Lätta en ZX7R?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vad är mest ekonomiskt och väghållningsmässigt försvarbart att lätta på min hoj?
Kolfiber känns inte billigt alls, men det kanske finns annat att ersätta med lättare material?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Svårt att lätta den mycket. Ett par kilon går med byte av avgasrör/grenrör och batteri. Sen kan det vara svårt med eftermarknads delar till gamla cyklar. Lättare fälgar kan man kanske fixa, men de kostar då säkert lika mycket som din hoj :tungan

I helhet ganska onödigt, men byt avgasröret för bättre ljud/utseende.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Batteriet då det sitter högt, biltema har ju nu annars shorai eller liknande.
Kör inte med mer soppa än vad du behöver.
Fälgar, där tjänar du rätt vikt med, men Dyrt oftast!

Banta? :D
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Tackar - nu har jag ju ett Micron slip-on med skönt ljud i, som jag antar är lättare än original?
Batteriet kan vara något att kika på ja.
Är verkligen originalfälgarna så tunga? Vad ersätter man dem med i så fall som är lättare?
Finns det inga glasfibertankar eller liknande? Känns som en del vikt sitter i tanken (ja förutom soppan då).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska du ha den gatlegal eller bankitad? Är det bara vikten som är viktig så ta bort blinkers, strålkastare, backspeglar, kapa bakramen, skaffa glasfiberkåpor, ta bort stödet och kasta passagerarfotpinnarna (skaffa en tunn hängare till dämparn bara), förutom tipsen om lite soppa, nytt batteri osv.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Jag hade letat upp en komplett framände från nyare zx10r och bultat på, lättare och bättre väghållning i ett. Annars är det vettigaste nämnt i tråden. Fälgar, batteri och avgassystem
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ska du ha den gatlegal eller bankitad? Är det bara vikten som är viktig så ta bort blinkers, strålkastare, backspeglar, kapa bakramen, skaffa glasfiberkåpor, ta bort stödet och kasta passagerarfotpinnarna (skaffa en tunn hängare till dämparn bara), förutom tipsen om lite soppa, nytt batteri osv.

- Den ska vara helt laglig. Annars hade jag skippat en del, helt klart : )
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Får ja fråga varför? Har du ofantligt med pengar, ja. Men annars vore det ju bättre att byta hoj?:confused:
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Får ja fråga varför? Har du ofantligt med pengar, ja. Men annars vore det ju bättre att byta hoj?:confused:

- Man behöver väl inte ha ofantligt med pengar för att vilja ha en lättare hoj : )
Allt som bidrar till lite lägre bränsleförbrukning och ökar effekten något - om än marginellt.

Nä, den här hojen skulle jag verkligen inte vilja byta. Det offensiva utseendet i kombination med en rå motor känns helrätt.
 
Last edited:

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
pillar man ner cykeln i småbitar så ser man hur mycket som egentligen kan undvaras, flera olika jordpunkter med sina skruvar, fästen som kan rationaliseras, skjuts pinnarna, rota i elsystemet lite (startspärr stöd/ koppling ev), plasta igen lyktehålet och köra med mindre lyse, byta ut axlar/ skruvar till annat material- listan kan göras lång, men att sitta ner och fundera lite och försöka se helheten och sen bryta ner den till små enskilda enheter som kan tjäna dubbelt syfte är en väg att gå, finns, om man kan och vill en hel del fläsk som man kan fixa.
ny gaffel är ett nog så bra tips- lättare samt mer justerbar. fälgar- kostar men där finns kilo (roterande massa som hindrar kursändring oxo!)

//jj
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
- Man behöver väl inte ha ofantligt med pengar för att vilja ha en lättare hoj : )
Allt som bidrar till lite lägre bränsleförbrukning och ökar effekten något - om än marginellt.
Du ändrar INTE effekten genom att göra hojen lättare! :fakta Vikt/effekt-förhållandet ändras däremot.

Jag märkte skillnad i hanterbarhet på min gixxer, men då bör jag kåpor, tog bort backspeglar, strålkastare, bakramen, halva underredet i bakramen osv osv, det var många kilon som försvann, men då gick den från gatmoppe till racehoj.

Vad gäller bränsleförbrukningen som kommer du aldrig att tjäna in pengarna du lägger på att lätta hojen. Jag märker minimal skillnad på min FJR mellan att åka själv och med tjej, sidoväskor, topbox och tankväska, och då skiljer det över 100kg, dvs halva din hoj.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
några racegrabbar här ser jag, vad tror ni om 520 kedja? och kanske aludrev? eller är det något som bara finns i cross/enduro? Olika däck väger oxå olika mycket, det jag kan komma på nu är ju michelin power pure som ska vara lättare än konkurrenter? korta ljuddämparen lite?

som sagt finns ju mycket man kan göra och några 100 gram på vardera blir kilon tillslut
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
- Man behöver väl inte ha ofantligt med pengar för att vilja ha en lättare hoj : )
Allt som bidrar till lite lägre bränsleförbrukning och ökar effekten något - om än marginellt.

Nä, den här hojen skulle jag verkligen inte vilja byta. Det offensiva utseendet i kombination med en rå motor känns helrätt.

Absolut inte, men för att märka skillnad får du plöja ner massa pengar, då vore det billigare att köpa en lättare/starkare hoj än din gamla sbk. Sen kan man ju alltid köpa de billigare sakerna för att de är snyggt och givetvis blir lättare, men att du känner någon skillnad är enligt mig noll!

Jag hade rensat den på onödiga saker, kortat ljuddämparen, fälgar, kåpor, drev kedja mm MEN fortfarande smakar de så kostar det! Uppdatera fjädring och bromsar istället så blir den roligar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Byt till racekåpor, såga hål för lysena och rensa bort alla hundratals onödiga orginal-kåpfästen och skruvar = -10kg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
några racegrabbar här ser jag, vad tror ni om 520 kedja? och kanske aludrev? eller är det något som bara finns i cross/enduro? Olika däck väger oxå olika mycket, det jag kan komma på nu är ju michelin power pure som ska vara lättare än konkurrenter? korta ljuddämparen lite?

som sagt finns ju mycket man kan göra och några 100 gram på vardera blir kilon tillslut
Det som spelar absolut störst roll för acceleration och väghållning är ofjädrad och roterande vikt, kan man lätta sånt som både roterar och är ofjädrad så vinner man ännu mer. Där ger lättare fälgar, däck och drivpaket mest, självklart kör vi RR-killar också med alu-drev och 520-kedja :tummenupp Däck tror jag ingen bryr sig i vikten på, det är andra egenskaper som är viktigast, och fälgar är oftast för dyrt/mycket jobb att byta, i det här fallet kan nog ett par finfälgar kosta mer än hojen, vilket känns ganska meningslöst.

I moderna hojar jobbar man ju med att minimera vikten på kolvar och allt annat som rör sig i motor och växellåda också, för att få en varvvilligare och mer responsiv motor, redan på ritbordet. Men att göra det på en gammal ZX7'a är vansinne, för om fälgar är dyra så är såna jobb riktigt snordyra, eftersom hela motorn måste balanseras/byggas om om man börjar pilla i ena ändan, och delarna kostar sidenskjortor, pallvis av dom dessutom. Visst kan det vara en kul hobbyprojekt, om man har kunskapen, tiden och maskinerna, kolla tex på Lahi's byggtrådar här, men inte att lämna bort det.
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Köp en annan hoj…

De väger in på en 240kg i tjänstevikt vilket betyder att en 40kg ska väck innan den kan kallas lätt. Visst väger original ljuddämpare helt fantastiskt mycket men det är ändå bara en besparing på 5kg man kan räkna hem där.
Det är ett stadigt bygge på gott och ont, tung men bergstadig. Är det något annat man vill ha så är genvägen att överväga en annan hoj.
Men annars är det bara att ta fram vågen och börja leta, väger en LED blinkers mindre, styrändarna vägde förvånansvärt mycket.
Bränsleförbrukningen påverkas minimalt av vikten, det är mest från luftmotståndet (och hur effektiv motorn är på att omvandla bränsle -> effekt). Acceleration visst, men det spelar ingen roll om det kommer en modern 600cc så kör den ifrån ändå.

Jag valde ZX7:an för att den var snyggast :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lätta på föraren..?
Och nu inget illa menat här eller nått för jag vet ju inte vilka förutsättningar som finns där.
Men ser man på vikt/effekten på föraren av sporthojar i västvärlden så har ju den blivit sämre genom åren. Effekten är ungefär den samma, medans vikten tenderar på att gå upp.
Skulle man lätta bort en 10-15 kg på föraren så är det ju en redig vinst på hela paketet så att säga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top