av elen. Med andra ord så är det kanske inte bara lyset som slocknar när det händer. Det kan hända att hela hojen slocknar.
Om det inte är separat relä så går all ström genom brytaren vid handtaget. Den är säkerligen inte dimensionerad för dubbla strömmen mot vad som är planerat. Så den riskerar att gå åt helsike. Då blir du i bästa fall plötsligt utan lyse. Och det kommer garanterat att hända när du behöver det mest.

Det är ju också en fråga om vad olika saker kostar att fixa och hur krångligt det är att fixa. En underdimensionerad kabel som brinner i en kabelstam är både dyrt och krångligt att fixa. En underdimensionerad brytare i handtaget kan kosta en hel del att byta beroende på hur det ser ut.
Ett underdimensionerat relä kostar inte mer än 30 spänn att byta och i bästa fall kan man göra en sådan sak även stående i spöregn en mörk kväll efter en öde landsväg på bara 5 minuter om man bara har ett nytt med sig.

Det jag vill säga är. Om du inte har sådan koll att du måste fråga så bör du inte modda för mycket. Du bör i vilket fall inte säkra upp utan att se till att alla delar i kedjan tål strömmen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sånt där är naturligtvis det optimala..Vi som levde på 6V-tiden hos bilar vet. 4.8V till "helljuset" vet att det blir knappt karbidlampeljus..
Men det fordrar tillskott av elkunskap, dvs genererar normalt en 200-inläggstråd på SH...:D

Man brukar säga att 15% f låg spänning ger halva ljusmängden..Och tvärtom.

Ja. 15% för låg spänning (dvs 85% av märkspänning) sänker effekten till 70% av märkeffekten pga att effekten är proportionell mot kvadraten på spänningen.
Sen får man lägga till att temperaturen i lampan blir lägre med lägre spänning vilket leder till att ljustemperaturen sjunker och då den är varmkroppsfördelad så innebär det att en större del av strålningen som skapas hamnar utan för det synliga spektrat och istället blir värmestrålning.

Så att slutresultatet blir 50% av ljuset är inte alls orimligt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
"Kabelarea
Kabeln area (tvärsnittsyta) avgör hur mycket ström den tål, innan den blir varm, och tillika vilken max effekt den klara av. En tumregel för kabel med kopparledare förlagd i vägg är enl nedan. Dock finns en del undantag.

1,5 mm2 = 10A 2,5 mm2 = 16A 4 mm2 = 20A 6 mm2 = 25A 10 mm2 = 50A 16 mm2 = 63A

Vid “fri” förläggning, dvs utrullad gummikabel, får man gå ner ett steg från ovan. Man får belasta en 1,5mm2 kabel med 16A, men vi rekommenderar inte det."

Källa: http://www.lighttrade.se/Info_El.php

På min Africa Twin kör jag med två st. 130/90 utan byte av säkring. Kommer inte ihåg hur stora och hur många säkringar det sitter, troligen är det en för Hö & en för Vä. annars hade det ju knappast räckt med 20A för helljuset.

Dedär är tumregler för starkströmsanläggningar i fastigheter, de appliceras inte inom fordonsindustrin.

Fordon brukar ha betydligt lägre kabelarea för samma ström, detta då förläggningsvägen är känd och man ibland kan acceptera en viss värmning av kabeln, också kabellängden är känd (och oftast riktigt riktigt kort jämfört med ett hus) så man kan uppfylla utlösningskravet för kortslutning även med klena kablar

Biltemas rekomendationer är mer rimliga att använda sig av, även om de också ligger en aning på "säkert i alla lägen" sidan http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-2000018077/
 
Last edited:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Normalt växlar man halv mot helljus i en H4. Det kan möjligen vara så att på TS hoj är halvljus alltid på och helljus tänds upptill detta. Vissa hojar har det kopplat så.

orginallampan: 55+60W = 115W --> 115W / 12V = 9,6A (10A säkring OK)
nya lampan: 80+100W = 180W --> 180W / 12V = 15A (10A säkring går sönder)

Men som Klubba skrev; om säkringen förpuffas direkt när du rör helljusknappen har du nog någon kortis någonstans. Dags att felsöka. Prova med din gamla vita lampa och se ifall säkringen ändå går, iså fall har du knas i ditt uppsnyggade kablage. Man kan heller inte direkt utesluta att det faktiskt är något fel på din nya, gula lampa. Sånt händer...både Biltema och Philips/Osram osv.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag skulle snarare oroa mig över att köra med en 80/100W-lampa.
Det blir på tok för varmt i lyktan med en sådan, vare sig du har halv- eller helljuset igång.
Köp en normal gul 55/60W istället.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Normalt växlar man halv mot helljus i en H4. Det kan möjligen vara så att på TS hoj är halvljus alltid på och helljus tänds upptill detta. Vissa hojar har det kopplat så.

orginallampan: 55+60W = 115W --> 115W / 12V = 9,6A (10A säkring OK)
nya lampan: 80+100W = 180W --> 180W / 12V = 15A (10A säkring går sönder)

Men som Klubba skrev; om säkringen förpuffas direkt när du rör helljusknappen har du nog någon kortis någonstans. Dags att felsöka. Prova med din gamla vita lampa och se ifall säkringen ändå går, iså fall har du knas i ditt uppsnyggade kablage. Man kan heller inte direkt utesluta att det faktiskt är något fel på din nya, gula lampa. Sånt händer...både Biltema och Philips/Osram osv.

Det verkade faktiskt INTE vara mitt kablage. När jag satte tillbaka den vite så funkade helljuset utmärkt.
Och det är som du säger, halvljuset går när helljuset är på på denna hojen. Dvs det blir 180w och det klarar säkringen helt enkelt inte.

Jag skulle snarare oroa mig över att köra med en 80/100W-lampa.
Det blir på tok för varmt i lyktan med en sådan, vare sig du har halv- eller helljuset igång.
Köp en normal gul 55/60W istället.

Mnja, jag har en 7" reflektor, dvs rätt gott om utrymme för all värme. En "normal" gul 55/60W verkar vara svår att hitta till vettigt pris(<100kr). Och skall jag lägga flera hundra kronor på en lampa kan jag likaväl slå till på stort och köpa ledkit från cyclops(testat i BIKE med 7" reflektor, ska tydligen ge riktigt bra ljus) samt gult mcsafe glas...

Tack för hjälpen och funderingarna allihop. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det verkade faktiskt INTE vara mitt kablage. När jag satte tillbaka den vite så funkade helljuset utmärkt.
Och det är som du säger, halvljuset går när helljuset är på på denna hojen. Dvs det blir 180w och det klarar säkringen helt enkelt inte.



Mnja, jag har en 7" reflektor, dvs rätt gott om utrymme för all värme. En "normal" gul 55/60W verkar vara svår att hitta till vettigt pris(<100kr). Och skall jag lägga flera hundra kronor på en lampa kan jag likaväl slå till på stort och köpa ledkit från cyclops(testat i BIKE med 7" reflektor, ska tydligen ge riktigt bra ljus) samt gult mcsafe glas...

Tack för hjälpen och funderingarna allihop. :)


Jag är försiktig.

Jag hade dragit nytt kablage med 2 st 2,5mm2 från battriets minus till gemensam på en ny H4 sockel och 2,5mm2 från batteriets plus via säkring till reläer för hel och halvljus på H4 sockeln.

För får du elsmältning/elkortis i kabelstammarna blir dyrt bara förnamnet.

Alternativt kopplar du om det så med helljuset tänt så släcks halvljuset......
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag skulle snarare oroa mig över att köra med en 80/100W-lampa.
Det blir på tok för varmt i lyktan med en sådan, vare sig du har halv- eller helljuset igång.
Köp en normal gul 55/60W istället.

Förr var det där inga större problem men i dagens plastvärld så är en missformad reflektor trist.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja om det är lätt att göra så skulle jag nog göra på det. Men har ingen aning om hur man gör..

Du kopplar in ett växlande relä i halvljusledningen. Tex Biltema 42134
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
Kapar ledningen till halvljus och
Anslutning 30 till "den ledning som ger spänning till halvljus, Anlutning 87a till halvljus på H4 sockeln
Anslutning 85 till Gemensam på H4 sockeln "jord" eller Minus.
Anslutning 86 till Helljussladden på H4 sockeln.
När Helljuset tänds drar reläet och Halvljuset kopplas bort.

Själv anser jag fortfarande det enda riktigt bra är nya 2,5mm2 kopplingsledningar från batteriet med säkring och sedan två reläer för inkoppling av hel respektive halvljus.
Och 2 st 2,5mm2 från Minus på batteriet till Gemensam på H4 lampan.
Bor du i närheten av Göteborg skulle du kunna titta in hos mig för att se hur jag fixat till det på min Triumph.
Och hit kör du givetvis med en vanlig 60/55 Watt H4. I strålkastaren.
 

taliz

Neighbourhood terrorist
Gick med
24 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Monstruös ER6
Du kopplar in ett växlande relä i halvljusledningen. Tex Biltema 42134
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
Kapar ledningen till halvljus och
Anslutning 30 till "den ledning som ger spänning till halvljus, Anlutning 87a till halvljus på H4 sockeln
Anslutning 85 till Gemensam på H4 sockeln "jord" eller Minus.
Anslutning 86 till Helljussladden på H4 sockeln.
När Helljuset tänds drar reläet och Halvljuset kopplas bort.

Själv anser jag fortfarande det enda riktigt bra är nya 2,5mm2 kopplingsledningar från batteriet med säkring och sedan två reläer för inkoppling av hel respektive halvljus.
Och 2 st 2,5mm2 från Minus på batteriet till Gemensam på H4 lampan.
Bor du i närheten av Göteborg skulle du kunna titta in hos mig för att se hur jag fixat till det på min Triumph.
Och hit kör du givetvis med en vanlig 60/55 Watt H4. I strålkastaren.

Det där kan jag otroligt nog förstå, trots att det var åtminstone 20 år sedan man pysslade med el på den nivån. Tack. :)
Som det är nu, med 60/55W lampa, så blir det ju 115W när man slår på helljuset. Och det funkar ju fint. Om jag kopplar om med relät och byter till 100/80W lampan igen, så blir det ju aldrig mer än 100W totalt. Dvs befintliga ledningar borde klara sig bra.

Nackdelen blir väl att man antagligen tappar en del i ljusbilden(bredden) när halvljuset slås av och bara helljuset går. Skall fundera lite om det är värt det..

PS. Bor i sthlm så GBG är tyvärr lite långt bort..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top