Ålder på hjälm från butik?

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Efter att ha vilat mig från hojåkningen i fem år tyckte jag att det var dags att börja köra igen. Jag insåg dock att jag köpte min hjälm är från 2007 och jag borde därför köpa mig en ny. Satt och kollade på FC-moto när tanken slog mig: Hur vet man när dessa hjälmar är tillverkade? De flesta hjälmar de säljer är ju prissänkta och troligtvis av äldre årsmodell. Är inte då risken stor att man köper en hjälm av 2012-års modell och således måste bytas ut om ett par år?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag hade inte känt behovet att byta hjälm ifall den jag hade var köpt 2007. Å andra sidan tycker jag oxå att livet är ett straff 50% av tiden
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Nä, något behov känner jag egentligen inte. Men alla rekommendationer säger att man ska byta var femte år och en hjälm är ändå en billig livsförsäkring.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Även om en hjälm kanske åldras något om den ligger flera år i en låda lär det ändå vara högst marginellt jämfört med hur den åldras vid användning, genom att utsättas för värme/temperaturväxlingar, UV-ljus, svett osv. Tror det är det senare man tar hänsyn till när man rekommenderar att en hjälm skall bytas efter 5 år. För att en hjälm som ligger oanvänd skall åldras så att det påverkar säkerheten behöver det nog gå rätt så många år.

Skulle tro att även det omvända gäller, dvs om man använder hjälmen väldigt mycket kanske det kan vara bra att byta lite tidigare än efter fem år.
 
Last edited by a moderator:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åldersgränsen på skyddhjälmar (du vet de man ser på byggen) år 5 år. Dessa är vanligen gjorda av ABS-plast.
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=108&t=7303
Köper du en hjälm av glas / kol / aramid / kevlar ... armerad plast så är det dags att kasta den när fiberplast höljet spricker.
Och det lär dröja.
Min MC-hjälm med hölje glasfiberarmerad plast köpt 1966 i min gröna ungdom används fortfarande till skridskosegling av en släkting. Och korken på insidan ser ut som den gjort.....

Vad det gäller plastinredningen skyddsförmåga efter några år avstår jag från att gissa.
Varierar givetvis med tillverkare......

Hur står det still med din övriga utrustning?
http://www.triumphcity.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf

Ryggskydd, bröstplatta (de flesta svåra skador idag är bröstskador för vi har hjälm och ryggskydd), handskar, stövlar?
En bra stövel ska man kunna lägga på sidan på golvet och ställa sig på kanten av sulan utan att sulan viker sig.
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Även om en hjälm kanske åldras något om den ligger flera år i en låda lär det ändå vara högst marginellt jämfört med hur den åldras vid användning, genom att utsättas för värme/temperaturväxlingar, UV-ljus, svett osv. Tror det är det senare man tar hänsyn till när man rekommenderar att en hjälm skall bytas efter 5 år. För att en hjälm som ligger oanvänd skall åldras så att det påverkar säkerheten behöver det nog gå rätt så många år.

Skulle tro att även det omvända gäller, dvs om man använder hjälmen väldigt mycket kanske det kan vara bra att byta lite tidigare än efter fem år.

Jo, jag har märkt att åsikterna går isär en smula. Hjälmen är en AGV Ti-tech och jag har glömt bort vad den är gjord av. Jag använde den sparsamt under 2007-2010. Därefter har den legat i ett skåp. Men jag tror ändå att jag är för feg för att inte köpa en ny hjälm.
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Åldersgränsen på skyddhjälmar (du vet de man ser på byggen) år 5 år. Dessa är vanligen gjorda av ABS-plast.
http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=108&t=7303
Köper du en hjälm av glas / kol / aramid / kevlar ... armerad plast så är det dags att kasta den när fiberplast höljet spricker.
Och det lär dröja.
Min MC-hjälm med hölje glasfiberarmerad plast köpt 1966 i min gröna ungdom används fortfarande till skridskosegling av en släkting. Och korken på insidan ser ut som den gjort.....

Vad det gäller plastinredningen skyddsförmåga efter några år avstår jag från att gissa.
Varierar givetvis med tillverkare......

Hur står det still med din övriga utrustning?
http://www.triumphcity.dk/jofama/skinnBIKE_2008.pdf

Ryggskydd, bröstplatta (de flesta svåra skador idag är bröstskador för vi har hjälm och ryggskydd), handskar, stövlar?
En bra stövel ska man kunna lägga på sidan på golvet och ställa sig på kanten av sulan utan att sulan viker sig.

Tjenare och tack för svar!
Jag har för mig att all min utrustning är från Alpinestars och att jag la ner iaf 15k på ställ, stövlar och handskar. Hoppas att grejerna har klarat av att ligga nedstoppade i en kartong i några år. Har dock köpt läderfett som jag ska smörja in grejerna med. Ska testa det där med att stå på sulan. Tack för tipset!
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Finns det något vetenskapligt oberoende test som visar att en glasfiberhjälm skyddar sämre efter några års varsam användning?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Verkar lite nojigt att följa varenda tillverkares rekommendationer om allting. Man får väl försöka bedöma helhetsintrycket. Tänk dig en touringåkare i sydeuropa med miljoner timmar solljus jämfört med en svenne som åker 300 mil per säsong. Det blir en viss skillnad i Uv-exponering. Men 5år är lika lång tid överallt.
Varenda manual man läser så skall produkten ,vad det än är, lämnas in till auktoriserad verkstad för åtgärd. Klart de vill tjäna pengar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gott om gamla glasfiberbåtar som håller längre än 5 år, då är ändå vattnet där och bryter i plasten med.

Inredningen är väl det som tar stryk av ålder/användande, moderna material är dock åldersbeständiga och förändras inte av mer än att du klämmer ihop det vid en krasch, finns även material som återtar sin form efter komprimering men är väl inte aktuellt att använda i en mc-hjälm då skalet är förbrukat vid krasch.

Shoei säger 7år från tillverkning eller 5år efter du börjat använda den, är nog enbart för att kunna sälja ny skulle jag tippa då det inte finns någon annan anledning om de inte använder "vanlig" frigolit i som åldras (vilket de Inte gör), kan vara en kvarleva sen den tiden då de använde det.

Men, en ny hjälm är ganska billig med om man tänker på vad allt annat kostar, bara försäkringen kostar oftast betydligt mer men den vill man ju ha för att skydda sin investering, innehållet i hjälmen kan ju vara en investering värd att skydda med... ;)

Jag har dock inga betänkligheter av att använda en märkeshjälm som passerat "bäst före-datum" bara innehållet är av rätt typ och skalet är helt men samtidigt så säger jag Inte att det är något jag tycker andra ska göra.
 

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Örebro
Hoj
ingen
jag funderar på att köpa en ny hjälm och just modellen jag tittar på verkar vara från 2010 för det är år 2010 som den testats på sharp.direct.gov.uk. Jag har läst det ni skrivit och det känns som att hjälmen i fråga har ju legat i en låda och inte utsatts för någon yttre påverkan. Den har även fått 5 stjärnor i testet. så om jag väger dom sakerna mot att den eventuellt är en 5 år gammal hjälm när jag köper den så känns det inte som att åldern spelar lika stor roll. DOCK är det ju surt om man betalar flera tusen för en hjälm som eventuellt är 5 år gammal. Det är shoei qwest. Uppskattar snabbt svar, har nojja över min befintliga hjälm. hade fint
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle inte oroa mig så mycket.
Hjälmtillverkarnas rekommendationer att man ska byta hjälmen efter 5 år är givetvis lite påverkade av att dom vill sälja fler hjälmar. Hur ofta du måste byta hjälmen beror lite på hur mycket och hur du använder den.
Det som förstör hjälmen är huvudakligen UV-ljuset i solstrålningen som bryter ner höljet och svett mm som förstör den stötupptagande inredningen.
Förvarar du hjälmen på altanen och kör med den varje dag och svettas som en gris så är den säkert mätbart sämre efter 5 år. Förvarar du den i en garderob och bara kör någon gång då och då på helgen när vädret är lagom fint så finns säkert inga mätbara försämringar i skyddet efter 5 år.
Jag skulle säga att så länge som du inte gått i backen med hjälmen så gäller att när insidan av hjälmen börjar kännas för djävligt sunkig så är det dags att byta. För då har troligen den stötupptagande inredningen börjat ta skada.
Jag har ytterst svårt att tänka mig att en hjälm som förvarats i en kartong på ett lager i några år har några skillnader som är mätbara vad gäller skyddseffekten. Känns hjälmen fräsch så är den med största sannolikhet helt OK. Undantaget om det är en väldigt gammal hjälm från innan dagens säkerhetsnormer för hjälmar. För då var hjälmarna inte lika bra som dagens hjälmar.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
jag funderar på att köpa en ny hjälm och just modellen jag tittar på verkar vara från 2010 för det är år 2010 som den testats på sharp.direct.gov.uk. Jag har läst det ni skrivit och det känns som att hjälmen i fråga har ju legat i en låda och inte utsatts för någon yttre påverkan. Den har även fått 5 stjärnor i testet. så om jag väger dom sakerna mot att den eventuellt är en 5 år gammal hjälm när jag köper den så känns det inte som att åldern spelar lika stor roll. DOCK är det ju surt om man betalar flera tusen för en hjälm som eventuellt är 5 år gammal. Det är shoei qwest. Uppskattar snabbt svar, har nojja över min befintliga hjälm. hade fint

Att Sharp testade den modellen 2010 var antagllgen att modellen var ny då. Det betyder ju inte att hjälmen du ska köpa är från 2010. Om du köper från någon större affär så är ju sannolikheten liten att hjälmen är gammal, om du inte ska köpa någon udda storlek. Shoei Quest är väl en ganska populär hjälm och den tillverkas väl fortfarande.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gott om gamla glasfiberbåtar som håller längre än 5 år, då är ändå vattnet där och bryter i plasten med.
Fast, dom har tjocka lager gelcoat på sig, som skyddar glasfibern. Varken i båtar, hjälmar eller andra ställen är ju glasfibern exponerad, någonsin. Det är det när det skyddet bryts ner/slipas ner/repas som det uppstår skador på glasfibern, och då går det väldigt fort. Det är dessutom svårt att se om glasfibern har delaminerat.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fast, dom har tjocka lager gelcoat på sig, som skyddar glasfibern. Varken i båtar, hjälmar eller andra ställen är ju glasfibern exponerad, någonsin. Det är det när det skyddet bryts ner/slipas ner/repas som det uppstår skador på glasfibern, och då går det väldigt fort. Det är dessutom svårt att se om glasfibern har delaminerat.

Jo, precis, men en båt har rörelser i glasfibern utan att för den skull brytas sönder sålänge ytskiktet är intakt medans hjälmen sålänge du inte går av och klappar den i backen är en konstruktion som är fast.

Så en hjälm lär inte delamineras utan markkontakt med intakt ytskikt sålänge den tillverkas korrekt, inredningen är en annan femma men inte ens där är ålder en påverkande faktor längre då "frigoliten" som används idag är ålder och kemikaliebeständig på en helt annan nivå än det som användes förr och i princip är lika bra efter 5 år som ny om den så är använd varje dag bara den inte varit i backen med ett huvud i.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top