Val av actionkamera men ingen Gopro!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Halloj

Har börjat titta på actionkameror igen efter ett långt uppehåll. Eventuellt så kommer jag åka under vintern ner och köra lite sand och känner att jag vill gärna föreviga det igen. Hade då en Gopro som jag inte gillade riktigt pga dess klumpighet. Har tittat på Sony men blir inte riktigt klok på de olika modellerna och den nya HDR-AZ1 går bort pga för litet batteri plus lite annat. Nu har Contour kommit ut med deras ROAM 3 men det jag gillar med Sony är deras steady shot speciellt vid ojämnt underlag. Har haft en mobius som slit och släng men vill ha lite mer kvalite. Vad tycker ni om Sony och hur är deras batteritid jämfört med Contour. Obeservera även om alla tjatar om Gopro så vill jag inte ha någon tack.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tänkte testa denna. Verkar ok enligt tester.
Original Xiaomi Yi cam Sports Camera WIFI 16MP 1080P Action Camera Bluetooth 4.0
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tjo...

Jag har en Sony HDR AS15.

Jag är jätte nöjd med den, bra batteritid(även i kyla)

Har kört med den...när jag har kört:

1. Enduro i spanien
2. Roadracing på europa banor och sverige banor.
3. När jag har kört snöskoter på vintern.

Den har alltid funkat bra...ända till batteriet började glappa med det åtgärdades med en pappbit :).

Om jag skulle köpa en nu skulle jag nog antingen köpa:

HDR-AS200
eller
Sony FDR-X1000V
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har också en SONY AS15 och är mycket nöjd med den. Använt den till lite allmän körning på gata och till kart med bra resultat. Även en hel del semesterfilmande i både snö och vatten och jag tycker den är toppen. Köpte den endast för att den hade bildstabilisering. Använder den i princip uteslutande i det vattentäta skalet av praktiska skäl. ljudet är lite kukigt. Ett jävla visslande och vinande redan vid rask promenadfart.

Man får dock leta runt lite mer för att få tag på rätt fästen än om man är GoPro användare (finns mycket på E-bay).

Kan dock inte förstå hur man kan tycka GoPro är klumpig jämfört med Sony? Det borde vara i princip samma storlek.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tackar, ös på med mera info. De är batteritiden som jag tycker Sony halkar efter med men det kanske är just steady shot som gör att det slukar batteri. Ang Gopro är mer hur den är monterad så tycker jag de är mer slimmade contour och sony även om de är monterade på sidan. Visst bröstmonterad går de inte att montera som Gopro men ändå. Varför har inga andra hakat på steady shot då jag blir bara irriterad av allt skakande med andra kameror. Har ni filmklipp?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tackar, ös på med mera info. De är batteritiden som jag tycker Sony halkar efter med men det kanske är just steady shot som gör att det slukar batteri. Ang Gopro är mer hur den är monterad så tycker jag de är mer slimmade contour och sony även om de är monterade på sidan. Visst bröstmonterad går de inte att montera som Gopro men ändå. Varför har inga andra hakat på steady shot då jag blir bara irriterad av allt skakande med andra kameror. Har ni filmklipp?

AS15 Har inte någon sämre batteri tid än gopro vet inte hur det är med de nya sony tyvärr.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Jag har en Panasonic HX-A500. GRYM bild (4K) och helt ok ljud. Formfaktorn är ju däremot lite udda med separat kameradel och kontrollpanel. Jag har satt kameran med sugpropp på hjälmen eller tanken och haft kontrollpanelen på armen eller på styret. Bra att kunna styra kameran från mobilen också, har gjort det när dottern haft den på hjälmen på hopptävlingar.
Batteritiden ligger på ungefär två timmar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Sena Prism är tydligen bra, kan kopplas till Senas produkter via blutooth 4.0 och få HD ljud
finns även "10C" med allt inbyggt i ett, men den är nog mer för "blogga"

Nackedel: Ganska dyr, men frän ide (prism kostar väl drygt 2000kr)
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Jag fick med en hdr-az1 när jag köpte telefonen, funkar kanon tycker jag. Jag köppte till några batterier från ebay för struntsumma så nu har jag totalt 5 batterier och som mest använde jag 3 st på en dag. De nya batterierna håller dessutom längre, mer ah i de. Kör aldrig med steadyshot heller utan vanligt.



Tackar, ös på med mera info. De är batteritiden som jag tycker Sony halkar efter med men det kanske är just steady shot som gör att det slukar batteri. Ang Gopro är mer hur den är monterad så tycker jag de är mer slimmade contour och sony även om de är monterade på sidan. Visst bröstmonterad går de inte att montera som Gopro men ändå. Varför har inga andra hakat på steady shot då jag blir bara irriterad av allt skakande med andra kameror. Har ni filmklipp?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Zimbaw här på forat har en Garmin Virb med GPS som håller koll på aktuell hastighet plus att man kan koppla pulsklocka till den ifall man träningsnördar.

Se om du kan få ut lite info ur honom.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Sena Prism är tydligen bra, kan kopplas till Senas produkter via blutooth 4.0 och få HD ljud
finns även "10C" med allt inbyggt i ett, men den är nog mer för "blogga"

Nackedel: Ganska dyr, men frän ide (prism kostar väl drygt 2000kr)

När jag kollade på deras reklamfilm https://www.youtube.com/watch?v=cHkvQuelwpA såg det väldigt intressant men sen kollade jag på en arrangör som kör som jag postar i nästa så vad det lite sådär.

Det just det här med steady shot det avhjälper en hel del skakningar och ska man köra offroad och sand så sony bra men deras flaggskepp är lite väl dyr plus att jag kan inte använda 4k idag.
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Så är det, har en Garmin VIRB Elite som GPS-modellen heter och tycker den är super. Använder den mest för banåka. I början kunde den släpa i hastighet på rakorna men Garmin är flitiga på att skjuta ut uppdateringar så nu är den OK med det. De har också lagt till fler infofält där man kan variera ganska friskt. Varvtider, G-kraft, hastighet, snitt mm, mm.

Bild och ljud är bra. Har märkt att den klarar att växla med och motljus fint vilket man upplever på varje varv. Den klarar även kontraster vid växlande molnighet utan att börja grovpixla. Batteritiden är bra.

Som Martin skriver så pratar den med Garmins övriga produkter som pulsband, kadensmätare mm. Lite fräckt att tyst på en dryg avundsjuk granne som bara får vara hemma i sin trädgård, (kanske tur iofs). Han kommenterade surt att jag skulle iväg och leka med hojen på bana igen. Jag sa att det var tuffa pass när det handlar om Kinnekulle, som var målet då, eftersom man klänger från sida till sida i alla böjarna där. Orkade inte med hans tjat så jag packade ner pulsbandet. Resultatet? Snittpuls nästan 150 med max 168 på Kinnekulle i 28 graders värme. Nu gnäller han bara på att min Polar 300 är ful för att han inte fattar att den har en underbar insida... :7peta :lol
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Super tig3r, är på väg att skaffa en ny lur men lutar åt en samsung igen men visst en sony funkar också som android :)

Zimbaw, jo garmin har jag tittat på lite tidigare men varit lite osäker på kvaliten just i början även om den har flera trevliga funktioner
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Super tig3r, är på väg att skaffa en ny lur men lutar åt en samsung igen men visst en sony funkar också som android :)

Zimbaw, jo garmin har jag tittat på lite tidigare men varit lite osäker på kvaliten just i början även om den har flera trevliga funktioner

Kvaliteten behöver Du inte vara orolig över. Garmin gör bra grejer och de är robusta. Jag har även deras cykeldator med GPS som heter Edge 800 som faktiskt också går att köra mot kameran. Min har varit med om en hel del nu i drygt tre år vilket är lika med ca 750 mil MTB med allt vad det innebär...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jupp garmin forerunner körde jag mycket när jag trampade racer, jag är väl kräsen då man vill både ha bra batteritid alt om man kan köra extern kabel, skarphet och inte skakigt! :)
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag har Roam 3, perfekt att ha på hoj/bil eller hjälm och enkel att slå på i farten till skillnad från Gopro.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag har Roam 3, perfekt att ha på hoj/bil eller hjälm och enkel att slå på i farten till skillnad från Gopro.

Jo det är nåt som många vill kopiera just lättheten att starta. Det är något som är bra med contour att i och med att man startar den så startar man även inspelning. Några nackdelar ännu då den ska vara vattentät utan hölje?
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag har bara haft min i bilen och filmat väldigt lite. Har inget matnyttigt mer än att det tar ca 4-5 sek från att du slår på kameran till att den spelar in.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Köper du AS-100 så finns den ju med en massa kitt, en klassiker är att man får med sonys live view remote som är som en klocka du har på armen och kan starta inspelningar med, vrida på filmen osv.
Har inte hunnit spela in något med min än, dock har jag kört en del med deras första kamera, as-15, som nu är 3 år gammal, och är nöjd med resultatet, så jag har svårt att tänka mig att nyare ska vara sämre. Nackdelen med att köra med steady-shot är dock att du inte får med vidvinkeln. Själv stör jag mig förvisso bara på vidvinkeln, och jag vet inte om de nyare fixar vidvinkel med steadyshot. Dock tycker jag att steadyshot gör ett så pass bra jobb att det är värt att slopa vidvinkeln för det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top