Europatur på Savage 650

Carlberg

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Höör
Hoj
Suzuki GSX 750 83a Suzuki Savage 650 92a
Blev en tidig tur, min första MC-resa 400mil drygt.
Genom Tyskland på mestadels småvägar, Moseldalen var mycket fint! annars är fördelen med Tyskland att det är billigt och lätt att kommunicera med lokalbefolkningen.
Efter två dagar fortsatte resan genom Luxemburg in i Frankrike, i frankrike kostar motorvägarna så dom undveks effektivt, ganska lätt eftersom det oftast är "dubbelskyltat"
Småvägarna är både bra och passerar ofta mycket fina småbyar och vinodlingar, lite som att köra runt på en box rödtjut! :)
Efter ytterligare ca två dagar kom vi äntligen till resans egentliga "mål"
Alperna! Jag som kör betydligt klenare hoj än mina mer bemedlade vänner blev extra glad när jag äntligen kunde hänga på, åtminstone hjälpligt Övermodet lyckades nästan fånga mej vid flertalet tillfällen dock så både fotpinnar och ljuddämpare har fått lämna material :yoparty
Nere på platt mark igen stannade vi två dagar i Cannes badade i ett något kallt Medelhav och brände oss i solen.
Nu var jag tvungen att lämna mitt resesällskap och köra hem till jobbet :(
Resten av gänget fortsatte ner i Italien medans jag själv köpte en karta och vände styret mot norr.
Blev dock ändå en ganska trevlig liten ensamresa lyckades passera ett par ganska häftiga Alp-pass, så jag var uppe i snön och vände ett par gånger, skånepåg som jag är tycker jag ju att Hallandsåsen är K2! fan ganska snart att både jag och hojen inte trivdes på så höga höjder. stannade dock och köpte ett obligatoriskt klistermärke.
Nere från Alperna övergav vädergudarna mej och regnet förföljde mej nästan hela vägen till Belfort.
Väl inne i tyskland valde jag att bara ta Autobahn, Tog nästan ytterligare två dagar och var egentligen bara jobbigt och tragiskt.
Kände mej som som en riktig touring-räv när jag väl var hemma igen :brynadladda ned (1).jpg
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Roligt att höra att man kan göra en Eurotourtrip en en 650cc. :) Kör själv en 535cc och många vänner till mig ställer alltid frågan om jag verkligen kan hänga med på en så liten maskin som en 535cc men eftersom vi vanligtvis kör nästan enbart småvägar där det är 70, 80 resp 90km/h som gäller och håller oss borta från motorvägar så funkar det förvånansvärt bra. Kanske en eurotour är något vi kan genomföra i framtiden.

Trist att det var så kallt i vattnet i Cannes. Vattentempen brukar väl ligga uppåt 30 grader i slutet på augusti.

Btw, hur bodde ni? På hotell?
 

Carlberg

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Höör
Hoj
Suzuki GSX 750 83a Suzuki Savage 650 92a
Ja faktum är att det är mest vid omkörningar och motorväg den låga effekten verkligen stör. i
i stadstrafik är den betydligt smidigare snabbare.
Vi tältade mestadels, det drygarut reskassan rejält! när jag körde ensam tog jag in på hotell.
Tycker definitivt du ska ge dej ut på en tur med dina vänner!
Vi va ett blandat gäng med allt från R6a till moto guzzi california.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Ja faktum är att det är mest vid omkörningar och motorväg den låga effekten verkligen stör. i
i stadstrafik är den betydligt smidigare snabbare.
Vi tältade mestadels, det drygarut reskassan rejält! när jag körde ensam tog jag in på hotell.
Tycker definitivt du ska ge dej ut på en tur med dina vänner!
Vi va ett blandat gäng med allt från R6a till moto guzzi california.
Får jag vara nyfiken och fråga hur länge du var ute och var totalsumman landade på? Dvs inkl "allt"?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du är stenhård! :tummenupp
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite bilder vore kul. Hojen på femtioelva olika soppamackar är ju en klassiker. :D Men va fan, jag är torsk på bilder.
Att åka från Sverige så vit att man nästan är genomskinlig och sedan ligga på stranden och steka sig en hel dag är en annan klassiker. Bee there, Done that...
Lite bilder på hojen?
 

Carlberg

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Höör
Hoj
Suzuki GSX 750 83a Suzuki Savage 650 92a
Lite bilder vore kul. Hojen på femtioelva olika soppamackar är ju en klassiker. :D Men va fan, jag är torsk på bilder.
Att åka från Sverige så vit att man nästan är genomskinlig och sedan ligga på stranden och steka sig en hel dag är en annan klassiker. Bee there, Done that...
Lite bilder på hojen?

jag äger ingen kamera och dito på mobilen är sönder, så jag ska se vad jag kan skrapa ihop från vännerna :) men ja, förmodligen mest bilder på berg och bensinmackar :tungan
 

Carlberg

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Höör
Hoj
Suzuki GSX 750 83a Suzuki Savage 650 92a
20150522_RX100_dsc04623.jpg
 

Bifogat

  • 20150523_RX100_dsc04692.jpg
    20150523_RX100_dsc04692.jpg
    489.2 KB · Visningar: 140
  • 20150524_RX100_dsc04716.jpg
    20150524_RX100_dsc04716.jpg
    855.6 KB · Visningar: 115
  • 20150520_RX100_dsc04605.jpg
    20150520_RX100_dsc04605.jpg
    986 KB · Visningar: 155
Last edited:

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
10 dagar. Levde riktigt billigt så ungefär 5000, inklusive soppan (den går ganska billigt)
Då måste du levt otroligt billigt. :) Var tillsamma en tjej som bodde i Jönköping för många år sedan och hennes pappa jobbade i Cannes och vi körde Jpg > Cannes flera gånger och det är ju en sträcka på drygt 210 mil dvs drygt 420 mil tor så bara soppan borde ha kostat en ansenlig slant.

Trevliga bilder! :tungan Maffigt tält att ta med sig på en hoj!! :D
 

Carlberg

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Höör
Hoj
Suzuki GSX 750 83a Suzuki Savage 650 92a
Då måste du levt otroligt billigt. :) Var tillsamma en tjej som bodde i Jönköping för många år sedan och hennes pappa jobbade i Cannes och vi körde Jpg > Cannes flera gånger och det är ju en sträcka på drygt 210 mil dvs drygt 420 mil tor så bara soppan borde ha kostat en ansenlig slant.

Trevliga bilder! :tungan Maffigt tält att ta med sig på en hoj!! :D

jag kan köra savagen på 0,4 lm, så länge jag håller mej under 100 sträcket. Ett tält gör att campingen blir billig ;) men det var verkligen enormt! stackaren med guzzin fick äran att släpa på det!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ännu ett bevis på att nöjet inte är proportionellt mot vare sig kubiken eller hästkrafterna!
Najs att du delade med dig av upplevelserna.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top