Montera nyrenoverad nikasilcylinder?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hämtade min nyrenoverade cylle för någon timme sedan, det står på följesedeln att det bara är att smörja upp den och montera men ytan på cyllen ser blästrad ut och det vette tusan om packningarna kommer sluta tätt utan att göra en planing. :va Vad tror ni meriterade gubbar?

DSC_0845.jpgDSC_0847.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Är den inte planad så kan jag rekommendera det.
Ingen planar väl först och blästrar sen, så den behöver det.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är den inte planad så kan jag rekommendera det.
Ingen planar väl först och blästrar sen, så den behöver det.

Det känns märkligt att dom inte har gjort detta efter att dom blästrade den när jag nu har betalat för en reparation. Inte ska väl en reparation innebära en massa extrajobb för mig? :va Nog med att jag får lacka om den liksom...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det känns märkligt att dom inte har gjort detta efter att dom blästrade den när jag nu har betalat för en reparation. Inte ska väl en reparation innebära en massa extrajobb för mig? :va Nog med att jag får lacka om den liksom...
Gå tillbaka och få den planad bums.
 

moddlaren

Guest
Tror inte den är blästrad dom syra tvättar cyl före nicasil jag har nicasilat om säkert 15 cyl o dom ser alltid ut på det viset o jag monterar bara..

Köper du en om nicasilad cylinder i utbyte så ser den också ut på det viset.. Plana om det känns bättre för dej men jag personligen har aldrig gjort något åt den ytan o heller aldrig haft problem på någon cyl..


Därimot har jag o många andra varit väldigt missnöjda med att nicasilen släpper i cylindrarna när svenska firmor fixar.. Därför sänder jag skälv ned cyl till spanjen o för ett sjukt fint nicasil billigare..

Mvh
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tror inte den är blästrad dom syra tvättar cyl före nicasil jag har nicasilat om säkert 15 cyl o dom ser alltid ut på det viset o jag monterar bara..

Köper du en om nicasilad cylinder i utbyte så ser den också ut på det viset.. Plana om det känns bättre för dej men jag personligen har aldrig gjort något åt den ytan o heller aldrig haft problem på någon cyl..
Tackar för infon! :tummenupp Den ser ju blästrad ut även om ytan talar om att det borde vara något annat! Jag ska hänga upp den och ge den lite ny färg iaf! :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du bör inte plana ytor som gränsar till nicasil. Risken för att det släpper nicasilflak är stor.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Tror inte den är blästrad dom syra tvättar cyl före nicasil jag har nicasilat om säkert 15 cyl o dom ser alltid ut på det viset o jag monterar bara..

Köper du en om nicasilad cylinder i utbyte så ser den också ut på det viset.. Plana om det känns bättre för dej men jag personligen har aldrig gjort något åt den ytan o heller aldrig haft problem på någon cyl..


Därimot har jag o många andra varit väldigt missnöjda med att nicasilen släpper i cylindrarna när svenska firmor fixar.. Därför sänder jag skälv ned cyl till spanjen o för ett sjukt fint nicasil billigare..

Mvh

får man lov och vara så fräck och fråga var och hur .. har en cylinder som behöver skickas iväg.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
den ser onekligen blästrad ut, skulle inte själv göra nåt åt detta, som sydney sa- "kan" släppa flagor av nicasil, o å är det ju kört igen lixom.
var den tät innan bortlämning så är den tät nu med (själv så funderar jag på att denna "multi mikro ojämna" yta egentligen borde täta bättre då packningen biter i dessa "mikro" gropar som blästringen gjort (ytan är nu avsevärt större än en plan yta!?)

//jj
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Om man ska plana nicasilbehandlade cylindrar så får man endast använda en planslip och inte en fräs. Då går det bra. Man kan ta en slipsten med ett fint våtslippapper och jobba över ytan om man inte har tillgång till en planslip, då får man en fräsch yta åtminstone.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om man ska plana nicasilbehandlade cylindrar så får man endast använda en planslip och inte en fräs. Då går det bra. Man kan ta en slipsten med ett fint våtslippapper och jobba över ytan om man inte har tillgång till en planslip, då får man en fräsch yta åtminstone.

Men det är inget du rekommenderar? :confused:
 

moddlaren

Guest
får man lov och vara så fräck och fråga var och hur .. har en cylinder som behöver skickas iväg.



http://www.airsal.com/en/reparaciones.htm

Adress

Airsal
Poligono industrial La gavarra 1-3
08540 Centelles (BNC)
Spail

Dom lägger ett helt sjukt bra nicasil mot dom skitnödiga engelsmännen eller polskilaker som nikasilproffsen o övriga sänder till.

Har tvär nyp sådana här nicasilade cylindrar så jävulskt att jag har fått slå loss kolven ur loppet ned träkubb o handslägga.. Inte någon gång har det blivit märke i nicasilen..





Mvh
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
http://www.airsal.com/en/reparaciones.htm

Adress

Airsal
Poligono industrial La gavarra 1-3
08540 Centelles (BNC)
Spail

Dom lägger ett helt sjukt bra nicasil mot dom skitnödiga engelsmännen eller polskilaker som nikasilproffsen o övriga sänder till.

Har tvär nyp sådana här nicasilade cylindrar så jävulskt att jag har fått slå loss kolven ur loppet ned träkubb o handslägga.. Inte någon gång har det blivit märke i nicasilen..





Mvh

Min skickades till Holland och jag fick det gjort på en vecka. :tummenupp

Du menar Spain va? ;)
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Holland gör ok saker fick du gul nicasil eller vanlig?? Den gulaktiga har något större porer som oljan kan fästa i..

Japp spain. Jäfla mobiler med T6:crash
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
http://www.airsal.com/en/reparaciones.htm

Adress

Airsal
Poligono industrial La gavarra 1-3
08540 Centelles (BNC)
Spail

Dom lägger ett helt sjukt bra nicasil mot dom skitnödiga engelsmännen eller polskilaker som nikasilproffsen o övriga sänder till.

Har tvär nyp sådana här nicasilade cylindrar så jävulskt att jag har fått slå loss kolven ur loppet ned träkubb o handslägga.. Inte någon gång har det blivit märke i nicasilen..





Mvh
Tack för det!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Holland gör ok saker fick du gul nicasil eller vanlig?? Den gulaktiga har något större porer som oljan kan fästa i..

Japp spain. Jäfla mobiler med T6:crash
Osäker på om det är bra eller dåligt men jag skulle säga att beläggningen är gul-brun.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top