Bussfiler, vad gäller?

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Körde från Ekerö mot Bromma kl 06.45. Tvåfilig väg. Uppmärksammade inte att den ena (högra) var någon sorts bussfil (tidsbestämd?). Höll hastighetsbegränsningen. Vid sista trafikljuset innan Brommaplan får jag en rejäl avhyvling av en man i taxi. Som hotar med att köra över mig och hojen om jag inte slutar köra i "hans" fil.

Frågor:
Vad gäller för bussfiler generellt? Jag använder dem ofta. Gör jag fel?

Vad gäller för sträckan Ekerö-Brommaplan?

Om jag blir påkörd när jag åker i den aktuella bussfilen ovan vad säger försäkringsbolaget (om jag nu inte får köra där)?
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Om du blir påkörd av just den taxi-chaffisen så åker han dit för mordförsök (om du överlever).

Vad gäller för just den bussfilen där vet jag inte...tyvärr. Brukar stå specificerat MC om du får köra i bussfiler dock, så titta nästa gång!

Eller så är du outlåw och kör där i alla fall :yoparty
Drar tjetting i tacket å allt det där med fuck you burnouts etc :glömdet

- - - Updated - - -

Om du blir påkörd av just den taxi-chaffisen så åker han dit för mordförsök (om du överlever).

Vad gäller för just den bussfilen där vet jag inte...tyvärr. Brukar stå specificerat MC om du får köra i bussfiler dock, så titta nästa gång!

Eller så är du outlåw och kör där i alla fall :yoparty
Drar tjetting i tacket å allt det där med fuck you burnouts etc :glömdet
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Få bussfiler tillåter mc i Stockholm idag. Men när alternativet är att fajtas med lattedrickande, facebook'ande slöfockar till billister är det inget svårt val. Tricket är att inte låta sig bli ikappkörda av dryga puckon till taxichaffisar. Öka farten nästa gång = problemet löst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Taxichaffisarna i sthlm är de jävligaste rövarna i trafiken, undvik dem för de kommer glatt preja dig vid första bästa tillfälle. Han fick antagligen sand i muttan av att du höll hastighetsbegränsningen så han inte kunde bränna på i sin vanliga hastighet.

Men nej, de flesta bussfilerna är inte tillåtna för MC i Stockholm, trots att polisen, SL och typ alla inblandade tycker att det verkar vara en bra idé så har kommun/landsting gått tvärt emot och minskat ner vilka bussfiler som MC får köra i.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Men allvarligt, vad händer om jag blir påkörd när jag åker i en bussfil där jag inte har rätt att köra?
Vad säger polis och försäkringsbolag?
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Polisen kommer bötfälla dig om dom är nitiska.

Angående försäkringsbolaget så får du nog bäst svar om du ringer till ditt, kan tänka mig att ev ersättning kan utebli om man har otur. Beror nog mycket på omständigheterna,från fall till fall och vilken handläggare du får.

edit:

I ditt fall handlade väl frågan om vad som händer om du blir påkörd.

Och då är det visserligen den vållande som får stå för självrisk och dennes försäkringsbolag som ska täcka upp. Hmm... trixigt. Du gör ändå bäst i att ringa ditt försäkringsbolag. :)
 
Last edited:

Naaaarioooouh

Medlem
Gick med
20 Apr 2015
Ort
Liljeholmen
Hoj
Yamaha R6 -00
Bussfilen från ekerö ut till brommaplan är en MC bussfil. Så de är bara att köra över taxin.


(eller ja, från o med kärsön till och med brommaplan är den det i alla fall, lite osäker på sträckan mellan ekerö och kärsön minns inte)
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Där ÄR det MC och bussfil.
Bara att ta fram kJettInGen och dra bestämt i taket ett par tre gånger! :fakta

Men sedan är sista snutten innan Brommaplan vanlig fil så
där blir det ju tvärstopp ändå för att filerna är så smala
att man inte kan klämma sig mellan.

Fast cykelbanan är alltid ledig. :rodnar

:hej

/e
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det som gäller för hojåkare är att om man inte orkar läsa skyltarna (eller inte vill göra som dom säger) så kör man något fortare än alla andra och håller sig därmed ur vägen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan även kolla i den kommunala liggaren (den heter faktiskt så) med de aktuella Lokala Trafik Föreskrifterna (LTF).
Varje kommun har en sådan tillgänglig i kommunhuset. Vissa har den även på nätet.
I de Lokala Trafik Föreskrifterna så står exakt vad som gäller på en specifik plats. I liggaren står t.ex. kommunala parkeringsbestämmelser, hastighetsgränser, kollektivkörfält, enkelriktat, osv.

Typ så här:. "Från korsning mellan väg 289 med 351 till och med Barkangatan är det högra körfältet ett kollektivkörfält. Det är tillåtet för mc och Taxi att färdas i kollektivkörfältet"


Edit: Nu ligger allt tillgängligt i Svensk trafikföreskriftssamling
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Search.aspx?UseStfs=1
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Kör ju hellre i bussfilen och riskerar en bot än kläms ihjäl mellan en Cayenne och en blåtandsdriven hantverkarbil...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Som sagt innan, taxichaufförer ett ett jävla pack. Kör mycket i stan och mitt kall i livet är att försvåra deras framfart.
Jag kan vara generös och släppa förbi människor i vissa situationer men INTE taxis.

Går det långsamt (under laglig hastighet) så åker jag i bussfil, oavsett vad det står på skylten.
Man beställde nya skyltar till e18 från Täby och in mot stan för några år sedan. Helt plötsligt försvann mc-tillägget. Tydligen glömde man beställa skyltarna med det tillägget...... :smasha

Tror inte det är löst än.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man beställde nya skyltar till e18 från Täby och in mot stan för några år sedan. Helt plötsligt försvann mc-tillägget. Tydligen glömde man beställa skyltarna med det tillägget...... :smasha

Tror inte det är löst än.
Ifall man vill vara paragrafrytare/rättshaverist så kan man ju kolla upp vad LTF:en säger där.
Skyltning och LTF skall stämma med varandra annars gäller inte de inte. Dvs. får man böter så är det ett giltigt skäl för bestridande.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör jämt i bussfilerna. Alltid. Förra året stannade jag vid ett tillfälle för att snacka med en snut som stod i bussfilen och plockade bilar. Ville höra vad som gällde för MC. Fick svaret "STICK!".

Tolkar det som att de inte bryr sig så länge man kör som folk. Tex så är det ju lite korkat att brassa i bussfilen i 90 om övrig trafik rullar i 20.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Går det långsamt (under laglig hastighet) så åker jag i bussfil, oavsett vad det står på skylten.
Man beställde nya skyltar till e18 från Täby och in mot stan för några år sedan. Helt plötsligt försvann mc-tillägget. Tydligen glömde man beställa skyltarna med det tillägget...... :smasha

Tror inte det är löst än.

Det är där jag kör..... Var ett elände när de plockade bort bussfilen utanför Naturhistoriska medan de breddade vägen, men nu har jag gräddfil hemifrån Täby och ända bort till Klarastrandsleden (Via Norra Länken).

Min resa som förut tog närmare 30 min med hoj i rusningen klarar jag nu på 16 :banana
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
höll på bli medvetet prejad av en buss för att jag körde i bussfilen, de intressanta är varför han inte låg i bussfilen? Varför är det aldrig bussar i bussfilen på e18? om jag ska sitta i kö med en ledig fill brevid mig så vill jag inte sitta bakom en buss?!!

Körde dagligen i bussfilen. Fick böter en gång på 8 år de är helt okej böter vs tidsvinst! De sparade mig nästan en timme om dagen.

Sen att jag just den dagen faktiskt var magsjuk och helt enkelt inte ville spy på väg hem de tog förstårligt nog karman ingen hänsyn till :rofl
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
höll på bli medvetet prejad av en buss för att jag körde i bussfilen, de intressanta är varför han inte låg i bussfilen? Varför är det aldrig bussar i bussfilen på e18? om jag ska sitta i kö med en ledig fill brevid mig så vill jag inte sitta bakom en buss?!!

Körde dagligen i bussfilen. Fick böter en gång på 8 år de är helt okej böter vs tidsvinst! De sparade mig nästan en timme om dagen.

Sen att jag just den dagen faktiskt var magsjuk och helt enkelt inte ville spy på väg hem de tog förstårligt nog karman ingen hänsyn till :rofl

Vad kostade det?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
En tusenlapp kostar det.... Ganska billigt tycker jag, ett SL-kort går ju på knappa 800 spänn i månaden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top