Köra motorcykel utan behörighet?

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej!

På lördag har jag haft mitt A1-kort i 2 år exakt. Vilket betyder att jag kommer att få köra motorcyklar över 35kw. Jag har köpt mig en Street Triple R -15 från butik och den är leveransklar på fredag (i morgon). Min plan är att köra hem motorcykeln i morgon efter jobbet då jag har möjlighet att få skjuts och butiken är öppen. Anledningen att jag "inte kan vänta" tills på lördag är för att butiken ligger 10-15 mil bort, har ingen skjuts och det ska regna (15mm) :rofl Kommer att regna måndag-torsdag kommande vecka så vill inte chansa och köra den långa biten. Självklart är det så att man bara vill ha hojen, eventuellt kunna dra några mil om det är uppehåll där jag bor och få inkörningen avklarad... nu till frågan.

Vad händer om man skulle bli stoppad på hemresan körandes på motorcykeln jag inte har behörighet för? Vi pratar 6 timmar för tidigt, men det är väl samma sak som 2 månader eller 1 år. Självklart hoppas jag kunna slippa undan med tanke på att de med säkerhet vet att jag inte kört hojen tidigare då den är i trafik samma dag... och har eventuellt max 15 mil på mätaren.

Tar förgivet att jag inte får ersättning för MIN hoj och eventuella skador om jag klotar?

Men vad händer...? Körkortet är väl på prov i två år? Isåfall så är det lördag som gäller där. Blir man av med körkortet ifall man blir stoppad? Dagsböter är ju en sak jämfört med att bli av med lappen, även om dagsbötern blir 10-20 tusen... självklart kommer jag köra lagligt och inte åka ifrån polisen om de vill stoppa mig.

Sen undrar jag också, kan man bli av med EN behörighet eller ryker även B? Har fått en fortkörning med bil under de senaste 5 åren, inget annat. Den "behörigheten" är inte på prov.

MVH
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ÄR du fortfarande inne på prövoperioden så ryker ALLA behörigheter.
Men man har bara en prövoperiod, och den påbörjades när du tog första behörigheten. Har du således haft bilkortet i 5 år så har du ingen prövoperiod på MC-behörigheten.

Det som händer för dig är antagligen en styv tillsägelse och böter, iaf om du inte upprepar förseelsen, för då kan de börja göra indragande av körkortet och vid många upprepanden kan de beslagta fordon och återkalla dina behörigheter så du måste ta om dem.

Dessutom så övergår inte A1 till en tyngre klass automagiskt, du måste göra en uppkörning för att få nästa körkortsklass. Dessutom har inte A1 med 35kw att göra, det är A2. A2 går inte heller över automatiskt till A, så oavsett så måste du göra en uppkörning innan du kör den där nya hojen. Såg inget om att du har en uppkörning planerad på lördag.
 
Last edited:

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Hatar att regna på din parad men...

Saxat från körkortsportalen:
För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2, kommer det dock bara att krävas ett godkänt körprov för att få A2 eller A.

Ulvhamne har helt rätt. Du måste köra upp för att gå från A2 (vilket jag antar att du menar då det står i din signatur) till A.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Anar att TS ko. Er bli sjukt besviken strax :4skrika
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är verkligen folk med A2-kort så korkade som de framstår eller det bara undantagen som märks så överdrivet? :va
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nu vet ju alla att du skall ut och svartåka. Polisen kommer kolla alla Street Triple R från och med fredag:arsele
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Maj 2015: Triumph Street Triple R -15
Juni 2013: KTM 625 SMC -06 *Såld
A2-kortet: 2013-05-30

Han skrev nog fel i inlägget. 625 kör man inte på A1
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
När ändrade dom reglerna då? Kan han tagit A2 innan reglerna ändrades och fortfarande åtnjuta dom gamla reglerna?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är verkligen folk med A2-kort så korkade som de framstår eller det bara undantagen som märks så överdrivet? :va

TS har ju inte ens det...bara A1.
Och kan inte reglerna....:rolleyes:

- - - Updated - - -

När ändrade dom reglerna då? Kan han tagit A2 innan reglerna ändrades och fortfarande åtnjuta dom gamla reglerna?

Lite svårt då A2 är en "ny" behörighet....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När ändrade dom reglerna då? Kan han tagit A2 innan reglerna ändrades och fortfarande åtnjuta dom gamla reglerna?

Nej.
Han kan ha tagit A med begränsning, men det senaste året det fanns var 2012, så begränsningen på det hade i så fall redan tagits bort. A med begränsning hade ju dessutom 25 kw som maxgräns, inte 35 kw. De nya körkortsreglerna (där A med begränsing togs bort, och A2 lades till) kom 2013.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja jösses vilken tur att man körde upp för A 93 så man slipper allt krångel idag! Då drog man ett litet bakhjul på manöverbanan o så va det i princip klart !
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jävlar vad många svar :D nej jag skrev fel, det är självklart A2 jag har tagit och haft i 2 år och det blir automatiskt A efter 24 månader (kanske inte i framtiden för folk som tar nu) då det är 24 år och lite ändrade regler. När jag tog A2 så var det 35kw eller 0.2 kw/kg!

Men tack för alla konkreta svar :D kul att höra att man bara har prövotid på första behörigheten, då vet jag att kortet inte ryker för att det eventuellt skulle vara prövotid på "A-delen".
 

Woopidoo

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929
Har du a2 så måste du väl göra en uppkörning för att få A kort? Gick du på gamla reglerna, A med begränsning så går de över automatiskt efter 2år...

'Det stegvisa tillträdet blir tydligare när det gäller rätten att köra motorcyklar. Åldersgränsen för behörigheten A höjs till 24 år, från tidigare 21 år. Den som har haft behörigheten A2 i minst två år kommer dock att kunna ta behörigheten A redan från 20 års ålder'

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
 
Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hehe förövrigt så står det tillräckligt med information för att räkna ut det mesta som ni frågat er själva. Iallafall vissa personer. Självklart så gäller de regler som var när du tog kortet. Jag får mitt A genom att sitta här och fördriva tid, att gå från A1 krävs en uppkörning vet jag men inte mer än så :rofl

Förresten, har de ändrat A till 24 år? Vet att det var diskussion om det och även ändra de andra A-behörigheterna. Är riktigt dålig på just siffrorna... klarat teori och uppkörningen på första både på A2 och B, så har inte riktigt behövt hårdplugga så ursäkta mig om det inte är 0.20 kw/kg och kanske 0.22 :lol
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top