Solbrillor i hjälm!

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Har funderat lite på en grej...

Jag lider av den dåliga kombinationen av både ljuskänsliga ögon samt dåligt mörkerseende, inte så att det påverkar min körning men tillräckligt för att ett mörkt visir inte skall finnas på kartan! Därför kör jag med ett par polariserande piloter i hjälmen. Vet att det finns hjälmar med extra solvisir, men har ganska nyss investerat i en schysst AVG så hjälmbyte finns inte på kartan.

Idag så såg jag ett par söndertrampade brillor på gatan och började fundera lite. Plockade upp några bitar som visade sig ruskigt hårda och vassa...

Hur korkat är det eg med solbrillor i hjälm? Är det kanske bättre att ha ett par i plast?


:va

Mvh
Fundersam kille som gillar sina ögon!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är begåvad med synskada som tvingar mig att använda glasögon, lägg till en lagom mängd bankörning så har jag dessutom testat att krascha några gånger med hjälm och glasögon och det har inte varit något problem någon gång hittills. Hjälmen skyddar glasögonen rätt bra. Inte ens när jag skrotade i med enduron och fick hjälmen full med lera så jag varken kunde se eller andas hände något med glasögonen jag hade på under gogglesen.
Det finns hållbara solglasögon gjorda för hojåka som tål mycket mer än ett par vanliga annars, som är mer skyddsglasögon än vanliga solglasögon om du är oroad.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag köpte ett spegel visir till min Nolan N86 nydligen, den dämpar ljuset något mitt emellan Solbrillor och klart visir, kan till o med köra på natten med det (visserligen dämpat men helt ok), verkar reflektera bort solen, Rek starkt om du vill ha något mitt emellan svart visir och klart visir i mörkhet.
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Vill man se ut som en lök är det bara att köra med klart visir och solbrillor. Det är svårslaget ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ett klart problem med solbrillor är när man kör i starkt ljus och kommer in i en tunnel... blir väldigt mörkt då och det är inte så lätt att bara lyfta på visiret för att se.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jag är begåvad med synskada som tvingar mig att använda glasögon, lägg till en lagom mängd bankörning så har jag dessutom testat att krascha några gånger med hjälm och glasögon och det har inte varit något problem någon gång hittills. Hjälmen skyddar glasögonen rätt bra. Inte ens när jag skrotade i med enduron och fick hjälmen full med lera så jag varken kunde se eller andas hände något med glasögonen jag hade på under gogglesen.
Det finns hållbara solglasögon gjorda för hojåka som tål mycket mer än ett par vanliga annars, som är mer skyddsglasögon än vanliga solglasögon om du är oroad.

Aha, där ser man. Inte direkt oroad, mer fundersam!

Jag köpte ett spegel visir till min Nolan N86 nydligen, den dämpar ljuset något mitt emellan Solbrillor och klart visir, kan till o med köra på natten med det (visserligen dämpat men helt ok), verkar reflektera bort solen, Rek starkt om du vill ha något mitt emellan svart visir och klart visir i mörkhet.

Hmm, kanske vore det något. Är så sjukt ljuskänslig med kontaktlinser och vanliga glasögon använder jag inte. Kollat lite och det verkar finnas för en dryg femhunka..

Vill man se ut som en lök är det bara att köra med klart visir och solbrillor. Det är svårslaget ;)
PIX-LVH68N.jpg

Fattar inte? Se ut som en lök? Fjant? Nybörjare :va Är inte så frän i övrigt visserligen! Både gula reflexränder på jackan och signalgul Er6n så någon image har jag inte direkt att oroa mig för :yoparty
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hittar det inte nu, men jag såg nyligen ett visir som kunde regleras om det skulle vara mörkt eller ljust via ström. Kanske vore något.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jopp, Agv har det till vissa modeller. 1500:- helt ok, inte till min hjälm dock :huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan ha med sig ett ljust visir om man misstänker att man kommer köra i mörker med, så får man byta vid behov. Det extra visiret kan man svepa in i en handduk och runt magen under stället... Men det är nog vanskligare att krascha med ett visir där en med glasögon i hjälmen. Har heller aldrig testat att krascha med visir under stället. :hihi
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ett klart problem med solbrillor är när man kör i starkt ljus och kommer in i en tunnel... blir väldigt mörkt då och det är inte så lätt att bara lyfta på visiret för att se.

Jag tycker att det fungerar ok med rödtonade glas (som till exempel Veldrom har). Men jag har solvisir också. Omväxling förnöjer. :p
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag har kört både på bandagar och gata med polariserande glasögon och klart visir. Det funkar bra utom när det är disigt då jag ibland får en läskig 3D-effekt som gör att brunnslock och asfaltskarvar ser upphöjda ut.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jag har kört både på bandagar och gata med polariserande glasögon och klart visir. Det funkar bra utom när det är disigt då jag ibland får en läskig 3D-effekt som gör att brunnslock och asfaltskarvar ser upphöjda ut.

Haha, ja jag vet! Brunnslocken i Karlstad blir också spejsat fräsigt lila!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag föredrar solglasögon och klart visir framför mörkt visir eftersom det är så mycket lättare att ta av solglasögonen. Man kan i princip ta av dem i farten om man bara har en ficka tillgänglig att lägga dem i.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Korvätarhjälm med inbyggda solbrillor, har du väl vandrat över till den mörka sidan där det är funktion framför poser poäng är det svårt att trampa tillbaka. Samma gäller värmehandtag.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Har som sagt nyss köpt ny hjälm! Gick på det säkraste alternativet enligt säljare. Korvätarhjälm med inbyggd sköld var enligt dem en svagare konstruktion. Annars var det mitt förstaval!

Värmehandtag är jag sugen på men alla jag hittat är ju som falukorvar i storlek!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har som sagt nyss köpt ny hjälm! Gick på det säkraste alternativet enligt säljare. Korvätarhjälm med inbyggd sköld var enligt dem en svagare konstruktion. Annars var det mitt förstaval!

Värmehandtag är jag sugen på men alla jag hittat är ju som falukorvar i storlek!

Du kan köpa handtagsvärme som bara är element som man får montera under handtagen som sitter på hojen så bygger det inte nämnvärt i storlek.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Eller så går du på dessa. Ja, kostar ett par kr mer än biltema, men helvete vad bra de är.

http://www.motorcyclistonline.com/how-to/oxford-heaterz-heated-grips-thrashed

Notera, kommentaren om att de dödar batteriet är fel, de stänger av sig själva om laddningen i batteri sjunker under ett visst värde. Jag kopplar dom dock över ett relä ändå.

Montering, well, står på boxen att de är förskurna så de enkelt trimmas för olika längder av handtag, på ett snyggt sätt.

Kablage, snabbkontakter hela vägen, så ser inte problemet han har...... Men bilden på hur de ser ut på är iaf bra.
 
Last edited:

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Aaarghh!! Vilken störigt utformad sida det var!!

Handtagen skall jag nog beställa. Om jag bara hittar en sida som säljer dem!

Tack för tipset!

------------------------------------------

EDIT
Sitter och tittar på lite videor (gött med en ledig dag) och på gashandtaget så ser det ofta ut som om den kan bli i vägen för bromsen. Visst skall man inte gasa och bromsa samtidigt men vem vet vad som händer i en paniksituation...
Hur har ni löst det??

EDIT 2
Hittat massvis av försäljningsställen!
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har satt på såna här: http://www.ebay.co.uk/itm/BIKE-IT-U...890?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2edb035b42 på några hojar, och alla har varit grymt nöjda med dom :tummenupp Känns som ett par vanliga grepp, tar aldrig i något, och varmt blir det!

Har du fullgas och full broms fram så har du andra problem än att en sladd kommer i kläm :fakta Så fort man sträcker ut fingrarna efter bromsen så vrids ju gasen automatiskt av.

Jag brukar sätta ett relä till både cigguttag och handtagsvärmarna, som styrs av strömmen från bakljuset eller parkeringsljuset, så att jag kan välja om jag vill ha dom på eller inte, och att allt slås av när jag slår av tändningen.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Testade solglasögon nyligen. Kom fram till att mitt tonade visir är ljusare än solglasögonen, nu är dock dessa solglasögon nå polaroid 3000 extra plus. Har du prövat mörkt visir? Ger i ju för sig inte särskilt mycket att stå i en butik och fåna sig :tungan

Här var det dock nära på att gå åt skogen på grund av det mörka visiret och en lite längre tur än väntat... Svårt att se grus och sånt om man råkar bli kvar ute när det börjar mörkna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top