Styrdämpare, bra grej?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För er som läst några av mina andra trådar så är detta ytterligare en fundering om att uppdatera materialet så man kan köra mot de som är bra på det Och har rätt material. :D

Min orginalhoj har sakta men säkert blivit mer av en racer det sista året, nu har jag börjat uppleva ett litet problem med att ha en framände som accepterar vad bakänden kan prestera och därför tillåter att man går på gas lite hårdare än innan och ändå hålla linjen, han blir lite nervös!

Jag har ingen styrdämpare, har aldrig upplevt ett behov innan annat än enstaka situationer men de har jag kunnat hantera utan några större åthävor, och har hela tiden kört enligt devisen "if it aint broken, dont fix it", nu däremot så börjar det eventuellt finnas ett behov.

Jag begränsas alltså utav hur mycket och hur aggresivt jag kan gå på gas utav styrslag, de lär väl begränsas av en styrdämpare, frågan är dock om jag får några nackdelar av en sådan?

Att lära mig hantera hojen utan men ändå kunna få med mig fart ur böj lär väl gå men kan ju kosta tid Och kanske lite "galopperande plaströta" med lite för optimistisk attack... :hihi

Så, frågan lyder,
Har jag några nackdelar om jag skaffar en styrdämpare?

Förlorar jag alltså något, känsla för vad hojen gör och hur däcken mår eller liknande?
Eller är det bara att shoppa och köra på?

Någon med erfarenheter eller åtminstone en teoretisk förklaring om varför/varför inte man ska ha en?

Detta gäller såklart asfalt-racing, inte gat-racing, inte enduro och inte cross, dock är erfarenheter och kunnande från den andra världen också välkommet, kan bara gissa att i RRR kan man ha ett helt annat behov av den än vad jag upplevt, i synnerhet om det skulle gå sådana race i Sverige med tanke på hur vägarna ser ut..... :D

Gå loss med teorier och erfarenheter, im all ears! :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har man en dämpare med adekvat justermån så finns där ingen anledning att inte ha en. Usla originaldämpare brukar dock ge tveksam effekt så de kan man vara utan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min erfarenhet är att hojen blir betydligt mycket trevligare med än utan. Just den där känslan av stabilitet när framhjulet nästan är i luften i utgången av kurvor och vid hårda inbromsningar gör iaf mig betydligt mycket tryggare i sadeln. Enda problemet är väl som vanligt att hitta en justering som är optimal, men i just det fallet handlar det nog mer om tycke och smak.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En styrdämpare är alltid bra för att begränsa eller stoppa rena styrwobbel, alltså de svängningar runt styrstoplen man normalt får under hårt gaspådrag. Wobbel skall dock inte förväxlas med så kallad "weave", det vill säga de svängningar som kan uppstå ur de grip/slip problem och pumpningar som också förekommer under hårt gaspådrag. Dessa svängningar har en helt annan svängningsaxel och då kan en styrdämpare vara kontraproduktiv (den kan förvärra problemet). Dessutom är en styrdämpare sällan positiv för en enda styrrörelse som föraren själv gör.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok.....

Som jag upplever det nu när jag går på gas vill jag, tack vare att hojen numera håller min tänkta linje och även ger ett mig ett bra förtroende för fäste, gå på hårdare än jag gör och gjort innan.
Har jag inte kört på ett tag och sätter mig så har det ofelbart blivit styrslag ut ur nästan varje böj de första varven innan jag finner mig och rullar på med mindre attack.

Att jag går på hårdare är troligen ett resultat av sättet jag kör på, när det varit möjligt har jag gått på så hårt det gått utan att han lämnat linjen, nu lämnar han inte linjen längre....

Den attacken i påslaget skulle jag vilja kunna utnyttja, känns som det finns tid att hämta där, skulle det jag beskriver kunna avhjälpas med en dämpare?

Det är ju ansträngande att ligga precis på gränsen med, tar även fokus från resten av momenten så det skulle ju inte skada att få en sak mindre att lägga tankarna på, som det är nu använder jag ju lite extra marginal för att slippa fokusera på det.

Är dom förresten möjliga att öppna helt, alltså noll-motstånd så man kan köra som att inte ha någon när den är monterad?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänk på följande - om en motorcykel är överdrivet lätt att provocera till ett styrwobbel med hjälp av gasen, då är sannolikheten stor att framhjulet avlastas för mycket och för fort i just den situationen. Jag säger inte att det är så, men det finns en sannolikhet att detta beror på en bakände som sitter ner för mycket eller för fort, alternativt en framände som toppar ut för mycket eller för fort, alternativt en förare som rullar på gasen för brutalt. Att jobba med dessa kan vara effektivare än styrdämparen själv. Å andra sidan är det osannolikt att du ska klara dig helt utan styrdämpare på en modern sporthoj, särskilt om den har en geometri som faktiskt svänger.

Alla styrdämpare har friktion och de flesta har en viss grunddämpning även om du öppnar klicken fullt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla styrdämpare har friktion och de flesta har en viss grunddämpning även om du öppnar klicken fullt.
Hondas HESD då? Den ska ju anpassa sig efter hastigheten och ge olika mycket motstånd beroende på hur fort det går, och kunna hantera "plötsliga förändringar". Det borde väl finnas liknande eftermarknadsdämpare också? Sen att dom kanske kostar mer än en R6a, det är ju en annan sak :hihi
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hondas HESD då? Den ska ju anpassa sig efter hastigheten och ge olika mycket motstånd beroende på hur fort det går, och kunna hantera "plötsliga förändringar". Det borde väl finnas liknande eftermarknadsdämpare också? Sen att dom kanske kostar mer än en R6a, det är ju en annan sak :hihi

Min erfarenhet är att den är usel och snarare sämre än konventionella system. Avsaknaden av förutsägbarhet är ett problem.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänk på följande - om en motorcykel är överdrivet lätt att provocera till ett styrwobbel med hjälp av gasen, då är sannolikheten stor att framhjulet avlastas för mycket och för fort i just den situationen. Jag säger inte att det är så, men det finns en sannolikhet att detta beror på en bakände som sitter ner för mycket eller för fort, alternativt en framände som toppar ut för mycket eller för fort, alternativt en förare som rullar på gasen för brutalt. Att jobba med dessa kan vara effektivare än styrdämparen själv. Å andra sidan är det osannolikt att du ska klara dig helt utan styrdämpare på en modern sporthoj, särskilt om den har en geometri som faktiskt svänger.

Alla styrdämpare har friktion och de flesta har en viss grunddämpning även om du öppnar klicken fullt.

Ok, skulle en "hård" gaffel kunna ge de symtomen?

Att han går från understyrd till att styra om man vrider på i böj alltså?
Har jobbat bort det beteendet nu men inte hunnit testa eller finjustera fullt ut än.

Bak är oförändrad sen förra året men fram är ny, kan ju vara fel bak ändå men att fram maskerat det genom att hindra mig att gå på tidigt/hårt nog...

Har inga problem att hålla hojen vobbel-fri i utgångarna men känner att jag kanske förlorar lite acceleration där, jag får nu rulla på till han börjar driva men mjukt och lite mindre än vad som skulle gå med bibehållet grepp och att jag hamnar där jag vill.
Gör jag vad som känns möjligt, slår på lite aggresivare så jag känner att bak "tar tag" i backen och sen rullar på så börjar det fladdra, känns dock bra när han skjuter iväg, det finns grepp och jag kommer dit jag vill.

Hmmmm, ska nog ta mig en funderare på detta, kanske ska försöka jobba lite mer med mig och hojen först.
Vill ju inte maskera ett problem heller utan bara utnyttja den till fullo när allt annat är rätt för att ta några tiondelar till. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag ser inget direkt samband mellan en hård framgaffel och styrwobbel vid acceleration. Däremot finns tydliga samband mellan styrwobbel vid acceleration och

- en hög framände
- en framände som går isär för fort
- en låg bakände
- en bakände som sätter sig för fort
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag ser inget direkt samband mellan en hård framgaffel och styrwobbel vid acceleration. Däremot finns tydliga samband mellan styrwobbel vid acceleration och

- en hög framände
- en framände som går isär för fort
- en låg bakände
- en bakände som sätter sig för fort

Felmonterad bakdämp. kanske?

Bytt plats på comp. och retur-ventilsfjädern, comp. ska sitta med 50N-fjäder och retur med 15N.......fjädern som pressar kolven mot schimsstacken alltså.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jupp, felmonterad bakdämp orsakade det, nu går det att köra igen. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det du talar om är de så kallade backventilfjädrarna som sitter bakom respektive dämpskapande ventil. När flödet passerat från dämpsystemets högtrycksida genom den dämpskapande ventilen så går flödet vidare genom systemtrycksidan ("gastrycket") och via denna backventil tillbaka dämpsystemets lågtrycksida. Backventilfjädrarna reglerar öppning, positionering och stängning av själva backventilerna.

Den backventil som sitter bakom kompventilen är således den backventil som står öppen under returslaget. Denna ska ha den "hårdare" fjädern med öppningskraft 50 N. Den backventil som sitter bakom returventilen är således den backventil som står öppen under kompressionsslaget. Denna ska ha den "mjukare" fjädern med öppningskraft 15 N.

Om dessa förväxlas kan nog allehanda konstiga fenomen inträffa. En förväxling leder till betydligt mer kompressionsdämpning än önskat, lite mindre returdämpning än önskat samt ett antal dynamiska fenomen (som inte är relaterade till dämpkraften) men ändå lär orsaka sämre "bump absorption", sämre grepp och mycket möjligt en kraftigt försämrad kontaktkänsla. Ökad kavitationsrisk kan inte heller uteslutas vilket är att betrakta som farligt. En utbildad fjädringstekniker ser därför till att dessa backventilfjädrar placeras korrekt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det du talar om är de så kallade backventilfjädrarna som sitter bakom respektive dämpskapande ventil. När flödet passerat från dämpsystemets högtrycksida genom den dämpskapande ventilen så går flödet vidare genom systemtrycksidan ("gastrycket") och via denna backventil tillbaka dämpsystemets lågtrycksida. Backventilfjädrarna reglerar öppning, positionering och stängning av själva backventilerna.

Den backventil som sitter bakom kompventilen är således den backventil som står öppen under returslaget. Denna ska ha den "hårdare" fjädern med öppningskraft 50 N. Den backventil som sitter bakom returventilen är således den backventil som står öppen under kompressionsslaget. Denna ska ha den "mjukare" fjädern med öppningskraft 15 N.

Om dessa förväxlas kan nog allehanda konstiga fenomen inträffa. En förväxling leder till betydligt mer kompressionsdämpning än önskat, lite mindre returdämpning än önskat samt ett antal dynamiska fenomen (som inte är relaterade till dämpkraften) men ändå lär orsaka sämre "bump absorption", sämre grepp och mycket möjligt en kraftigt försämrad kontaktkänsla. Ökad kavitationsrisk kan inte heller uteslutas vilket är att betrakta som farligt. En utbildad fjädringstekniker ser därför till att dessa backventilfjädrar placeras korrekt.

Inte en aning om det är de då han bara sa de som ligger bakom comp/retur-ventilerna, har inte öppnat min dämpare själv då jag inte har varken verktyg eller kunskapen till det, än.

Resultatet det senaste året då jag kört med orörd dämpare efter felmonteringen och försökt få framänden att lira med den( "låt nu bli att ändra något bak utan se till att du får gaffeln att fungera med den, den är korrekt uppsatt!" ) har varit fått välja att få hojen in till apex och då vänta med påslag annars gick han rakt eller inte få in han men kunna gå på gas tidigare i böjen men åka lååångt runt i den.

Och därav gav jag upp och skaffade ny framände då jag trodde begränsningen låg där, det resulterade i en jäkligt nervös framände vid påslag, fick vara extremt mjuk i påslaget(vilket inte var ett problem med orginalgaffeln då jag inte kunde få till den så jag Kunde gå på gas hårt nog när dämparen var fel) då föddes idén att det kanske behövdes en styrdämpare...

Nu, med rätt monterad dämp. så har jag inte de problemen, enda är vid hårt påslag i chikaner, då får jag gå på lite mjukare innan jag lagt över annars blir det styrslag när han landar, eller om jag blir trött och vålds-pickupar upp han under hårt påslag istället för att ta upp han lite mjukare men så har han alltid varit.

Problemet avhjälptes av att få dämparen korrekt monterad, om det berodde på att jag kunde sätta upp framänden så styrslagsproblemet uteblev tack vare det eller om det var pga. bakdämpens karktäristik när den var felmonterad som orsakade det vet jag ju inte då.

Fästesproblem bak har jag inte haft, har kunnat köra ner däcken så mycket att han ställt ut i ingångarna men ändå kunnat gå på gas utan att ställa ut, kanske har extremt känslig gashand... :D
Nu begränsas jag av fästet däremot, men nu går det fortare med, tack och lov!

Summerat kan man säga att jag har kört en sekund långsammare som bäst sen den blev fel hopsatt oavsett vad jag gjort, nu krävdes det bara några pass så kör jag samma tider som innan på race med nya däck fast på träning med beggat gummi när jag väl fick gaffeln hyfsad.
Det utan att ha den där riktiga timingen eller precisionen än, känns riktigt Kul att köra nu. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top