Val av actionkamera men ingen Gopro!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
En uppstickare har kommit, TomTom bandit verkar väldigt intressant men då börjar vi nosa på Sony flaggskepp! :/

AS-200 ska tydligen ha 3 ggn effektivare steady shot jämfört med AS-100 men tycker en kamera ska hålla mer än 1tim batteritid :/
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
En uppstickare har kommit, TomTom bandit verkar väldigt intressant men då börjar vi nosa på Sony flaggskepp! :/

AS-200 ska tydligen ha 3 ggn effektivare steady shot jämfört med AS-100 men tycker en kamera ska hålla mer än 1tim batteritid :/

Tjena, min Garmin har drygt tre timmar! :lol
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Kommer att testa TomTom Bandit inom kort, har precis lagt vantarna på en. Kan skriva lite om vad jag tycker här.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Har en Sony HDR-AS15 som jag är grymt nöjd med men nackdelen med Sonys kameror är att alla tillbehör är sanslöst dyra!
Ett simpelt fäste kostar 3-400:-
Fjärrkontrollen kostar 1300:-! (finns dock på rea på MediaMarkt nu för 700:-!)
Det som är bra är att alla tillbehör passar till den nya X1000v (4k) eller AS200V, om jag någon gång skulle få råd att köpa mig en ny kamera...
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Jag har Roam 3, perfekt att ha på hoj/bil eller hjälm och enkel att slå på i farten till skillnad från Gopro.

Hade en +2 (den med gps). Fördelen är ju att den har gps och är enkel att slå på men sen råkade man ju sumpa den av exakt samma anledning :)
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Har en Sony HDR-AS30 som jag är mycket nöjd med! Framförallt bra batteritid!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har en Sony HDR-AS15 som jag är grymt nöjd med men nackdelen med Sonys kameror är att alla tillbehör är sanslöst dyra!
Ett simpelt fäste kostar 3-400:-
Fjärrkontrollen kostar 1300:-! (finns dock på rea på MediaMarkt nu för 700:-!)
Det som är bra är att alla tillbehör passar till den nya X1000v (4k) eller AS200V, om jag någon gång skulle få råd att köpa mig en ny kamera...

Finns paket med fästen i mängder på Ebay för småpengar.

Vad får man för funktioner på en fjärr till AS-15?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Blir inte riktigt klok på Sony olika modeller som AS30/AS20/15/100/200???????
Jag har också en AS30 och den funkar bra för mig. Jag har även ett undervattenshus som klarar 60m djup till den.

En sak vet jag i.a.f. AS100 är efterträdaren till AS30 och det är dessutom rea på AS30 hos Cyberphoto
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Finns paket med fästen i mängder på Ebay för småpengar.

Vad får man för funktioner på en fjärr till AS-15?

Man måste lägga på ny firmware (3.0) på kameran först.
Sen får man samma funktioner som till alla andra modeller; av/på, intervallfotografering samt ändra inställningar på kameran.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Intressant tråd.
Jag har haft en Denver 5000 men den strulade och gav upp häromdagen, fick pengarna tillbaka.

Är sugen på en Xiaomi YI men har inte lyckats hitta en säljare som tar garantiärenden inom europa, att skicka till kina är nog bara att glömma.
test av YI här, den sidan är för övrigr kanon för att välja kamera:
http://www.techmoan.com/blog/2015/3/30/the-full-xiaomi-yi-action-camera-review.html
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag har en Garmin Virb Elite. Skitnöjd, lite mjukvarustrul och kvalitetsstrul i början men då köpte jag den också i princip då den släpptes. Trevlig batteritid. Det är kanon med GPS och accelerometer (treaxlars) för motoraktiviteter. Vibrationsdämpningen är bra. Den klarade att sitta på en plastkåpa på en snöskoter, jag såg kameran sitta och skaka och tänkte "det här går aldrig" men visst gack det.

Dessutom kostar en Elite 1500 spänn på Media Markt just nu. De säljer ut eftersom nya modeller släpps i månaden. En "vanlig" utan GPS kostar tusenlappen. Har man två sätter man en på hjälmen och den andra på hojen och ställer in dem så den på hjälmen agerar fjärrkontroll åt den andra. Dra den stora, handskvänliga switchen framåt på hjälmkameran och bägge startar.

Formfaktorn är bättre eller sämre, beroende på vad man vill göra. Bättre för montering i fartvinden, men går inte att sätta platt mot underlaget vilket gör att den inte fungerar att sätta mitt på bröstet.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en Contour Roam 2.

Original Mic går inte att köra med men med opererad till extern mic så blir det såhär.
Nya Roam 3:an är säker mycket bättre.

Det jag gillar med den är att den är simpel att använda.
Simpel av och påstängning på en stor mekanisk knapp.
Vridbar lins med inbyggt laserpass.
Slimmad design.
Vattentät från fabrik.

https://www.youtube.com/watch?v=NtDeenM7nFw
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top