Schuberth C3 Pro - Hur tight ska den sitta?

oppenheimer

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Ute
Hoj
Har ej
När jag har mätt mitt eget huvud så visar måttbandet cirka 58-58.5cm.

Beställde en C3 Pro i Medium (56-57). Den sitter förvisso bättre än min gamla hjälm av ett annat märke (som var i storlek Large), men trots att hjälmen är ny så känner jag inget tryck mot kinderna.

Om jag försöker dra vid hakskyddet och neråt så kan jag få den att dras så mycket att ögonen täcks. Min andra hjälm gick att dra ner ännu mer än denna, men likväl.

Sitter C3 Pro löst runt kinderna generellt, eller har jag fel storlek? Det känns spontant som att det inte skulle vara möjligt för mig att komma i en Small.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Jag har en C3 Pro och kan egentligen inte svara på din fråga, bara konstaterar att efter jag en gång testat hur skönt den satt så var alla andra hjälmar obekväma efter det. Tryck mot kinderna känner jag inte heller och det finns många teorier om hur en hjälm ska sitta. För mig gäller att den ska vara bekväm, men jag vet andra som önskar att den ska kännas tight och "trycka" mot kinderna.

Hittar bara en dålig sak med denna hjälmen och det är att imskyddet sitter lite för lågt när man kör bana och trycker sig mot tanken i höga farter, då ser man "strecket" där om ni fattar vad jag menar.

Det inbyggda solskyddet är suveränt - Och jag fick detta att passa min G9x scala rider efter en kvälls nerplockande och pillande.
 

oppenheimer

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Ute
Hoj
Har ej
Jag har en C3 Pro och kan egentligen inte svara på din fråga, bara konstaterar att efter jag en gång testat hur skönt den satt så var alla andra hjälmar obekväma efter det. Tryck mot kinderna känner jag inte heller och det finns många teorier om hur en hjälm ska sitta. För mig gäller att den ska vara bekväm, men jag vet andra som önskar att den ska kännas tight och "trycka" mot kinderna.

Hittar bara en dålig sak med denna hjälmen och det är att imskyddet sitter lite för lågt när man kör bana och trycker sig mot tanken i höga farter, då ser man "strecket" där om ni fattar vad jag menar.

Det inbyggda solskyddet är suveränt - Och jag fick detta att passa min G9x scala rider efter en kvälls nerplockande och pillande.
Om du tar tag i hakpartiet med ena handen och bak på hjälmen med den andra och drar neråt, är den då mer eller mindre fast eller kan den kana ner så mycket att dina ögon täcks för?

- - - Updated - - -

Jag har en C3 Pro och kan egentligen inte svara på din fråga, bara konstaterar att efter jag en gång testat hur skönt den satt så var alla andra hjälmar obekväma efter det. Tryck mot kinderna känner jag inte heller och det finns många teorier om hur en hjälm ska sitta. För mig gäller att den ska vara bekväm, men jag vet andra som önskar att den ska kännas tight och "trycka" mot kinderna.

Hittar bara en dålig sak med denna hjälmen och det är att imskyddet sitter lite för lågt när man kör bana och trycker sig mot tanken i höga farter, då ser man "strecket" där om ni fattar vad jag menar.

Det inbyggda solskyddet är suveränt - Och jag fick detta att passa min G9x scala rider efter en kvälls nerplockande och pillande.
Om du tar tag i hakpartiet med ena handen och bak på hjälmen med den andra och drar neråt, är den då mer eller mindre fast eller kan den kana ner så mycket att dina ögon täcks för?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Testat

Den är helt fast - Sitter bergstadigt. Kan verkligen hålla med om att inte hjälmen ska gå att dra ner framför ögonen. Missade att du skrev att du kunde detta innan.
 

oppenheimer

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Ute
Hoj
Har ej
Då kanske jag har fel form på huvudet. Verkar märkligt att en 56-57 skulle sitta så löst på ett 58+-huvud.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Håller med, funderar också på att du skrev att du kunde detta på din förra hjälm !

Finns ju en del som säger att vissa fabrikat av hjälmar sitter bäst på vissa huvudformer - Vet ej om det stämmer. Men jag brukar göra så att jag helt enkelt går in i en välsorterad butik och testar hjälmarna som finns, sedan tar jag den som jag anser sitter bäst - Av någon skum anledning är det ofta en av de dyraste, däremot bryr jag mig inte så mycket om hur flashig den ser ut.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag är inne på min andra C3:a första var en vanlig och den nuvarande är en Pro.
Jag bytte efter "bara" 3 år och då var det för att jag valde fel storlek och den satt tillslut för löst.
Tipset jag fick var att när du provar hjälmen "skall du inte kunna tugga tuggummi utan att bita dig i kinderna" det är väl en förenkling men åtminstone en tumregel.
För övrigt skall man vara väldigt noggrann med att hjälmen passar just ditt huvud, jag vet flera som köper en hjälm bara för att den är såååå snygg och passformen är sekundärt :näsblod
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det inbyggda solskyddet är suveränt - Och jag fick detta att passa min G9x scala rider efter en kvälls nerplockande och pillande.

Står i begrepp att skaffa en C3 Pro (passade mitt huvud bäst) och har G9x - MEN jag skulle hemskt gärna vilja se hur du monterade den eftersom många säger att "det inte går"... Likväl vet jag att flera har gjort det, men instruktioner vore förträffligt! :tummenupp
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag har monterat en G9 på min C3 Pro och har alldeles för mig att Google hittade en bra beskrivning åt mig. En nackdel är dock att hjälmen blir mer bullrig, dels för att det blir turbulens runt Scalan och dels för att installationen kräver att man lossar på fodret i nederkant.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Står i begrepp att skaffa en C3 Pro (passade mitt huvud bäst) och har G9x - MEN jag skulle hemskt gärna vilja se hur du monterade den eftersom många säger att "det inte går"... Likväl vet jag att flera har gjort det, men instruktioner vore förträffligt! :tummenupp

Jag ska se om ja hinner lägga upp lite bilder snart

Det var rätt knixigt och krävde en demontering av hjälmen, detta dels för att få det snyggt monterat men också för att få solskyddet att löpa smidigt då vajern till solskyddet är i vägen när man monterar G9x:en

Dessutom valde jag att passa in högtalarna och skippa kardborren - Detta för att det både bygger i sidled, men också för att jag vill att det ska sitta som gjutet - Därför la jag våtrumssilicon bakom och monterade fast det. Nu sitter de som berget.

Sammanlagt lade jag gissningsvis 3 timmar och drog kablarna väldigt noggrant inuti - Dessutom monterade jag bort schuberths egna kablage för deras lösning då jag aldrig kommer att använda detta ändå.

Som sagt jag ska skicka bilder när jag hinner, förhoppningsvis imorgon.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Så här gjorde jag.

- Lossa fodret från kanten av hjälmen. Det sitter med en ståltråd insydd i fodret och den är inklämd i en skåra i hjämkanten. Jag har för mig att man måste släppa på en röd detalj som håller fast fodret också.
- Dela fästet nästan helt genom att skruva ur skruvarna, det kommer inte att nå runt frigolitkanten annars.
- Försök få fästet att nå runt kanten där det ska sitta. Jag vill minnas att det var lite enklare längre bak än där man ska ha fästet.
- Pressa samman frigoliten i kanten genom att växelvis skruva i fästets skruvar.
- Dra bommen där du vill ha den och pilla tillbaka fodret i hjälmkanten.

Jag tog ingen hänsyn till solvisirets vajer, det fungerade fint ändå. Så här ser installationen ut. Det var lite pilligt men inte speciellt svårt. Alternativet är klisterfästet men jag ville inte använda det.

 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så här monterade jag min - Notera att jag som sagt siliconade fast hörlurarna och fick joxa lite för att få micken att sitta perfekt.

man får sätta Gpx:en VÄLDIGT nära knappen för upp och ner av solvisiret för att det ska gå att använda detta sedan. Väldigt känsligt att få vajern löpa bra, men efter lite justering så löpte den lätt.
 

Bifogat

  • IMG_20150610_193944.jpg
    IMG_20150610_193944.jpg
    548.6 KB · Visningar: 149
  • IMG_20150610_194000.jpg
    IMG_20150610_194000.jpg
    537.6 KB · Visningar: 121
  • IMG_20150610_194026.jpg
    IMG_20150610_194026.jpg
    544.3 KB · Visningar: 114
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Uppdatering. Jag har haft Scala G9 monterad i hjälmen sedan förra våren. Innan dess var hjälmen så tyst att jag inte ens använde proppar, men jag misstänkte att min nuvarande hoj hade del i skulden. Den gamla var naken, den nuvarande har kåpor.

Nu är jag i alla fall hemkommen efter en resa till Nordkap. 415 mil på en vecka. Redan i Pajala fick jag nog av vindbruset och testade att ta bort Scalan. Det tog bara någon minut och sedan lite mer tid för att pilla tillbaka fodret så att det sluter helt tätt mot hjälmkanten.

Resten av resan har jag åkt utan öronproppar. När vindbruset minskar kraftigt hörs dessutom motorn bättre.

Jag sätter ut mitt dubbelset G9 till försäljning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top