Low oil pressure - fylla på olja eller måste jag byta allt? 1mån kvar till service

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
[Löst 30/5] Low oil pressure - fylla på olja eller byta allt? 1mån kvar till service

Då jag tycker om forumvärlden och tänker mig att denna tråd kanske kan hjälpa någon annan nån gång så passar jag på att skriva här (Även om jag kommer ringa MC butiken imorgon och verifiera).

Hej! Ska fatta mig kort.
Fakta:
Street Triple -2014
MC Uttagen för ett år sedan (andra ägaren), 100-mil service utfördes 24 Juni 2014. Nu har bågen gått cirkus 600 mil och tanken är att göra 1000mila service i mitten på Juli.

Idag vid uppstart lyste Low oil preasure / Low oil level lampan, körde igår utan några indikationer. (har haft konstant koll på oljenivån och har legat nära lowstrecket ett tag). Därav behöver jag ju fylla på olja för att kunna köra vidare.
Jag har kontrollerat exakt vilken oljetyp som användes vid service.
Filter + olja kommer ju bytas om en månad (300 mil till ca).

Fråga:
*Är det lämpligt att gå och köpa 1L olja och fyller på i befintlig tank eller bör man tömma + byta filter med 3-4 nya liter, sen låta verkstaden göra samma sak om en månad igen?

*Vad säger garantin om egna oljebyten mellan de uppsatta service:arna? Gissar på att det bara premieras att man håller ordning på sina fordon.


Frågan kan tyckas överflödig eller "vad fan tror du" aktig, men jag är övertygad om att den kan vara informativ för någon mer nån gång, därav tycker jag det är bra med informationstrådar för fler att läsa :)

Tackar på förhand.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fyll på, det är ingen fara.
Men se till att hålla oljan på rekommenderad nivå istället för att låta den skvalpa runt på low.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Fyll på, det är ingen fara.
Men se till att hålla oljan på rekommenderad nivå istället för att låta den skvalpa runt på low.

Tack för infon, antog det, men som sagt, ser gärna att det finns en tråd för mycket än för lite :) (Snälla ingen shitstorm med moraltanter nu tack) :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om det verkligen är en "low oil pressure" och inte en "low oil level" lampa som lyser så har du nog större problem än att oljan är nära min-nivån ;)
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Om det verkligen är en "low oil pressure" och inte en "low oil level" lampa som lyser så har du nog större problem än att oljan är nära min-nivån ;)

Då den gick bra igår och sedan visade lampan idag när jag tänkte åka på en tur så får jag förutsätta att det är lugnt :) Visade inga indikationer på att må dåligt eller missljud.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Då den gick bra igår och sedan visade lampan idag när jag tänkte åka på en tur så får jag förutsätta att det är lugnt :) Visade inga indikationer på att må dåligt eller missljud.

OM nu motorcykeln har lågt oljetryck, vilket är långt ifrån säkert, min gamla TL t.ex blinkade med oljetryckslampan om den fick fel på insprutningen, och som sagt kan vara låg nivå det varnar för och det kan även vara ett givar-fel men OM det är lågt oljetryck i hojen så:

Det beror inte på att oljenivån ligger nära minimum-gränsen, oljesuget sitter i botten av tråget och oljetrycket påverkas inte om du inte har EXTREMT lite olja i hojen, flera liter för lite.

Lågt oljetryck beror på att något är fel eller trasigt, kan vara kass oljepump eller drivning till pumpen, trasigt oljefilter som satt igen sig, trasig tätning till oljesuget så den suger luft eller något helt annat.

Kör du med hojen när den har lågt oljetryck kommer den gå sönder, antagligen såpass mycket att du kommer behöva en utbytesmotor.

Men som sagt, hoppas det inte är tryck dne varnar för
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
OM nu motorcykeln har lågt oljetryck, vilket är långt ifrån säkert, min gamla TL t.ex blinkade med oljetryckslampan om den fick fel på insprutningen, och som sagt kan vara låg nivå det varnar för och det kan även vara ett givar-fel men OM det är lågt oljetryck i hojen så:

Det beror inte på att oljenivån ligger nära minimum-gränsen, oljesuget sitter i botten av tråget och oljetrycket påverkas inte om du inte har EXTREMT lite olja i hojen, flera liter för lite.

Lågt oljetryck beror på att något är fel eller trasigt, kan vara kass oljepump eller drivning till pumpen, trasigt oljefilter som satt igen sig, trasig tätning till oljesuget så den suger luft eller något helt annat.

Kör du med hojen när den har lågt oljetryck kommer den gå sönder, antagligen såpass mycket att du kommer behöva en utbytesmotor.

Men som sagt, hoppas det inte är tryck dne varnar för

Tack för infon Klubba, detta är något jag kommer märka om det skulle vara så att lampan fortsätter lysa efter påfyllnad av mer olja. Vad som ska tilläggas är att motorcykelns elsystem inte tillåter mig att starta den om varningslampan lyser (smart). Detta gör att ägaren ej åker och trotsar indikationer. Kan återkomma i tråden över hur det fortlöper. :yoparty
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En oljetryckslampa lyser alltid när motorn är avstängd eftersom oljetrycket då är noll vilket betyder att du isf lär ha varning för oljenivå. Fyll på och se till att göra det i tid i fortsättningen, det finns inga fördelar med att låta nivån sjunka till low.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Detta känns som en tråd där man kan poängtera att inte fylla på för mycket olja heller. Fyll på till max sträcket, kolla nu & då, och håll nivån där. Att köra med för mycket olja kan vara precis lika illa som att köra med för lite.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Detta känns som en tråd där man kan poängtera att inte fylla på för mycket olja heller. Fyll på till max sträcket, kolla nu & då, och håll nivån där. Att köra med för mycket olja kan vara precis lika illa som att köra med för lite.

Det där har denna lekmannen funderat lite på. Trycker inte motorn ur sig olja genom en en överfyllnadsväg om man slagit i för mkt?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där har denna lekmannen funderat lite på. Trycker inte motorn ur sig olja genom en en överfyllnadsväg om man slagit i för mkt?

Nja, täcker du över luftkanalerna för vevhusventilationen kommer du att pumpa ut olja där genom kolvarnas rörelse.
Problemet är att du då pumpar luft igenom oljan som då "skummar", tappar viskositet, och på det sättet kan du tappa oljetryck genom att ha för mycket olja.
Roterande massa (vev & stakar) som vispar runt i oljan är heller inte fantastiskt, dels pga motståndet detta gör, men också kan det röra runt i oljan så pass att du igen mosar ner luft i den och blir av med oljetryck, framförallt vid höga varv, där oljetrycket verkligen behövs.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nja, täcker du över luftkanalerna för vevhusventilationen kommer du att pumpa ut olja där genom kolvarnas rörelse.
Problemet är att du då pumpar luft igenom oljan som då "skummar", tappar viskositet, och på det sättet kan du tappa oljetryck genom att ha för mycket olja.
Roterande massa (vev & stakar) som vispar runt i oljan är heller inte fantastiskt, dels pga motståndet detta gör, men också kan det röra runt i oljan så pass att du igen mosar ner luft i den och blir av med oljetryck, framförallt vid höga varv, där oljetrycket verkligen behövs.

Tackar! Ny kunskap för mig det där med att piska in luft i oljan. Hörs logiskt. Jag har alltid strävat efter att ha så mkt olja i som möjligt dvs upp till max. Detta endast pga någon form av säkerhetstänkande. Optimala nivån torde väl vara precis mitt mellan sträcken?
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Tackar! Ny kunskap för mig det där med att piska in luft i oljan. Hörs logiskt. Jag har alltid strävat efter att ha så mkt olja i som möjligt dvs upp till max. Detta endast pga någon form av säkerhetstänkande. Optimala nivån torde väl vara precis mitt mellan sträcken?

Om jag tolkar saker och ting rätt, japp.
Marginal för oljan att expandera vid hetta, marginal om motorn skulle äta lite av den. Kontrollera ofta :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En ny hoj som knappt gått nånting ska väl för guds skull inte dricka olja?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har alltid strävat efter att ha så mkt olja i som möjligt dvs upp till max. Detta endast pga någon form av säkerhetstänkande. Optimala nivån torde väl vara precis mitt mellan sträcken?
Inte för att jag kan svära på det, men detta är nog helt fel. Optimala nivån är naturligtvis vid max-strecket. Det går ju att hälla i några liter till ovanför detta streck, om man skulle tänka bokstavligen "så mycket som möjligt" (vilket jag förstår att du inte menar).
Max-strecket indikerar den mängd olja som tillverkaren säger att du ska ha i. Inte en deciliter mindre. Punkt.
Om du vid kontroll upptäcker att nivån ligger lägre, men fortfarande över min-strecket, fyll på med olja så snart du kan. Skulle det ligga under min-strecket, kör inte en meter till innan du fyllt på med olja.

Hade tillverkaren tyckt att det var en god idé att fylla på bara till mittemellan, så hade där funnits ett tredje "lagom-streck".

Varit med om tre mekobjekt till hojar de sista tre-fyra åren där det vid oljetömning kommit ut sisådär 5 liter istället för de uppmärkta ca 3. Huamig!! Det kan man kalla "så mycket olja som möjligt".

EDIT: när jag kommer att tänka på det så har jag för mig att iaf min ena hoj är märkt med F för Full och L för Low, istf max & min.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En ny hoj som knappt gått nånting ska väl för guds skull inte dricka olja?

Hojen har sedan sista service vid 100mil gått om jag inte räknar fel 500 mil. När Motorrad gjorde sitt 5000mila test på en Honda CBR1000RR 2008(?) så konstaterade man att motorn drog ca 4 dl olja/100mil.
Hondas kommentar till Motorrad var: Helt normalt med ca 4 dl olja/100mil på en CBR1000RR !
Dvs på 500mil så hade det gått åt 2 liter olja eller ungefär halva oljefyllningen.

Men jag har för mig att jag sett nått 5000mila test på en Triumph i Motorrad och där låg oljeförbrukning på mindre än 1 dl / 100mil. Men lika fullt. Motorer drar olja. Och fylla på olja mellan servicarna är helt normalt.

Och med en Honda kan det som redan sagts helt normalt behövas ca 1 dl olja påfyllt vid varje eller varannan tankning. Enligt Hondas tekniker till Motorrad.

Oljenivån ska på många hojar kontrolleras efter motorn varit i drift några minuter.
INTE innan man startar motorn efter all olja samlats i oljetrådet efter hojen stått över natten.
MEN är nivån låg redan innan man startat motorn, då är det direkt dags för fylla på till högsta nivån i de flesta motorer.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Inte för att jag kan svära på det, men detta är nog helt fel. Optimala nivån är naturligtvis vid max-strecket. Det går ju att hälla i några liter till ovanför detta streck, om man skulle tänka bokstavligen "så mycket som möjligt" (vilket jag förstår att du inte menar).
Max-strecket indikerar den mängd olja som tillverkaren säger att du ska ha i. Inte en deciliter mindre. Punkt.
Om du vid kontroll upptäcker att nivån ligger lägre, men fortfarande över min-strecket, fyll på med olja så snart du kan. Skulle det ligga under min-strecket, kör inte en meter till innan du fyllt på med olja.

Hade tillverkaren tyckt att det var en god idé att fylla på bara till mittemellan, så hade där funnits ett tredje "lagom-streck".

Varit med om tre mekobjekt till hojar de sista tre-fyra åren där det vid oljetömning kommit ut sisådär 5 liter istället för de uppmärkta ca 3. Huamig!! Det kan man kalla "så mycket olja som möjligt".

EDIT: när jag kommer att tänka på det så har jag för mig att iaf min ena hoj är märkt med F för Full och L för Low, istf max & min.


Man fyller till det som det står i manualen att man ska fylla. De flesta bilar har t.ex. till "mellan strecken".
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hojen har sedan sista service vid 100mil gått om jag inte räknar fel 500 mil. När Motorrad gjorde sitt 5000mila test på en Honda CBR1000RR 2008(?) så konstaterade man att motorn drog ca 4 dl olja/100mil.
Hondas kommentar till Motorrad var: Helt normalt med ca 4 dl olja/100mil på en CBR1000RR !
Dvs på 500mil så hade det gått åt 2 liter olja eller ungefär halva oljefyllningen.

Men jag har för mig att jag sett nått 5000mila test på en Triumph i Motorrad och där låg oljeförbrukning på mindre än 1 dl / 100mil. Men lika fullt. Motorer drar olja. Och fylla på olja mellan servicarna är helt normalt.

Och med en Honda kan det som redan sagts helt normalt behövas ca 1 dl olja påfyllt vid varje eller varannan tankning. Enligt Hondas tekniker till Motorrad.

Oljenivån ska på många hojar kontrolleras efter motorn varit i drift några minuter.
INTE innan man startar motorn efter all olja samlats i oljetrådet efter hojen stått över natten.
MEN är nivån låg redan innan man startat motorn, då är det direkt dags för fylla på till högsta nivån i de flesta motorer.
Bara min 11 år gamla traja som drar mindre än vad som är fysiskt mätbart då.. :D
Har aldrig nånsin behövt fylla på, eller ens sett nivån sjunka på en hel säsong.
Kör inte jättemycket men 5-600 mil/år blir det ju ledigt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top