Hej! Tog A2 kort idag!

Snebrunkarn

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2015
Ort
Stökholm
Hoj
INgen
Hej! Tog A2 kort idag! Hjälp mig välja mc!

Hej jag är ny på forumet och tog mitt A2 kort idag:)

Dags för mc köp inom en snar framtid och då jag är rätt så fattig (student) undrar jag vad ni här på sporthoj.com kan rekommendera!
Bor i stockholmsområdet och har en budget på ca 30k för mc + skyddsutrustning. Är mer av en glidare och tänkte köra en customhojj/caferacer.
Är rätt sugen på en Virago 535, min körskolelärare kör en 1100 och sa att han en gång suttit på en 535 och sedan "alldrig mer" han tyckte att det kändes fel. Vad säger ni? Ge mig tips!

Är ca 185 lång väger nära på 120.

mvh snebrunkarn
 
Last edited:

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Grattis till ditt kort.

I all vänlighet, www.SPORTHOJ.com:) Finns nog inte allrför många som kör Virago här och erkänner det.:D

Men som sagt, grattis till kortet..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Förutom att en Virago 535 nog känns något malplacerade här på Sporthoj så...vem f-n vill egentligen ha en sån :fakta
Fast det är väl dags för lite Grunwald Larsson och Sudda, sudda...

Lite mer seriöst så...
Knappa in detta [a2 rekommendera budget site:sporthoj.com] i google, utan hakparanteser så får du en hel del att läsa...
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Tackar!

Är förmodligen fel ute då men är öppen för det mesta.

Vilken var din första mc?:)

Kawasaki ER-6 var min första hoj. Men jag har aldrig gått via A2-kortet. Men gör som Rymd_börje skrev, då lär du hitta massor med tips. Lycka till med val av hoj, vad det än blir lär du kunna njuta av att köra.
 

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Kul med kort! Bäst är ju alltid att provköra och se vad du fastnar för för typ av åk :) Apropå Virago eller ej så finns det ju coola byggen på Virago också :) Skulle lätt kunna tänka mig prutta runt på en sådan här även om jag inte är så förtjust i utgångsmaterialet i originalform:
yamaha-virago-xv750-1.jpg
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Grattis!

Med din volym fast eller ej kommer en 535 att se ut som en monkeybike med dig på och det vill vi inte utsätta någon för? Eller hur:) Sen tycker ja att er6 är en jävla fjollhoj och hade hellre cyklat än att köra den, det är upp till mig. Satsa på nått rejält? Fan du är rätt biff och nått större än 535/er6 är rätt lätt att hitta:) kör bara!
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag lär nog instämma med det som de flesta redan sagt, din storlek på en 535 skulle nog påminna många om Yamaha Yankee. =) Om det är glidare du vill ha, så kanske Yamaha Dragstar 650 kvallar in om man stryper den, är inte så insatt i A2.
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
"fjollhojen" er6 är en kanonbra förstahoj med underbart bottenvrid, precis som alla motorcyklar med twin-motor. Något "rejält" som går inom ramarna för A2 är svårt att hitta eftersom ursprungseffekten får vara max 70kW. Detta är i alla fall vad min erfarenhet säger mig, men sen kör jag ju Sveriges mest sålda hoj, tillika fjollhojen er6.

De totalballa effektliterbögarna och självmordspiloterna här har inte alltid så bra koll på det.

vill du ha en glidare skulle jag rekommendera att du kollar blocket, ber om regnummer och kolar uteffekten hos transportstyrelsen. Därefter se om det finns strypsatser.

jag skulle rekommendera en twin
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Om det som Arkstedt skriver angående ursprungseffekten stämmer, och du vill ha glidare, så skulle jag kolla om det finns strypsats till BT1100. 47 kW ursprungseffekt, och du kommer att sitta kungligt, jag med 200 cm och 130 kilo sitter kanon. Snygga kan dom bli, också. =)
 
Last edited:

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Välkommen och grattis till kortet :tummenupp

Kan säga att jag kände mig stor på en 535 (176cm 82kg) så du kommer nog känna dig som Kapten Filling.

kapten_14613885.jpg
Annars äre en jävligt lättkörd hoj som med öppet blås och en Mikuni TM40 istället för original vakuumskit kan vara riktigt rolig att bryta av med från plastraketen.

Köper man en 95a eller äldre är de riktigt billiga att äga också.


I all vänlighet, www.SPORTHOJ.com:) Finns nog inte allrför många som kör Virago här och erkänner det.:D


Jag är en :rodnar
Men den står mest sen jag skaffade suckan till förra säsongen, kanske gått 10 mil eller nåt.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag skulle rekommendera en Honda VT 750 som minsta höj för dig. VT 750 klarar kravet på A2 med sina 45 HK. Alternativen är VN800 , Suzuki M800 men dessa hojar behöver bli av 5- 10 HK genom strypning
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
De äldre Hd Sportster 883 har jag för mig faller inom ramarna för A2 utan strypning.
Fräna hojar, dock över budget skulle jag gissa.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Grattis till körkortet!
Gör en noggrann spec på vad du vill ha för egenskaper hos din mc, leta planmässigt, ta med en kunnig kompis vid koll och lyssna på ditt hjärta!
 

OTO

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2015
Ort
Uppsala
Hoj
2011 Honda CB1000R
Bra jobbat Snebrunkarn!

Hoppas ha mitt A-kort i hamn snart!

Tror att CB_Tobbe är inne på rätt spår med en Honda VT 750 och den kan du nog köra på tills du tagit A :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top